• 14 svar
Larm
2016-04-26 kl 07:57

Vi har i förra vagnen haft ett vanligt originalmonterat rörelselarm i taket. Ett larm vi slog på o av med fjärrkontroll. Då vi står en del på rastplatser o så även utomlands så ville vi ha något som larmar om fönstret öppnas. Satte små billiga magnetkontakts larm. Men de är så fula o klumpiga....

Nu har vi bytt vagn o i den finns inget larm. vi är inte sugna på o lägga tusenlappar på larm, men skulle ändå gärna vilja ha på fönster/dörr o ja givetvis inne i vagnen, men de känns som de enklaste.

Någon som har tips på smidigt prisvärt larm?
Vi kanske ska tillägga att vi inte är de händigaste med elektronik.Praktiskt lagd är mannen däremot.
I värsta fall får vi be om hjälp, men vill helst klara det själva.

2016-04-26 kl 18:40

http://www.kjell.com/se/sortiment/hus-halsa-fritid/larm-sakerhet-overvakning/larm/larmsystem/larm/tradlost-larm-p50506
299:- fungerar utmärkt.Då det går på rörelser är det onödigt med larm på fönster och dörrar, stoppa in handen och larmet går. Vill man ha larmet i drift när man sover så väljer man placering utifrån det, sovrumsfönstret får man ha koll på själv eller den klumpiga magnetkontakten :-)Alternativt en larmcentral med möjlighet till borta/hemma funktion men då är det en helt annan prisklass.

Kan tillägga att jag arbetat inom säkerhetsbranschen i 17 år så jag har en viss erfarenhet av larm. Det här är en enkel bra lösning, nästa steg är att larmet meddelar någon via GSM.

2016-04-26 kl 22:58

Visserligen kostar det några kronor, men det är effektivt.
Monterade ett GSM-larm från vikinglarm förra året. För min del handlar det dock i första hand om inbrottsskydd men fungerar lika väl i vagnen nattetid. Det är trådlöst med trådlösa magnetkontakter som jag kunnat montera diskret på dels dörren och dels i gasolkofferten. Sedan kan man ju sätta på fönstrena med om man tycker det behövs eller rörelsedetektor om det funkar när man befinner sig i vagnen. Kan man bryta upp ett fönster ljudlöst?
Detta larm larmar med siren (trådbunden) går på 12v och använder såväl fjärrkontroll som gsm/sms kommunikation. Jag kan t ex slå på larmet med telefonen om jag glömt göra det.
Sedan hjälper ju inget larm om vagnen inte går att nå på kort tid.

Har en CABBY 515 F3-98 som dras av en Kia Sportage V6 -05.
2016-04-27 kl 17:54

Även jag har ett larm från Vikinglarm i husvagnen. Som går till min telefon och har siren och blixtljus på tv antennen. Har haft detta larm i flera år utan krångel eller falsklarm. Byter dock batterier i rörelse sensor och dörrbrytare varje säsong. Titta även på Larmhems hemsida där köpte jag senast till huset. Larm till rimliga priser.

2016-04-29 kl 08:21

Tack snälla! Ska kolla upp detta. Ja en rörelsedeckare hade vi ju i förra o de funkar toppen- förutom just att ungarna går upp o kissar/ dricker på natten då blir vi andra väckta lite väl abrupt om vi har larmet på;-) Därav att ja vill ha mer som ett skalskydd:-) O sover gör vi som stockar så ja vet inte om vi skulle vakna direkt om nån bryter i rutan i andra änden av vagnen--- men de gör vi förhoppningsvis, tänker då att ett tjutande larm kanske ändå kan va lite avskräckande för ev oinbjuden besökare. ja va vet ja...kanske blir de hängslor o livrem hahah

2016-04-29 kl 12:28

jmm skrev:
Tack snälla! Ska kolla upp detta. Ja en rörelsedeckare hade vi ju i förra o de funkar toppen- förutom just att ungarna går upp o kissar/ dricker på natten då blir vi andra väckta lite väl abrupt om vi har larmet på ;-)

Det där har jag också funderat på med hur man ska göra!

2016-04-29 kl 17:22

Många larm har olika larm alternativ tex går det att endast aktivera dörr och fönster brytare. Bra när man sover. Man kan även välja att rörelse vakten och dörrbrytare samt fönsterbrytare in ett annat larm läge då man inte är i husvagnen. Du kan även få brandlarm via larmet om man vill.

2016-04-30 kl 21:27

En undran - vad är ni rädda för?

2016-04-30 kl 21:54

mrcool skrev:

Har ingen fundering på att installera ett invändigt larm. Däremot har tanken funnits länge att ha något typ Kjell & Co larmet i förtältet. Anledningen är att det finns problem stundtals på campingen som brukar peaka i samband med skolavslutningarna. Som säsongare har vi ju en kyl/frys i förtältet och de tycks tro att det förvaras berusningsdrycker där!

2016-05-01 kl 10:31

perin skrev:
mrcool skrev:

Har ingen fundering på att installera ett invändigt larm. Däremot har tanken funnits länge att ha något typ Kjell & Co larmet i förtältet. Anledningen är att det finns problem stundtals på campingen som brukar peaka i samband med skolavslutningarna. Som säsongare har vi ju en kyl/frys i förtältet och de tycks tro att det förvaras berusningsdrycker där!

Låter som en bra lösning, skyddar ju även mot om någon vill kolla att dörren är ordentligt låst ;-)

2016-05-09 kl 10:47

mrcool
Ja vad brukar man ha larm för?
ja vill veta om någon besökt vår vagn när vi inte befinner oss i den. Samt så är jag inte sugen på o vakna upp med någon obehörig i vagnen! Vi stannar en del längs vägarna o även i utlandet.

2016-05-09 kl 12:00

Tror nog att risken för att vakna med en obehörig inne är närmast obefintlig. Annars gäller som i alla fall - lämna inget stöldbergärligt synligt utifrån. Tror inte någon bryter sig in i en vagn med folk i på vinst och förlust. När man däremot lämnar vagnen på ett obevakat ställe eller stormarknad etc kan ett larm göra nytta och avskräcka om det framgår att vagnen är larmad.
Vid nattstopp på parkeringar är det nog bilen som är mest utsatt.

2016-05-21 kl 08:47

Tänk på att många billigare trådlösa larm slås ut av billiga walkie talkie som tjuvarna brukar använda sig av.

Rattar Toyota Avensis och drar Solifer S3
2016-05-22 kl 22:31

Dale skrev:
Tänk på att många billigare trådlösa larm slås ut av billiga walkie talkie som tjuvarna brukar använda sig av.

Det finns en myt att trådlösa larm inte ger ett bra skydd för att de går att störa ut. Finns en del att läsa om detta på nätet.

• 14 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1423 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 543 fristående campingplatser och 460 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 420 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2018-01

• Husvagn & Camping 2017-12

• Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07