Laddare fungerar ej? / av ama3282

• 26 svar
Laddare fungerar ej?
2019-07-01 kl 14:21

Jag har en hobby husvagn. Laddaren fungerar inte som den ska. Hur ska jag mäta på den för att se om den fungerar. TRots att husvagnen är inkopplad till el känns det som att batteriet laddas ur.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

När jag mäter på vänster sida mellan masse och batteri har jag 13.5 Volt men det borde vara från batteriet. Hur mäter jag för att de att den matas med rätt ström. Laddaren borde ju matas från "Elcentrelen".

/Anders

2019-07-01 kl 15:41

Mätspänningen över batterpolerna med laddaren urkopplad från 230V. Låt gärna någon 12V-belastning t.ex.belysningen i vagnen vara påslagen så batterispänningen sjunker något. Har Du solcell, koppla ur den också. Koppla sen in laddaren och mät igen. Då bör spänningen stiga. Gör den inte det är det nog fel på laddaren.

2019-07-01 kl 21:29

Är batteriet friskt då? Om det är dåligt tar det ju inte laddning.

2019-07-01 kl 22:57

Säkraste sättet att förvissa sig om att den laddar är att mäta strömmen. Men då måste du i praktiken har en tångamperemeter som klarar DC. De är inte längre ovanliga bland oss yrkesfolk. Om du inte har någon själv kan du kanske låna en från någon i bekantskapskretsen som sysslar med det elektriska. Eller kom hit, så ska jag hjälpa dig.

Men som skrivits ovan så går det även att mäta indirekt. Alla batterier lyfter lite i spänning när laddaren startar. Så har du voltmetern över batteriet, och en mätare som är åtminstone 3½-siffrig, så ser du skillnaden när laddaren slås av och på. Koppla in mätaren och be någon stoppa i/dra ur sladden, om du inte har någon brytare inom räckhåll.

2019-07-02 kl 06:30

De där laddarna har kastat in handduken för många. De funkar lite som en laddningsbooster har jag för mig. Tanken är att den skall kunna ladda med bilen ansluten eller med spänning från elcentralen.
Man kan ersätta den med en vanlig laddningsbooster. Eller strunta i laddning från bilen och slänga dit en rejäl batteriladdare för 230V istället.

Men koppla ur 230V och tänd sedan ljuslisten ovanför fönster samt den vid taket. De drar mycket ström och batteriet kommer falla i spänning rätt fort. Låt det lysa i 20 minuter. Kontrollmät spänning på batteriet, koppla sedan in 230V och kontrollera att spänningen stiger.
Har du en tångamperemeter för DC så mät strömmen vilken bör vara ganska hög i början.

2019-07-02 kl 08:16

Jag börjar mer och mer tro att det är regulatorn 240/12v i garderoben som det beror på. Om batteriet är dåligt laddat och drar ut strömmen till vagnen, slutar allt fungera. Enligt vad jag läst ska allt på 12 volt fungera så länge vagnen är inkopplad.

2019-07-02 kl 10:00

Har du mätt någonting alls av det du fått tips om? Att mäta är att veta.

2019-07-02 kl 10:35

Nej jag har inte hunnit mäta ännu. Men många bra tips. Vad jag har kunnat läsa mig till är att så länge vagnen är inkopplad ska allt 12-volt fungera. Det gör det inte. Så ikväll blir det mer mätning och testande.

2019-07-02 kl 14:33

OK. Jag frågar för det är ju meningslöst att vi kommer med fler förslag, om du inte har svar på den inledande frågorna än.

2019-07-02 kl 17:54

Bild

Idag mätte jag lite mer på laddningsregulatorn. På höger sida alltså in har jag ca 5 volt vilket verkar lite. På spänningsomvandlaren i garderoben har jag på krets-1, 5 volt ut. På övriga kretsar har jag ca 13.5 V. Så med andra ord känns det som om spänningsomvandlaren skickar ut för låg spänning till laddningsregulatorn.
Som ni ser lyser också dioden röd vid krets 1 vilket indikerar att något inte stämmer. Spelar ingen roll om jag byter säkring. På de andra lyser dioden när jag drar ut säkringen och släcks när jag sätter in dem.

