Kylskåp svårt att få kyla på vintern / av nova

• 9 svar
Kylskåp svårt att få kyla på vintern
2021-12-29 kl 23:44

Hej alla,

Jag har en Kabe från 2017 med ett kylskåp som inte fungerar bra. Kylskåpsproblem följer oss på varje vagn. Nu nytt problem. Vi står i Dalarna och har problem med att få skåpet kallt. Det är lite för kallt ute ( -15) så vi använder kylskåpet. Vilket fungerar bäst strata upp på el eller gasol. Spelat det någon roll om jag täcker luftintaget eller inte? Vi har vintertält.

2021-12-30 kl 14:15

El är förstås alltid enklast att få igång. Färre saker som ska fungera.

Men det är kanske så att det fungerar på gasol också (lågan brinner), men det blir inte kallt som det ska?

På den vagn jag haft som alls hade en lucka var den mest till för att hindra kylen att blåsas ut om det blåste kraftigt, eller om man ville köra kylen på gasol under färd.

Jag har dock ingen erfarenhet av att campa på riktigt när det är så kallt, så jag har inga tips relaterade till kylan. Jag vill ha det gott ute när jag campar!

2021-12-30 kl 23:46

Hej

Tack för svar Jag har nu lyckats få fart på kylskåpet Temp ligger på ca 34 grader. Det tog lite tid denna gång, men när väl cirkulationen kom igång bakom skåpet så började det fungera. Vi har vintercampat i Dalarna i några år nu och det fungerar fint. Det gäller dock att ha en vagn som är byggd för denna årstid och att vara noggrann med att tömma av allt vatten ur vagnen när man lämnar. Vi har nu haft en temp på omkring -8 till -18 grader ute och Aldepannan har inte behövt stöttas någon gång under tiden vi har varit i vagnen. innetemp 21 grader. Ett vinterförtält är att rekommendera. Här är nära till såväl långfärdsskridskoåkning, alpint och längdåkning.

2022-01-02 kl 16:56

Jag förmodar att du menar 3-4°, för annars har du nog tillverkat ett torkskåp istället!

Bra att det löste sig. Gott nytt år.

2022-01-03 kl 02:54

Hej

Ja 3-4 gr ska det naturligtvis vara

2022-01-03 kl 08:01

Vad jag förstår så gör det stor nytta med vinterluckorna när temperaturen början krypa ner under nollan (kanske tidigare än så). Jag har själv ingen erfarenhet av det, utan upprepar bara vad jag sett andra vintercampare skriva. :)

Däremot har jag varit med om att kylen kylt riktigt dåligt när det blåste rejält in i ventilationsgallret på vår vagn, och jag misstänker att den vinden hade samma effekt som en kall väderlek, för när blåsten försvann så började kylen funka som vanligt igen.

2022-01-04 kl 02:31

Hej PJ
Så är det nog, men vi har ett vintertält som skyddar bra mot inblåsande snö. Jag är mer nyfiken på om täckluckorna kanske påverkar effektiviteten i det fall att det finns ett vintertält som i vårt fall. Funktionen bygger ju på att det ska vara cirkulation bakom skåpet. Jag tänkte att luckorna kanske stör cirkulationen.

2022-01-04 kl 08:17

Hej Nova,

Jag tror snarare att luckorna är till för att det inte ska bli för kallt där bakom gallret, med luckorna för så får du mer rätt temperatur (lagom med värme stannar kvar där bakom) för att få bra effekt på kylen. Jag tror att det var det som var problemet med mig, att vinden kylde baksidan av kylen för mycket, inte att cirkulationen där bakom blev för hög, utan kyleffekten (som ju dock blev effekten av alldeles för mycket cirkulation där bakom).

2022-01-04 kl 14:39

PJ

Jag ska faktiskt testa nästa gång jag kommer upp till vagnen. Alltså, med och utan täckskivorna.

• 9 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1701 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 760 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

• Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206