Lämpligt material och metod för att få till en fondvägg bak i vagn? / av LJN

• 6 svar
Lämpligt material och metod för att få till en fondvägg bak i vagn?
2019-08-19 kl 11:37

Har tidigare fixat till en fondvägg över köksdelen och då hade Ikea en tunn laminatskiva i en snygg grönmatt färg som precisonssågades och limmades fast. Och det blev riktigt bra och nu vill jag göra en fondvägg i vagnens bakre del vid sängändarna. Men, IKEA har inget tunt (2-3 mm)laminat idag och jag har letat på webben?

Frågan är om en fondtapet för inomhusbruk överlever i en husvagnsmiljö med kallförvaring på vinter?

Har ni några tips eller erfarenheter?

/Lennart

Är nybliven campare på äldre dar. Har en Solifer Finlandia 560 LB 2007 som har moderniserats med ny teknikutrustning.
2019-08-19 kl 13:39

Du kan höra med Starkenbergs snickeri om dom har högtryckslaminat (den brukar ligga på 0,8 mm).

Eller om dom kan hänvisa till någon då dom tillverkar inredningar som oftast har högtr, laminat på slitsidorna.

2019-08-19 kl 14:03

Känner du till Starkenbergs snickeri i Askersund? Är en duktig snickare på att tillverka dörrar, fönster i specialmått mm. Men han har trappat ned en del på grund av ålder. Att han har laminat med önskad färg på är inte troligt då jag letat en hel del på alla hemsidor för dom stora byggvaruhusen. Därför så kan en fondtapet vara ett alternativ?

/Lennart

2019-08-19 kl 14:50

Ja åldern är ett problem och vilka tar över sen?

Svårt med duktiga hantverkare idag då det bara är ROT som räknas...

Men, han kan väl rekomendera någon eller att du handlar genom honom då man oftast behöver ett företag i ryggen för att handla hos grossister.

T ex från

https://direktlaminat.se/produkter/laminat/

2019-08-19 kl 14:57

Och appropå fondtapet, har du kvar vinyltapeten och tänker sätta upp en annan tapet typ non woven eller vanlig papperstapet så går det inte att fästa dessa rakt av på en tidigare vinyl med lim som färghandeln rekommenderar.

Enda sättet är då en non woven typ (som inte drar sig) och klister i det här fallet är endast Casco Golvlim (vettenbaserad) som spädes lite och får lufttorka ca 15-20 minuter innan man fäster tapeten och "borstar" ut den.

2019-09-01 kl 14:26

Hej, jag är NY och har köpt min första husvagn som jag nu tänker att pimpa upp lite.
Det är en Polar 530 (ca 39 år gammal) den har vinyltapeterna kvar och dessa har spruckit på en del ställen och släppt. Då jag inte är så överdrivet händig så hade jag tänkt att jag bara skulle måla över allt med någon färg. Men.... undrar om det går?
Läste någonstans att det inte var bra att använda färg som är vattenbaserad, och undrar om det är ok alltså :) att använda sig av lim som är vattenbaserat?

/Ninni

• 6 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1560 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 566 fristående campingplatser och 617 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 377 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

• Husvagn & Camping 2019-08

• Husvagn & Camping 2019-07

• Husvagn & Camping 2019-06

• Husvagn & Camping 2019-05

• Husvagn & Camping 2019-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842