Lim till solpanel? / av mange76

• 22 svar
Lim till solpanel?
2020-03-23 kl 12:46

Tänker inom kort montera på en solpanel på taket på husvagnen. Funderar antingen på att fixa en lösning med stålbalkar där jag kan fästa panelen i, eller helt enkelt limma fast den.

Såklart enklare att limma men sen går den ju knappt att få bort tyvärr. Men vilket lim bör man ha? Ska väl vara lite special antar jag.

2020-03-23 kl 14:30

Sikaflex, finns flera olika benämningar. Eller fungerar tec 7 lika bra?

2020-03-23 kl 17:08

Det skall finnas någon typ av lastbåge som man kan fästa i listen till tältskenan. Jag hade det på min gamla Hobbyvagn. Satte solpaneler på den och tillverkade en liten vindspoiler av en bockad plåt.
Funderade på att göra likdant på den nya vagnen. Men eftersom panelerna ger mer än dubbla laddströmmen när de är riktade mot solen så kommer jag nog ha dem portabla.
Ett plus med det är att vagnen kan stå i skuggan och barnen blir inte kokta för att AC:en inte fungerar.

2020-03-23 kl 17:11

Jag köpte en begagnad vagn, med solceller på. De är limmade med någon vit goja.

2020-03-24 kl 05:37

jag satte fast min med genomgående bult och lim.Det blir ett jäkla tryck när man möter långtradare.Köp från Ebay.de mycket billigare.
https://www.ebay.de/itm/120Watt-Solarpanel-Solarmodul-12Volt-Kit-Fur-Wohnwagen-Camping-Zuhause-Im-Freien/233178339884?_trkparms=aid%3D1110001%26algo%3DSPLICE.SIM%26ao%3D1%26asc%3D225116%26meid%3D7ac4548fd1a24efaa3da2f3a56fce85d%26pid%3D101072%26rk%3D4%26rkt%3D12%26mehot%3Dpp%26sd%3D283446348999%26itm%3D233178339884%26pmt%3D1%26noa%3D1%26pg%3D2546172&_trksid=p2546172.c101072.m2109

2020-03-24 kl 06:30

Precis därför jag gjorde en spoiler som sitter i färdriktningen. Den var inte limmad mot taket, jag satte en tjockare gummilist på den som tryckte mot taket. Göra hål i taket undviker jag helst. Man skall se till så att luft kan cirkulera under panelen. Blir de för varma så tappar man verkningsgrad.

2020-03-24 kl 10:27

Mina har inbyggda distanser. Det är de distanserna som är limmade på taket, i hörnen. Så ett mellanrum finns. Kanske av en anledning, då.

2020-03-24 kl 17:48

Japp, det är för att få lite cirkulation runt panelen.
Förresten så testade jag lite med min 160W Jula solcell i helgen. Hade den kopplad till Biltemas MPPT-regulator och ett halvladdat batteri.
Med panelen liggande plant på marken gick 3,5A till batteriet. Vinklade jag upp den mot solen så gav den runt 10A i laddning. Så det är rejäl skillnad. Visste att det var skillnad, men har aldrig mätt upp det innan.

OBS detta var inget exakt vetenskapligt utfört test. Det finns många andra faktorer som spelar in på laddströmmen, val av regulator, hur mycket batteriet kan ta emot osv.
Det mest intressanta var att Julas paneler presterade som de skulle. Och lika bra som en 3 gånger så dyr panel. Hur de sen håller i längden vet man inte.

2020-03-24 kl 19:11

Har även jag julas panel, dock den med 110w. Kan inte påstå att jag är jätteimponerad av de medföljande sakerna. Klena kablar (2.5mm), hörnen har ganska dålig passform och skruvarna vet jag inte hur de tänkt med.

Men du som har julas, vad har du kopplat in på "last"? Jag hade bara tänkt att plugga in från panelen och sen till batteriet. Men vad ska kopplas på last?

