Kylskåpet fungerar bara på gasol - tips? (LÖST) / av ptrw

• 7 svar
Kylskåpet fungerar bara på gasol - tips? (LÖST)
2017-06-29 kl 22:52

Hej,

Tagit fram husvagnen(Solifer Jubilee -90) för säsongen och har problem med kylskåpet.

På gasol fungerar det bra och har full kyleffekt. När jag testar att slå över på 220V så händer ingenting. Jag har dubbelkollat instruktionsboken och reglagen står som dom ska. 220v-uttaget är OK och lampan lyser i kylskåpet, den går väl iof på 12V.

Kylde ner skåpet med gasol och bytte till el, då kunde jag höra termostaten(?) klicka när jag vred på El-vredet, men ändå ingen kyla.

Tips på lösning? Kan jag mäta upp strömmen nånstans? (Se bild)

Kylskåpet är ett UPO Mobilife.

Bild
Bild

2017-06-30 kl 06:28

Testa att mäta inkommande spänning på blå och brun ledare från den vita kabeln. Det skall vara 230V AC.
Har du det kan du mäta strömförbrukning för att se om elpatronen i skåpet fungerar. Vill du göra det enkelt så köp en billig energimätare och sätt i ett uttag och plugga in vagnen i den.
Har du tångamperemeter kan du mäta runt brun eller blå kabel.

2017-06-30 kl 20:55

David skrev:
Testa att mäta inkommande spänning på blå och brun ledare från den vita kabeln. Det skall vara 230V AC.
Har du det kan du mäta strömförbrukning för att se om elpatronen i skåpet fungerar. Vill du göra det enkelt så köp en billig energimätare och sätt i ett uttag och plugga in vagnen i den.
Har du tångamperemeter kan du mäta runt brun eller blå kabel.

Dum fråga, men mellan vilka mäter jag? :)

Bild

2017-06-30 kl 23:57

4@6 men du har samma spänning på 3&5 . Det är ju bara för att kolla om du har 230 fram till skåpet. Nästa steg är sedan att kolla om elpatronen är kass (vilket verkar rätt troligt om du har ström fram)

Har en CABBY 515 F3-98 som dras av en Kia Sportage V6 -05.
2017-07-01 kl 08:18

Har du ingen tångamperemeter så kan du koppla loss kablarna till patronen och ohmmäta alternativt kontinuitetsmäta så ser du om slingan är hel. mätningen gör du i spännningslöst tillstånd!

(Spänningslöst Sa sig lite självt kanske iom att du ska koppla loss kablarna, men det skadar inte att vara extra tydligt;) )

2017-07-01 kl 23:29

Å vill du vara mindre teknisk: Om du har 230v fram och skorstenen är kall, så stoppar du ner en termometer i skorstenen och ser om temperaturen ökar när du drar igång 230v. Gör den inte det är patronen kass - byt.

Har en CABBY 515 F3-98 som dras av en Kia Sportage V6 -05.
2017-07-03 kl 22:51

Tack för svaren!

Upptäckte i samband med att jag skulle mäta att sockerbiten där är kass och kablarna inte alls satt bra.

Fixade det provisoriskt och nu lever kylen även på el! :) Antagligen glappkontakt där. Den tog en väldig tid att bli kall första gången men nu håller den väldigt bra kyla.

• 7 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1423 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 543 fristående campingplatser och 460 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 420 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2018-01

• Husvagn & Camping 2017-12

• Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07