Kylskåp under färd / av Solifer_6102

• 7 svar
Kylskåp under färd
2018-10-11 kl 13:26

Hoppas det här inlägget hamnar rätt.

Men jag undrar en grej har just köpt första husvagen och till kylskåpet så finns inte möjligheten att köra det på 12V utan endast 230V och gasol förra ägaren sa att dom brukar köra med gasol under färd men fått höra att man inte får göra det. Stämmer det?

Så jag funderade på om man inte skulle kunna köra med en 12V till 230V konverter under färd alltså köra kylskåpet på 230V när bilen är tillkopplad.
Så till mina frågor hur många watt drar kylskåpet?
Och kommer jag att kunna ladda batteriet med samma effekt som kylskåpet kommer dra? Tänkte finns risken att jag tömmer batteriet?

2018-10-11 kl 13:42

Att köra på inverter rekommenderar i alla fall inte jag. Effekten på 230 V brukar vara högre än på 12 V, för skåp som har båda möjligheterna. Att då ta ut den effekten från 12 V, dessutom genom en inverter med dess verkningsgrad, blir rätt mycket. Kan vara problem att ladda i samma takt.

I vissa länder krävs en automatisk avstängningsventil, vid ev. olycka, om man har gasolen på under färd. Här hemma räcker det att stänga av lågan innan man kör in på en bensinstation.

2018-10-11 kl 17:39

På färjor får du heller inte ha gasolen påslagen till kylskåpet, det brukar vara ganska tydligt märkt med dekaler så det vill mycket till att missa det.

2018-10-11 kl 22:23

Kör på gasol. Stänga av när Du tankar. Om Du inte öppnar skåpet under t.ex. en färjetur klarar det sig rätt länge avstängt.

2018-10-12 kl 10:05

På min förra vagn (Solifer 500 -89) fanns det ingen automattändning på kylskåpet, så jag använde mig av frysklampar i stället. Jag lade in dem i frysfacket när jag stog stilla med vagnen, och sedan lade jag dem så högt som möjligt i kylskåpet under färd. På det viset var det inga problem att hålla temperaturen i kylen i 4-5 timmar, och då jag inte körde längre dagsetapper än så var det en enkel lösning.

Nalle907 är djupt rotad i den norrländska tjälen, och kan spåra släkten till den här byhålan tillbaka till 1700-talet. Ryktet säger dessutom att det kan finnas ryska desertörer från senaste kriget i släkten :-)
Kör Volvo V70 2.4D -08
Drar numera på en Kabe Briljant -97
2018-10-12 kl 12:42

Är det själva kylskåpet som inte har element för 12 V, eller är det vagnen som inte har 12 V inkopplat till skåpet?
Om det är det sistnämnda går det ju att bygga om i vagnen.

I min vagn har jag det så anslutet att kylskåpet alltid går på 230 V om det finns anslutet och på 12 V, om motorn i bilen är igång. Dessa två förekommer i praktiken aldrig samtidigt.
Gasolen tänder jag manuellt.

2018-10-15 kl 19:48

I Sverige får du köra kylen på gasol under färd.
Vi däremot reser mycket ute i Europa och där får man inte köra kylen på gasol under färd om man inte installerar en Truma Duocontrol CS som vi har i våran vagn, är som som sagt ingen nackdel att ha det hemma i Sverige också fast det inte är krav här.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en Hobby 545 KMF DL Edition -2018

Resan är målet!
  • 7 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1502 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 539 fristående campingplatser och 558 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 405 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-03

• Husvagn & Camping 2018-12

• Husvagn & Camping 2018-11

• Husvagn & Camping 2018-10

• Husvagn & Camping 2018-09

• Husvagn & Camping 2018-08

• Husvagn & Camping 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842