2019-07-02 kl 19:15

Vet inte om det kan vara felet, men kontakten längst till vänster av dom tre under +3 verkar inte vara påskjuten ordentligt på stiftet. Kan ev ge dålig kontakt, såvida inte det stiftet är längre än alla andra...

2019-07-03 kl 07:20

Jag ska prova att trycka på den helt men det verkar vara krets 1 som spökar. Någon som vet om det fel att laddningsregulatorn bara matas med 5 v eller vad det kan bero på.

2019-07-03 kl 20:26

Efter samtal med den lokala husvagnsfirman fick jag svaret att det till 99% var fel på omvandlaren och att det bästa/smartaste alternativet var att köpa en ny laddare typ Cteck och montera på batteriet permanent.
Har någon gjort detta tidigare och kan tipsa mig.

Alternativ 1. Montera laddaren i bakre soffan vid batteriet. Tar gärna emot tips på var närmaste ledning med 220 finna att koppla in sig på.

Bild

Alternativ 2. Montera laddaren i garderoben vid omvandlaren och koppla in laddaren på de sladdarna som går via laddningsregulatorn. Fördelen om detta är möjligt att jag i garderoben har ett 220 uttag det då är enkelt att koppla in laddaren i.

2019-07-03 kl 21:26

Nu är jag inte insatt i detaljerna kring den elutrustning du har, så jag är inte säker på att jag har rätt här.
Men en laddare typ Ctek är en så kallad intelligent laddare. Den skickar spänning på batteriet, mäter den resulterande strömmen och bildar sig en uppfattning om vilken kondition batteriet har av detta. Sen laddare den batteriet därefter.

Om en sådan laddare inte sitter direkt på batteriet, utan har en elektronisk enhet som har en liknande funktion mellan sig och batteriet, kommer Ctekladdaren inte att rätt förstå hur batteriet mår.

Så baserat på mitt allmänna vetande om hur sådana här elsystem fungerar, snarare än exakt kunskap om just de prylar du har, skulle jag vilja säga att om du ska ha en smart laddare, som Ctek, ska du koppla den på batteriet.
Om du ska ersätta den du har, den som är trasig, ska det sannolikt vara en "dum" laddare, som bara lämnar en spänning en lagom bit över 12 V, för att försörja den övriga, ännu fungerande, elektroniken.

2019-07-04 kl 06:28

Du skulle behöva reda ut vilken sak som är trasig. Laddaren(silvriga boxen) eller strömförsörjningen(vita boxen). Har du testat att koppla bort kablarna från krets 1 för att se om den röda dioden slocknar?
Testa att koppla bilen och med motorn igång så mäter du på husvagnsbatteriet. Spänningen höjs om silvriga boxen fungerar och din bil har möjlighet att skicka tillräckligt med kräm till vagnen.
På min Hobby pajade silvriga boxen. Jag kopplade ur den och satte en Ctek i soffan bredvid batteriet. Drog fram en ny 230V kabel från skåpet under TV-hyllan och satte ett uttag till laddaren.
Nackdel med det är att bilen inte längre kan ladda vagnen. Dock laddade Ctek-laddaren så mycket fortare än orginal att det aldrig var några problem.

2019-07-04 kl 10:03

Under förutsättning att man kommer dit där det finns 230 V under resans gång, ja.

2019-07-04 kl 13:12

Tack för tips och hjälp med felsökning. Som det verkar nu fungerar allt utom matningen från omkopplaren till laddaren. Om jag ersätter den med en Cteck direkt på batteriet bör det lösa sig. Jag ska testa ikväll om inkoppling av bil gör att laddningen fungerar den vägen. Då känns de som man kan leva med det. När vi var runt och kollade på husvagn var lösning med extern laddare mer regel än undanta. Dessutom verkar en ny intelligent laddare sköta om batteri betydligt bättre än originalladdaren. Spontant känns det som om elsystemet är onödigt avancerat och känsligt i en husvagn. Onödigt många kretsar/reläer/beroende.

