Kylskåpsbelysning / av apersson850

• 7 svar
Kylskåpsbelysning
2019-08-06 kl 14:26

I mitt kylskåp, Dometic 7400, sitter det en magnetbrytare till belysningen i skåpet. Den är monterad i en hållare, med kortänden på givaren utåt, upptill, och påverkas uppenbarligen av en magnet monterad inuti dörren. När dörren stängs slocknar lampan. Så långt fungerar det.

När dörren öppnas ska förstås lampan tändas, men den funktionen har börjat fallera. Det går att tända lampan genom att vifta med en lös magnet framför brytaren, men nästan aldrig genom att bara öppna dörren.

Är det någon som bytt en sådan givare? Enligt bilden jag hittade (länken ovan) är den tydligen skarvad en liten bit in, men frågan är närmast om någon vet om jag kommer åt den skarven utan att plocka ut hela skåpet. För om det ska till vet jag inte om jag lyckas uppbåda motivation till en så omfattande övning för så lite nytta.

2019-08-06 kl 20:00

Det är inte så att det är magneten i dörren som lossnat? Eftersom det verkar funka när du viftar med en annan magnet framför. Om jag förstår dig rätt så skulle kanske en enkel lösning kunna vara att montera en ny liten magnet på dörren, mitt för givaren? Bara en spontan tanke utan att veta hur det ser ut och om det skulle fungera.

2019-08-07 kl 06:41

Det är inte så att tungelementet i lampan är kass?
Liknande fenomen händer ibland på magnetkontakter till larm. Tungan klibbar i elementet och man kan få loss den genom att fiffla med en magnet som drar åt annat håll om du förstår hur jag menar.
Isåfall kan du ta isär belysningen och löda dit ett nytt tungelement.
Är antagligen likt detta:
https://www.kjell.com/se/produkter/hem-kontor-fritid/larm-sakerhet/larmsystem/detektorer-sensorer-ovriga-tillbehor/reed-switch-14-mm-p50677

2019-08-07 kl 19:36

Magneten sitter där den ska i dörren.

Tungelement finns som två olika typer, slutande och brytande.
Slutandet tungelement består av en fast, icke-magnetisk del och en rörlig ferromagnetisk del. När tungelementet utsätts för ett magnetfält, med rätt riktning, flyttas den rörliga delen så den kommer i kontakt med den fasta, och kontakten sluts.

Men ett sånt kan man inte ha i kylskåpet, för då skulle lampan tändas när dörren stängs, och tvärtom.

Alltså måste man ha ett brytande tungelement. De är i grunden likadana, men innehåller även en permanentmagnet. När inget externt magnetfält påverkar tungelementet drar den inbyggda magneten till den rörliga delen, och kontakten sluts. Om ett externt magnetfält, med lämplig riktning, kommer i närheten, neutraliserar det den inbyggda magneten, och kontakten bryts.

Det är ett sånt som sitter i kylskåpet. Släckningen fungerar varje gång jag stänger dörren, så magneten i dörren är uppenbarligen där den ska vara. Däremot orkar tungelementet inte slå till när magneten tas bort, såvida jag inte hjälper till genom att hålla en lös magnet lite vid sidan om brytaren.

Det här skåpet har alltså inte an armatur med inbyggt tungelement, utan tungelementet är en separat del. Det jag försöker bli klok på är alltså om skåpet måste ut från sin plats för att man ska komma åt att byta brytaren. Sladdarna är så korta att man kan inte rimligt enkelt skarva dem utanför skåpets front, nämligen. Enligt bilden jag länkade till verkar reservdelen ha kabelskor en bit in, men det verkar vara någonstans under spisen, så det blir kanske en del meckande att komma åt det. Därför försöker jag avgöra om det är värt besväret eller ej. Som nödlösning går det ju att tända med en lös magnet.

2019-08-09 kl 06:39

Har du tittat bakom ventilationsgallret på utsidan. På mitt skåp som förvisso inte är samma modell så sitter allt åtkomligt på baksidan.

2019-08-09 kl 09:46

Nej, inte ännu. Men jag får nog göra det. Hade någon redan vetat hade det varit enklare att få informationen här.

2019-08-09 kl 22:03

Nu har jag spanat bakom övre ventilationsgallret, men där syns inget som har med belysningen att göra. Det är nog lokalt till skåpets framsida. Det sitter en täckplast, som fyller ut utrymmet mellan skåpet och diskbänken. Täckbiten är skruvad fast, så jag får nog spana där i nästa steg.

• 7 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1560 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 566 fristående campingplatser och 617 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 377 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

• Husvagn & Camping 2019-08

• Husvagn & Camping 2019-07

• Husvagn & Camping 2019-06

• Husvagn & Camping 2019-05

• Husvagn & Camping 2019-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842