Kylskåpsproblem i värmen / av jfk

• 17 svar
Kylskåpsproblem i värmen
2009-07-01 kl 21:34

Jag har en Cabby 550 -91 och har som många andra problem med att få tillräckligt kallt i kylskåpet när det är varmt som nu. Jag har läst en del tips och har bl.a vänt på skåpet och kört det så några timmar. Efter detta hade jag till och med kallgrader i skåpet på morgonen. På dagen när värmen ligger på blir det för varmt igen men det fungerar bättre efter skåpvändningen. Nu funderar jag på och sätta en 12 volts fläkt bakom skåpet för att få bättre cirkulation samt sätta ett spriorör från den undre ventilationsöppningen och dra det under vagnen.
Nu till min fråga:
Är det någon här på forumet som har erfarenhet av detta med placering av fläkt och även om det är en bra lösning med att dra ett rör under vagnen. Även andra tips kring detta problem välkomnas.
// Jan E

2009-07-03 kl 08:41

Jag hade samma problem i en Kabe jag hade tidigare.
Problemet löstes med som du skriver en fläkt. För att ytterliggare underlätta cirkulationen tog jag också bort gallrena så att det blev "pip" öppet.
Vid vår resa i Frankrike hade vi samma problem i vår dåvarande Adria. Det löste jag då tillfälligt med att ta bort gallren och ställa en bordsfläkt framför i låst läge. Allt för att öka luftgenomströmmningen. Trots att det säkert var 40-gradig luft som strömmade så funkade det.

2009-07-04 kl 20:54

Hade samma problem i min Smålandia 560. Hade en gammal chassifläkt från en stöör dator som jag hade skrotat. Tittade på en fläkt hos husvagnshandlaren men tykte den var för dyr. Upptäkte att styrkan och spänningen på motorn var ungefär det samma på båda fläktarna. Så jag satte dit denna fläkt med en strömbrytare jämte och det fungerade alldeles utmärkt.
Har oxå funderat på extra kylkanaler men inte kommit till skott.
Lycka till och ha en trevlig semester allihop/Pelle

2009-07-24 kl 07:47

Du gör väl samma fel som alla gör jag gissar på att termostatvredet står på maxvilket innebär att du värmer så mycket det går samtidigt som du vill ventilera bort värmen en fläkt är mycket effektivt att ventilera bort värmen inte speciellt dyra ca 200:-ett annat tips som inte kostar något är att vrida ner termostatvredet till nästan min. vad händer nu jo vi värmer mindre alltså sänker vi temperaturen bakom skåpet (lika som med fläkt) cirkulationen funkar kylskåpet kyler som det skall.// Reperman

2009-07-24 kl 08:04

Om man läser instruktionbok från Dometic så står där faktisk att man skall ha Gasolvredet på max om temperaturen utte överskrider 10 grader varmt.

2009-07-24 kl 10:08

det kanske det står men det blir samma sak om du sänker värmen "vredet " till min som om du sätter dit en fläktDU FÅR NER VÄRMEN BAKOM SKÅPET och skåpet kommer att fungera testa det kostar dig inget förutom ett par timmars väntan//Reperman

2009-07-24 kl 13:49

Visst fungerar skåpet,men det blir inget kyla i den,och det är väl den som man vill ha.

2009-07-24 kl 15:10

Hej!Vi har testat detta och det har blivit bättre kyla precis som reperman säger. Man måste tänka bakvänt för att få ihop logiken med detta men det stämmer. Vill man så kan man göra både och o få bäst resultat,Sänka vreden och skaffa fläkt. Njut nu av semestern alla glada campare!

2009-07-26 kl 10:00

På en Sävsjö jag hade för en del år sedan var kylskåpet inbyggt och endast två galler på sidan av vagnen förutom det lufthålet i golvet förstås.
Hade problem i många år att det inte blev ordentligt kallt i kylskåpet för än på morgonen när det varit svalare ute. Dessutom så idiotiskt nog satt kylskåpet på förtälltssidan så då tog man ju nästan bort all kylning. Vi skrotade datorer och jag såg att de fläktar som satt i dem var på 12V och endast 0,16A.
Tog två sådana och monterade på insidan av övre gallret så luften blåste ut ordentligt därifrån.
Detta resulterade i att jag fick en fantastisk kylning i skåpet.
Dessa fläktar finns att köpa hos Clas Ohlson. Fläkt med filter
för montering i datorchassi. Leder effektivt bort överskottsvärme. Filtret förhindrar att damm sugs in i datorn. 38-1691 80x80x25 1,32 W Pris endast 149:-
Skulle sedan en del år senare byta husvagn och kan väl säga att Sävsjön hade jag i hela 22 år.
Trodde det hade blivit något mer uttänkt men visade sig att kylskåpet i denna modellen jag skulle ha hade kylskåpet lika idiotiskt monterat och ännu mer inkapslat. (ingen öppning till sidoskåpen alls)
och helt sjukt på förtälltssidan. Jag gick i butiken och tittade och fick till min förvåning se en ram med två stycken sådana här fläktar som skulle monteras precis som jag hade gjort på sävsjön men naturligtvis snyggare och mer påkostat. Var dessutom en termostat som man via en panel kunde ställa in hur de skulle reglera. Två lysdioder samt manuell och automatiskt tillslag.
Jag sade till husvagnsfirman som skulle göra min nya vagn leveransklar att jag ville ha sådan fläkthistoria. Pris nästan 1000:- för bara den. Dom svarade att det måste ju vara skillnad på en ny vagns kyl och en som var då 22 år äldre. Men om jag inte var nöjd efter sommaren så skulle jag får den gratis och fritt inmonterad. Efter sommaren hade jag bara konstaterat att det i stor sett var samma kylproblem som i min gamla vagn och det sa jag till firman. En av de ansvariga sa att jag har säkert rätt och de höll sitt löfte. Har nu haft denna vagn några år och i dessa år har kylen fungerat perfekt så länge jag inte glömmer slå till kylfläkten vill säga ha ha ha

