Kylskåp och värme / av ttoobbee2

• 9 svar
Kylskåp och värme
2016-07-24 kl 21:36

har en Solifer 510 från 91, värmen från baksidan av kylskåpet släpps inne i vagnen och de leder till att de blir extremt varmt i vagnen och att de kyler dåligt, här läst om lösningar med fläktar på vagar där värmen släppts på utsidan igen, men hittar inget om hur man kan jag kan förbättra cirkulationen i min vagn.Jag testa att sätta en data fläkt inne i vangnen men de gjorde ju att de blev ännu varmare i husvagnen men dock blev de en förbättring i kylskåpet.

någon som har en liknande vagn och någon lösning?

2016-07-24 kl 23:03

Finns det inga ventiler alls i ytterväggen? Det brukar det ju finnas. Typ som på den här bilden.

Bild

Blir liten bild här, men är lättare att se här.

2016-07-25 kl 18:44

Har du luftburen värme kan du sätta på fläkten utan att ha värme på.. Då cirkulerar luften iaf.. Har du då taklucka så försvinner värmen upp genom den om den är öppen..

2016-07-25 kl 19:15

En "soliferism", inga ventilationsgaller bakom kylskåpet. I vintervagnen från Solifer ska värmen från kylskåpet hjälpa till att värma vagnen. Vi hade liknande problem i vår Solifer 552 -86, kylskåpet höll inte kylan i sommarvärmen. Vi löste det genom att låta en husvagnsverkstad montera ventilationsgaller bakom kylskåpet.

LAEN
2016-07-25 kl 19:40

En 5602:a som vi hade motade vi en extra ventilationshuv (en rund som brukar sitta på husvagnstaken) i taket framför kylskåpet utlopp. Det finns en CG säkring på axeln som man kan ta bort, då kan man ha den öppen på sommaren samt stänga den om man vill behålla värmen på vintern. Det blev ju kortaste vägen ut för den förvärmda luften.

2016-07-25 kl 23:34

Det är inte bara Solifer som haft det så, Kabe Safir GDL -81 hade likadant, jag köpte Cabbys takventil och släppte ut kylluften den vägen och skulle göra intagsgaller i väggen men det blev inte av innan vi bytte vagn.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2016-07-26 kl 09:41

De sitter ett galler på sidan dock sitter den under kylskåps kondensorn. De sitter även en takventil i bankamardelen. Men de blir ändå super varmt. mäter jag direkt på kondensorn är den 60 grader och startar jag fläkten jag montera så blåser den in 45 gradig luft i vagnen :S

Va jag förstått är de även en friskluft som blåser in samma väg så att sätta fläktarna innanför gallret som är på utsidan borde ju ställa till den med ventilationen?

2016-08-01 kl 16:36

En liten bordsfläkt upphängd under takluckan ( ståltråd mellan handtag och fläktens galler) hjälper bra! finns billiga på rusta för under hundralappen, använder en sån själv. Har dock inte monterat fläkt för kylen än, har inte fått klart för mig exakt hur detta ska gå till... solifer 540 -88.

2016-08-22 kl 23:06

Efter lite lekmannapyssel (installerat datorfläkt, utfört kylskåpsvändning, brännarrengöring, skorstenssotning och ny ignition
och nytt kablage) så har jag nu ett kylskåp från 88 i nyskick. Från 25 plusgrader till MINUS 6 på 4 timmar. Tidigare kom jag ner till 14 efter ett dygn...

Funkar nu lika bra på el, batteri och gasol. Känns klart överflödigt att köra kylen på max i fortsättningen. Tack alla för råd och dåd :-).

Peppar, peppar, ta i trä...

• 9 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03