2020-03-26 kl 23:25

Lastutgången behöver man inte använda. Den är inte inkopplad på min regulator heller. Men vill man kan man koppla in tex belysning där. Så går det på min Victron att timerstyra eller vid solnedgång samt några andra val. Tex att lastutgången stängs av när värdet kommer under viss volt i batteriet.

2020-03-27 kl 06:22

Bry dig inte om lastutgången, det är precis som Hedan säger.
Tänk på att koppla en brytare så att du kan stänga laddning från solpanelen om du har 230V anslutet.
Jag använde bara panelen från Julas paket.
När jag köpte var deras paketpris ungefär samma som man fick betala för endast panelen på andra ställe. Plus att frakt skulle tillkomma. Så jag tyckte ändå att det var prisvärt.

2020-03-27 kl 07:11

Vart ska man placera en brytare någonstans i ledet? Innan regulatorn eller efter? Bara på +kabeln då?

I julapaketet är det ju vanliga klammers man sätter direkt på batteriet. Räcker det inte bara att ta av dem om jag ska köra 220v? Har annars hört att man inte behöver koppla ur solpanelen vid 220v utan det går ändå?

2020-03-27 kl 09:12

Laddare har en viss strategi för hur ett batteri ska laddas. Ju "finare" laddare, desto mer avancerad styrning.
De enklaste laddarna, som bara trycker på en viss spänning, bryr sig inte om ifall det finns fler källor som laddar batteriet. Men avancerade laddare kan bli konfunderade av att batteriet laddas från flera håll samtidigt.
Det är enda anledningen jag kan se till att det skulle vara ett problem att kombinera sol och andra laddkällor. I min vagn sitter det en konstruktion som tar in laddning från tre olika håll, från bil, elnät och sol, och sen pytsar ut det till batteriet i, får man hoppas, lagom mängd.
Men den utrustningen är ju ditsatt med tanken att vagnen skulle kunna ha alla tre alternativen. När man efterhandsutrustar är det inte säkert att befintlig utrustning förstår sig på den nytillagda.

2020-03-27 kl 12:15

Ja jag får prova att koppla på solen när den laddas med 220v, får lyssna efter ett sprakande ljud ;)

2020-03-27 kl 12:28

Nja, du får knappast varken sprak eller uppleva att den magiska röken lämnar apparaterna. Men laddningsstrategin för batteriet kan bli förvirrad.

2020-03-27 kl 13:05

apersson850 skrev:
Nja, du får knappast varken sprak eller uppleva att den magiska röken lämnar apparaterna. Men laddningsstrategin för batteriet kan bli förvirrad.

Så hur märker man av denna "förvirring"?

2020-03-27 kl 15:34

Tyvärr märker du den nog inte alls. Eller inte tydligt i alla fall. Men om batteriet blir laddat på fel sätt, på grund av förvirringen, kan dess livslängd bli förkortad. Men det kan ta år innan det visar sig, och då vet du ändå inte vad livslängden skulle varit annars.

Har man 230 V tillgängligt hela tiden lär det inte spela någon roll om laddaren inte laddar som den ska heller. Den laddar ju så det fungerar ändå. Det är kanske värre om man har tillgång till 230 V en begränsad tid, till exempel under en timmes körning med elverk. Då vill man förstås att laddningen under den timmen ska fungera så bra som möjligt. Särskilt om solen inte vill visa sig...

2020-03-27 kl 22:07

På förra vagnen bröt jag spänning in från solpanelen. Nuvarande har likt apersson850´s ingång för solcellregulator direkt i elcentralen.
Så den väljer själv mellan 230V/Bil/Solpanel.
Jag har iof panelen lös och kopplar in den vid behov, så egentligen bryter jag ström från panelen på denna vagnen också.

2020-03-28 kl 16:53

Köp körkort, pass, identitetskort, visum, födelsecertifikat, skolbevis, whatsapp (((((1 (248) 4948903))))) äktenskapscertifikat och många andra handlingar. E-post: (((asobonumforpromise1@gmail.com )))
Köp IELTS, IDP TOEFL, GMAT, ESOL, GRAD, DIPLOMAT.