2009-07-26 kl 15:32

Monterade en kylfläkt med termostat igår, satte den några cm under kylflänsarna så nu återstår att se hur bra den fungerar.
Det jag blev lite fundersam över var om jag skulle montera en strömbrytare till den eller ej. Bäst är ju i så fall att sätta den i kylskåpspanelen, någon som vet vad det innebär, måste man dra ut kylen och därmed koppla loss gasolen, eller är det att krångla till det???
/Andreas

2009-07-26 kl 15:54

Det kan väl alltid vara bra att han en strömbrytare till någon förbrukare om man av någon anledning vill koppla ifrån den. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så finns det i denna en egen liten panel med strömbrytare/väljare.I min gamla vagn så använde jag inte 12V alls att driva kylskåpet med då det formligen sög ström från batteriet. Tog då ut kylskåpet och använde den knappen till fläktarna i stället då den inte hade termostat utan gick hela tiden. Det är ju en hel del skruvar och fick då även koppla loss gasolledningar för att få ut skåpet så man kunde komma åt.Rekommenderar att sätta en strömbrytare på ett annat ställe för det finns säkert någon stans att sätta den.

2009-07-26 kl 20:38

[quote user="lenani01"] Det kan väl alltid vara bra att han en strömbrytare till någon förbrukare om man av någon anledning vill koppla ifrån den. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så finns det i denna en egen liten panel med strömbrytare/väljare.I min gamla vagn så använde jag inte 12V alls att driva kylskåpet med då det formligen sög ström från batteriet. Tog då ut kylskåpet och använde den knappen till fläktarna i stället då den inte hade termostat utan gick hela tiden. Det är ju en hel del skruvar och fick då även koppla loss gasolledningar för att få ut skåpet så man kunde komma åt.Rekommenderar att sätta en strömbrytare på ett annat ställe för det finns säkert någon stans att sätta den.[/quote] Tack för infon.Använder själv inte 12V till kylskåpet, men efter din beskrivning så känns det enklare att sätta den någon annan stans, kanske rent av en 3 läges brytare, av till och auto, precis som de "fina" :) /Andreas

2009-08-22 kl 15:52

Ja då är denna semester till enda och det var faktiskt en vecka som var otroligt varmt och förtälltet uppe.Elvredet på termostaten stod på 3 och temperaturen gick upp till som mest +4°CPå morgonen kunde det vara -2-3°C.Liknande förhållande utan fläktarna som jag testat var det +2°C på morgonen men på kvällen kunde det vara över +8°C i skåpet med fullt läge på termostaten. Öppnade man sen skåpet så steg temeraturen naturligtvis men sen tog det enda till kvällen innan det började sjunka igen.Tack vara fläktarna nu, så var det inga problen att lägga in varor i skåpet och redan efter ett litet tag så sjönk temperaturen igen.Sååååå nöjd!

2009-08-22 kl 16:27

Hej Jan E
Jag har fixat problemet med en liten datorflakt o det funkar perfekt, drar lite strom o ar tyst.
Rogerax

2009-08-22 kl 18:27

Precis! Just det som beskrivs ovan.Datorfläktarna är som gjorda för detta. 0.16A bara.Helt enormt vad så lite kan göra så mycket.

Nu har det gått 15 år och min fläkt har fungerat klanderfritt alla år. Stör inte det minsta om man inte sitter precis med örat en bit från gallret. Kyler skåpet även en varm sommardag med stängt förtält.
https://campingnetshop.se/produkter/506-tillbehor-till-kyl/9531-kylskaapsflakt-dubbel-p292-12v-26w-/

2009-10-24 kl 17:29

Teknikern på en stor husvagnsfirma hade ett förslag på åtgärd när man startar kylskåpet efter längre uppehåll.
Dra igång både gasol och 220 volt / 12 volt en halv timma så får du fart på skåpet. Sagt o gjort. Det gjorde susen.
.....men datorfläktar och en bordsfläkt utanför som blåser in luft på skåpet har önskad effekt.

2016-08-22 kl 13:34

uppdaterat ang kylskåpsfläkt 2009-08-22 kl 18:27

• 17 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03