Ladda elbilen: Här kan campare plugga in

Publicerad: 2023-07-12   Uppdaterad: 2023-07-13

Sveriges campingar rustar för att ta emot gäster som kör elbil. Redan nu har minst 48 anläggningar satt upp laddstolpar för elbilar och fler är på gång.

– Det är roligt att upplysa de som laddar om att det faktiskt är solenergi som går rakt in i bilens batteri, säger Torbjörn Backlund på Ramsvik Stugby och Camping där solpanelerna gjort hela anläggningen självförsörjande på el.

Det blir allt vanligare att elbilsägare hyr stugor på semestern och då vill många kunna ladda inne på campingen. På Ramsvik, norr om Smögen i Bohuslän, finns 130 stugor för uthyrning och ett trettiotal campingtomter. Än så länge har de inte haft några gäster med elbilar som dragit husvagn eller med eldrivna plåtisar, men det kommer nog, tror ägaren Torbjörn Backlund. 

Laddare på Hafsten Resort Orust
Laddstolpar för elbilar på Hafsten Resort på Orust.

På anläggningen finns tre laddstolpar med 11 kW effekt. Det är ingen ovanlig syn att alla tre stolparna är upptagna och det finns planer på att sätta upp fler på en annan plats på campingen.

– Gästerna betalar per kWh under de första fyra timmarna, men står de kvar längre debiteras de även parkeringtid. Det är för att vi ska få ruljangs på platserna, ingen bil ska stå kvar och gratis-parkera medan familjen är på stranden och badar utan bilen ska flyttas och ge plats åt nästa som vill ladda, säger Torbjörn Backlund.

Idén till solpanelerna fick han för några år sedan när han noterade att Ramsvik, på norra delen av den ö som bildades när de grävde ut Sotenkanalen på 1930-talet, hade fler soltimmar än Hunnebostrand på fastlandet mitt emot. Dessutom hade campingen massor av stugor med tak i söderläge som borde vara idealiska för solpaneler.

Ramsvik camping
Solpanelerna på taken förser hela Ramsvik Stugby och Camping med el. Höger: Torbjörn Backlund, campingens ägare.

Det blev ett komplicerat projekt eftersom panelerna skulle monteras på många olika takytor och fungera även om någon av dem hamnade i skugga. Solpanelerna togs i bruk 2019, är på 1 199 kvadratmeter och förra året producerade de 204 MWh, vilket är lika mycket som 15 genomsnittliga villors årsförbrukning.

Torbjörn Backlund menar att det är viktigt med en miljöprofil.

–Hela besöksnäringen märker av en efterfrågan på att vi verkligen ska jobba seriöst med hållbarhet. Gästerna kräver det på ett annat sätt än tidigare. Klimat och miljö är nyckelord för att fortsätta attrahera gäster. Än så länge har vi ingen egen elbil på campingen men jag skulle gärna skaffa en. Det vore snyggt att kunna märka den med ”Ramsviks sol i tankarna”.

Västervik Resort Annika Källmark
Västervik Resort har solpaneler och 18 laddpunkter för gäster med elbilar. Höger: Annika Källmark, marknads- och personalchef på Västervik Resort.

År 2019 var solpanelanläggningen störst i campingbranschen. Sedan dess har Västervik Resort byggt en ännu större som kan ge uppåt 470 MWh per år. Där har de också satt upp 18 laddstolpar under carportar för gästerna. Precis som i Ramsvik handlar det om att förse campingen med ström men också om att ge den en tydlig miljöprofil.

– Vi vet att elbilar är framtiden och det här är ett viktigt steg i vårt arbete för hållbarhet. Vi vill dra vårt strå till stacken och göra vad vi kan för att främja miljön. Än så länge är det inte så mycket respons från gästerna, men de tycker nog att det är bra. De kanske rent av tar för givet att det ska finnas laddstolpar, säger Annika Källmark, marknads- och personalchef på Västervik Resort.

Inom SCR, Svensk Camping, har det arbetats flitigt med att uppdatera deras webbplats med uppgifter om bland annat på vilka campingar gästerna kan ladda sin elbil. I början av mars hade det kommit upp 48 laddplatser – från Trelleborg till Tornedalen. Du hittar hela listan på camping.se, gå in under rubriken Upptäck och tryck sedan på Miljösmart.


FAKTA ELBILAR

I februari 2023 fanns det 445 318 laddbara bilar i Sverige. Det var nio procent av alla personbilar. 

Av dessa var 45 procent rena elbilar, resten hybrider. Det senaste året har antalet laddbara bilar blivit 44 procent fler.

Andra elfordon: 941 bussar, 13 747 lätta lastbilar, 265 tunga lastbilar och 2 533 motorcyklar.

Källa: Elbilsstatistik.se

Karta över camping med laddplatser
På Camping.se finns en karta över svenska campingplatser med laddstolpar.

LADDNING AV ELBIL

Mängden energi som kan lagras i elbilens batterier mäts i kilowattimmar (kWh). De flesta elbilar beräknas förbruka 1,5–2 kWh per mil. En bil med ett 50 kWh stort batteri har alltså en räckvidd (teoretisk maximal körsträcka vid fulladdat batteri) på 25–33 mil.

På webbplatser eller appar över laddplatser anges ofta antalet ladduttag med typ 2-uttag (EU-standard för elbilar i Europa), hur stor effekten är, vad det kostar per kWh och hur man betalar. Står det 22 kW innebär det att det teoretiskt går att ladda ett 50 kWh-batteri från tomt till fullt på ungefär 2 timmar och 15 minuter (50 dividerat med 22). I praktiken går det snabbare eftersom bilens batteri knappast är helt tomt. Dessutom brukar elbils-ägare rekommenderas att inte ladda mer än 80 procent av batteriernas kapacitet.

Rulla till toppen