PLACERA DIN NÄR NU
Kontakta oss >>>>>>>>>>>>>>>>>> joneslovis22@gmail.com
WhatsApp ............…. +1 (248) 4948903
TECKNA PÅ ALLA UNIVERSALA DOKUMENT FÖR DIN BEHOV

• PASSPORT
• ID-kort
• Socialförsäkringskort
• körkort
• Kanadensiska kort
• USA-kort
• Studentkort
• Internationella kort
• Privata kort
• Godkännande av certifikat
• Dopcertifikat
• Födelsecertifikat
• Dödscertifikat
• Skilsmässcertifikat
• Äktenskap certifikat
• Anpassade certifikat
• Examensbevis
• G.E.D. diplom
• Grundskoladiploma

• Högre utbildning
• Högre utbildning
• Handelsfärdighetscertifikat
• Bekräfta SSN-nummer
• USA: s gröna kort
• Tjäna dollar / euro
• Spionprodukter
• Röstomvandlare
• Utrustning för övervakning
• Osynligt bläck
• DMV Record Request
• Bakgrundskontroll
• Undersök alla
Kontakta våra supportrar
Kontakta oss >>>>>>>>>>>>>>>>>> asobonumforpromise1@gmail.com
WhatsApp ............. .... +1 (248) 4948903
Registrerat och oregistrerat pass i alla länder. Visa, biometriskt pass, examen, körkort, identitetskort. Certifieringscertifikat M GCSE, A-nivåer, diplomcertifikat för högre utbildning, GMAT, MCAT och SISTA CERTIFIKAT efter nyhet Födelse-, äktenskap- och dödscertifikat Nyhetspass och nya identitetspaket, reproduktion, reella examina / examensbevis för de flesta institutioner över hela världen (vi har mer än 3000 mallar)) alla ser 100% identiska ut med originalen. Anpassad utskrift (om vi inte redan har en mall för filen - skicka bara en kopia till oss och vi kan göra ändringar / enligt din sida). Andra, medborgarskap, identitet, dokument, taktfull, nationalitet, hur, var, få, få, köpa, köpa, göra, bygga pass, identitet brittiska, Honduras, Storbritannien, USA, oss Kanada, Kanada, utländska, visum, Schweiz, kort, id, dokument
Köp riktiga DOKUMENTER

Våra kontakter inkluderar ex personliga utredare, konsulat, högre regeringspersonal och erfarna experter, vi har starka relationer med högre personal om alla verkliga registerdokument och passersättning i dessa länder, som hanterar passbyråer i vart och ett av dessa länder territorier och med dem Hjälp, alla våra kunder som kräver medborgaredokument eller pass från vilket land som helst är 100% säkra, liksom möjligheten att få riktiga originaldokument av mycket hög kvalitet som aldrig kan identifieras som falska !! Till och med en anpassad officer eller maskin som inte är kompetent kan någonsin diktera ett dokument som ett förfalskning, eftersom dokumentet inte skiljer sig från den verkliga släppta regeringen! Alla våra verkliga ursprungliga databaser registrerade medborgaredokument har dina personuppgifter registrerade i databassystemet och 100% maskinscanning. Känn dig fri att få din. ... + 1 (248) 4948903

2020-03-28 kl 16:53

Köp körkort, pass, identitetskort, visum, födelsecertifikat, skolbevis, whatsapp (((((1 (248) 4948903))))) äktenskapscertifikat och många andra handlingar. E-post: (((asobonumforpromise1@gmail.com )))
Köp IELTS, IDP TOEFL, GMAT, ESOL, GRAD, DIPLOMAT.