2019-07-04 kl 16:06

Det där är väldigt olika från vagn till vagn. De jag har haft tidigare har haft ett elsystem ungefär lika komplicerat som i en T-Ford.
Den vagn jag har nu har en elekronikburk i herrejössesmodell, tvärs över hela garderoben. Den inkluderar bland annat intelligent laddning, från tre olika strömkällor och för två olika batterityper, samt reglering av uttagen 12 V spänning, från två olika strömkällor. Dessutom finns det två separata 230 V system, utöver det på 12 V, i vagnen.

Så det kan skilja jättemycket från en vagn till en annan. De tre senaste har ändå varit av samma fabrikat, låt vara av olika ålder.

2019-07-06 kl 22:22

Lösningen blev att jag drog en kabel från uttagen vid mediahyllan och monterade ett uttag under soffan vid batteriet. Laddaren ska skruvas fast lite bättre men nu fungerar allt och man slipper ha sladdar liggandes på golvet. Tack för tips och och förslag på lösningar.

Bild

2020-03-15 kl 14:23

Jag har samma bekymmer... Bara ett par volt på p1... Funderar på riva ut den och gå ner på komponentnivå och reparera. Men behöver troligtvis ett kopplingsschema. Någon som har ett liggande?

ama3282 skrev:
Bild

Idag mätte jag lite mer på laddningsregulatorn. På höger sida alltså in har jag ca 5 volt vilket verkar lite. På spänningsomvandlaren i garderoben har jag på krets-1, 5 volt ut. På övriga kretsar har jag ca 13.5 V. Så med andra ord känns det som om spänningsomvandlaren skickar ut för låg spänning till laddningsregulatorn.
Som ni ser lyser också dioden röd vid krets 1 vilket indikerar att något inte stämmer. Spelar ingen roll om jag byter säkring. På de andra lyser dioden när jag drar ut säkringen och släcks när jag sätter in dem.

2020-03-17 kl 16:54

När jag hade min Hobby så lyckades jag hitta på nätet, minns dock inte vart.
Kan vara så att jag fick det från Hobby i Tyskland.
Letade runt i datorn men hade inte kvar det tyvärr.

2020-03-18 kl 10:06

Vad ska röd diod betyda? Ibland kan det indikera överlast. I så fall bör spänningen hoppa upp om du tar bort sladden som är ansluten till +1.

2020-03-18 kl 14:04

Den första dioden tänds när 220v inte är ansluten och 12v spänning finns från batteriet.
När 220v är ansluten tänds resp diod när jag tar ur en säkring.

apersson850 skrev:
Vad ska röd diod betyda? Ibland kan det indikera överlast. I så fall bör spänningen hoppa upp om du tar bort sladden som är ansluten till +1.

2020-03-18 kl 14:06

Den första är väl den gröna, antar jag.
Det innebär alltså att du har ett förhållande som motsvarar bränd säkring?
I så fall är det förstås det första som får undersökas, alltså varför det är så?

2020-03-18 kl 14:10

Jag monterade också ett 220v uttag i utrymmet som du gjort och anslutit en ctek.
Funderar på om man verkligen ska ha på batterihuvan? Tänkte på värmeutvecklingen från batteriet...

ama3282 skrev:
Lösningen blev att jag drog en kabel från uttagen vid mediahyllan och monterade ett uttag under soffan vid batteriet. Laddaren ska skruvas fast lite bättre men nu fungerar allt och man slipper ha sladdar liggandes på golvet. Tack för tips och och förslag på lösningar.

Bild

2020-03-18 kl 14:33

Med de ganska små strömmar som man laddar med i en husvagn brukar det inte vara något problem.

• 26 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1548 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 575 fristående campingplatser och 616 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842