Laddning från bil til husvagn / av Baggen

• 15 svar
Laddning från bil til husvagn
2011-09-25 kl 22:45

Min sladd i kopplingsdosa på släpvagnsfästet som laddar batteriet i husvagna,ger 180 Watt.

Om man kör långt ock länge,riskerar man inte då at husvagnsbatteriet överladdas??

Nogon som vet hur det här ska kopplas/vara ???

Baggen som åker
i Europa med
Tysktilvärkat
Husbil,Sunlight T66
2011-09-26 kl 12:23

Om jag inte har helt fel, så är det kabel 2 i biles kontakt som ger ständig ström... Överladdning behöver du inte vara orolig för, då generatorn med dess laddningsrelä styr detta...
Man kan även köpa till en laddbooster som kopplas inne i vagnen, den ser till att batterierna laddas fortare samt styr mera över när och hur det ska laddas från bilen...
Om du är osäker så föreslår jag en laddbooster... (Kommer dock inte ihåg namnet på dom)

2013-10-17 kl 09:50

Ja hänger med på denna tråden med en enkel liten fråga.Jag har en Subaru Outback 07 med en 7-polig kontakt och en adapter för 13-polig i vagn som är en Kabe Smaragd 07. Jag får ingen laddning till vagnen från bilen någon som vet varför ? Och vad jag kan göra .

2013-10-17 kl 10:22

Hej janneoson!

Du behöver montera en 13polig kontakt i din bil.
Tips: Be dom att sätta dit ett relä som bryter strömmen till husvagnen när du slår av tändning i bilen.
På så sätt kan inte husvagnen dra ur ström från bilbatteriet.

2013-10-17 kl 14:11

Eller så kan du kolla om du har ström på stiftet 54G på den 7-poliga kontakten.Sen är det bara att kolla viken stift är det som passar på den 54G stiftet.

2013-10-17 kl 18:54

Tittade i papperna som va med dragkroken men där fanns inget 54g det var uppmärkt 1-7 när ja mätte fick ja ström på alla utom nr 2 o 3 2an fick ström när ja satte på dim bak ljuset 3an är jord

2013-10-17 kl 19:41

Kan detta vara till hjälp?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sl%C3%A4pvagnskontakt/ISO

2013-10-17 kl 20:21

Glader46 skrev:
Hej janneoson!

Du behöver montera en 13polig kontakt i din bil.
Tips: Be dom att sätta dit ett relä som bryter strömmen till husvagnen när du slår av tändning i bilen.
På så sätt kan inte husvagnen dra ur ström från bilbatteriet.

Är väl inte helt sant att man måste byta kontakt för att få laddning. Det beror ju på vilka funktioner bilens kontakt har idag och vilka som är prioriterade av användaren. Att ha laddning är inga problem i en 7-polig kontakt.

Men självklart kan man inte ha lika mycket andra funktioner också som man kan ha i en 13-polig. Men för många så kanske det inte är aktuellt ha en fullkopplad 13-polig kontakt med alla dess funktioner.

2013-10-17 kl 20:30

Hej janneoson!
Nej du MÅSTE INTE ha en 13 polig kontakt.
Men det är smidigt med en sådan då du kan få backljus mm med en sådan.
Sedan är de så att 13poler hör till framtiden och många släp och husvagnar har det som standard numer.
För oss funkar detta utmärkt och tillförlitligt.
Var och en gör som man vill.
Nu har du fått mina tips i alla fall.

2013-10-17 kl 20:38

Tack lethon nu vet jag att 54g är detsamma som nr 2 ska prova om ja får laddning med dimljuset på annars får jag mäta upp den 13 poliga sidan på adepten ev. nr 9 10

2013-10-17 kl 20:43

Du skall inte ladda med dimljuset. Det är alldeles för klena kablar för att det skall bli bra och inget du skall ge dig på. Det belastar dimljusinstallationen på ett felaktigt sätt.

Antingen så har man dimljus på 54G i bilen och då skall det tända dimljuset på vagnen. Eller så tar man bort dimljussladden och drar en ny kraftigare kabel framifrån från batteriet/generatorn som man ansluter på 54G istället.
Och då ser man till att jorden på stift 31 i bilen blir minst lika kraftig.

2016-06-22 kl 08:43

...

2016-06-22 kl 09:36

"Tillräckligt bra" är ju en definitionsfråga. Att kablarna är långa har inte så stor betydelse på fulladdningen som många tror. De glömmer att laddströmmen mot slutet av sekvensen är väldigt låg.
Däremot tar det ju längre tid utan booster, eftersom laddspänningen tappar en del i början, när laddströmmen är hög.
13-poligt är bra, eftersom trafikbelysningen får med alla funktioner, både dimbakljus och backljus, och en egen jord. Sedan får batteriladdning och kylskåpsdrift separata kabelpar, helt skilda från varandra och trafikbelysningen.

2016-08-14 kl 08:45

..

2016-08-14 kl 14:38

Montera ett 13 poligt på andra sidan dragkroken. Så slipper du adaptrar i framtiden.

• 15 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017