PLACERA DIN NÄR NU
Kontakta oss >>>>>>>>>>>>>>>>>> joneslovis22@gmail.com
WhatsApp ............…. +1 (248) 4948903
TECKNA PÅ ALLA UNIVERSALA DOKUMENT FÖR DIN BEHOV

• PASSPORT
• ID-kort
• Socialförsäkringskort
• körkort
• Kanadensiska kort
• USA-kort
• Studentkort
• Internationella kort
• Privata kort
• Godkännande av certifikat
• Dopcertifikat
• Födelsecertifikat
• Dödscertifikat
• Skilsmässcertifikat
• Äktenskap certifikat
• Anpassade certifikat
• Examensbevis
• G.E.D. diplom
• Grundskoladiploma

• Högre utbildning
• Högre utbildning
• Handelsfärdighetscertifikat
• Bekräfta SSN-nummer
• USA: s gröna kort
• Tjäna dollar / euro
• Spionprodukter
• Röstomvandlare
• Utrustning för övervakning
• Osynligt bläck
• DMV Record Request
• Bakgrundskontroll
• Undersök alla
Kontakta våra supportrar
Kontakta oss >>>>>>>>>>>>>>>>>> asobonumforpromise1@gmail.com
WhatsApp ............. .... +1 (248) 4948903
Registrerat och oregistrerat pass i alla länder. Visa, biometriskt pass, examen, körkort, identitetskort. Certifieringscertifikat M GCSE, A-nivåer, diplomcertifikat för högre utbildning, GMAT, MCAT och SISTA CERTIFIKAT efter nyhet Födelse-, äktenskap- och dödscertifikat Nyhetspass och nya identitetspaket, reproduktion, reella examina / examensbevis för de flesta institutioner över hela världen (vi har mer än 3000 mallar)) alla ser 100% identiska ut med originalen. Anpassad utskrift (om vi inte redan har en mall för filen - skicka bara en kopia till oss och vi kan göra ändringar / enligt din sida). Andra, medborgarskap, identitet, dokument, taktfull, nationalitet, hur, var, få, få, köpa, köpa, göra, bygga pass, identitet brittiska, Honduras, Storbritannien, USA, oss Kanada, Kanada, utländska, visum, Schweiz, kort, id, dokument
Köp riktiga DOKUMENTER

Våra kontakter inkluderar ex personliga utredare, konsulat, högre regeringspersonal och erfarna experter, vi har starka relationer med högre personal om alla verkliga registerdokument och passersättning i dessa länder, som hanterar passbyråer i vart och ett av dessa länder territorier och med dem Hjälp, alla våra kunder som kräver medborgaredokument eller pass från vilket land som helst är 100% säkra, liksom möjligheten att få riktiga originaldokument av mycket hög kvalitet som aldrig kan identifieras som falska !! Till och med en anpassad officer eller maskin som inte är kompetent kan någonsin diktera ett dokument som ett förfalskning, eftersom dokumentet inte skiljer sig från den verkliga släppta regeringen! Alla våra verkliga ursprungliga databaser registrerade medborgaredokument har dina personuppgifter registrerade i databassystemet och 100% maskinscanning. Känn dig fri att få din. ... + 1 (248) 4948903

2020-03-28 kl 20:18

Jag har allt 12v till vagnen kopplat på regulatorn (last). Batteriet bara kopplat till regulatorn bortsett från invertern som går direkt på batteriet. Har en hängsäkring på pluskabeln mellan panel o regulator som jag drar om jag skulle köra 230. Har också en hängsäkring mellan regulatorn och batteriet. Har inte upplevt några nackdelar med detta arrangemang.

Har en CABBY 515 F3-98 som fro m 2018 dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI 140 Motoroptimerad
2020-03-28 kl 20:30

ShadowF skrev:
Jag har allt 12v till vagnen kopplat på regulatorn (last). Batteriet bara kopplat till regulatorn bortsett från invertern som går direkt på batteriet. Har en hängsäkring på pluskabeln mellan panel o regulator som jag drar om jag skulle köra 230. Har också en hängsäkring mellan regulatorn och batteriet. Har inte upplevt några nackdelar med detta arrangemang.

Låter som en vettig lösning. Jag har sen innan allt kopplat till batteriet och vissa går via en gammal laddare.

I manualen till min solpanel var det beskriver i vilken ordning man skulle koppla bort solenergin. Är det så noga? Räcker det inte vara att ta bort solen från batteriet bara?

• 22 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1548 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 575 fristående campingplatser och 616 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842