Lithium / LiFePo4 batterier? / av LJN

• 9 svar
Lithium / LiFePo4 batterier?
2019-08-26 kl 19:45

Är intresserad att lära mig mer om Lithium / LiFePo4 batterier för husvagnsanvändning och vilka typer/fabrikat som är lämpliga. Och även titta på hur laddare mm. ska konfigureras. Samt val av batteri med balancerade celler eller med inbyggt BMS?

Har idag en nyare CTEK 10A laddare och parallellt ligger även en Victron BlueSolar MPPT 75/15 som ger ström från en 24 volts solpanel. Den senare går att konfigurerar med önskade bulk-, absorptions- och floatspänningar. Floatspänningen har jag förstått man se upp med.

Mina förbrukare är dom normala för en husvagn samt har en mover som drar en del ström vid användning.

Som sagt, välkomna med Era praktiska råd och erfarenheter!

/Lennart

Är nybliven campare på äldre dar. Har en Solifer Finlandia 560 LB 2007 som har moderniserats med ny teknikutrustning.
2019-08-27 kl 06:43

De enda fördelar jag ser med den typen av batterier är låg vikt samt möjligheten att ladda dem snabbare. Om man nu har utrustning för att göra det. Vi har en del maskiner med den typen av batterier på jobb. Batterierna har fungerat ca 5 år innan det har varit dags att byta. Ungefärs samma som blybatterierna.
De är väldigt dyra också. Fricampar man mycket och laddar från bil eller solpaneler så är enda vinsten att de är lättare än blybatterier eftersom du inte kan nå så höga laddströmmar från bil/solpanel att batteriet begränsar.

2019-08-27 kl 09:35

Ja, det kan vara lite "Hype" runt dessa batterier:)

2019-08-27 kl 11:09

Jag har en kusin som kör med LiFePo4 mest för att han har rätt hög effekt på inverter i vagnen. Det blir ju en massa ström som ska in, från 12 V, för att ge lite större effekt ut, från invertern.

Annars vet jag inte vad man ska ha det till. Jag har AGM. Fungerar bra för mina behov. Men jag har varken mover eller inverter.

2019-08-27 kl 16:41

Jag har en 2kW inverter med ren sinus. Det går bra på blybatterier. Har kompisar som har segelbåtar och de har valt lithiumbatterier pga vikt och utrymme och att man snabbt kan ladda dem fulla om man besöker en hamn.

Ett tips är att skaffa en bra batteridator som håller koll på batterierna, hur mycket som laddas in och ur osv. Då kan man se hur länge batterierna räcker med den belastning du lägger på dem. Släcker man några lampor så ökar drifttiden och man ser det direkt.

Jag har själv beställt en sådan här kul pryl.
https://www.simarine.net/home/

2019-08-28 kl 09:36

Fördelar med LiFePo4:
- Lägre vikt
- Mindre storlek
- Lägre totalkostnad (laddcykler jämfört med inköpspris)
- Tål högre urladdningsström
- Tål högre laddström
- Stabil spänning under hela urladdningen
- Större del av kapaciteten kan användas utan att fördärva batteriet. Typiskt sett kan man använda 75% av LiFePo4:s kapacitet och 50% av blysyra med rimlig livslängd.

Fördelar med blysyra:
- Lägre uppstartskostnad (inköpspris oaktat livslängd)

2019-08-29 kl 16:32

Läser på husbilsklubben.se och deras forum att man kan få problem med livslängden på lithiumceller. Just nu är det en brukare som har fått problem redan efter 3 år och kan tänka mig att hävda garanti kan vara svårt på batterier som använts ett par år. Vad kostar ett kvalitets lithiumbatteri med bra BMS inbyggt med garanti + support i Sverige?

2019-09-05 kl 19:32

LNJ, det stämmer. På samma sätt som att man kan få problem med livslängden på traditionella. Företrädesvis genom att ladda ur dem helt. Man måste helt enkelt ha lite koll för att få batterier att hålla.

För LiFePo4 kan man med fördel se till att aldrig ta ut mer än att 20% av kapaciteten återstår och aldrig ladda till mer än 95% av kapaciteten. Dvs pendla mellan 20-95 % av kapaciteten.
För att klara det behöver man separera laddkällor och förbrukare så att man kan slå av laddningen vid 95% (dvs ha ett relä som bryter laddkällorna där). När batteriet kommit ner till 20 % slår de igång. Även bra att ha manuell möjlighet att slå igång laddningen för det fall man vet att han kommer behöva mer kapacitet.

Förövrigt är tåligheten mot partiell laddning ytterligare en fördel med LiFePo4. Traditionella blybatterier gillar inte man ligger och pendlar mellan 60-80% exempelvis utan vill gärna laddas fullt.

En nackdel med LiFePo4 som jag inte nämnde är att de inte (såvida inte tillverkaren tydligt säger annat) ska laddas vid minusgrader, dvs när batteriet har temperatur under 0 grader. Antagligen inte någon stor nackdel för lejonparten, de flesta har batterierna i varmt utrymme i bodelen eller mellangolv om det är husbil. Däremot måste man se upp så man inte gör bort sig och lämnar vagnen/husbilen kallställd och glömmer bryta strömmen till laddarna. Har man då solcell kan man ha gjort bort sig vid minusgrader.

2019-09-07 kl 09:28

Har haft mitt 90Ah från Ev-power.eu nu sedan 2013. funkar fortfarande utmärkt. På den tiden var kronan värd lite mer dock. Använder en Ctex Mx7 laddare (fanns ingen lithiumvariant då). Hade tidigare 2st 100Ah från Biltema (funkar fortfarande i lekstugan). Men viktproblem gjorde valet 15kg istället för 35 självklart. Har 180w celler på taket sedan 2011 och klarar mig totalt utmärkt hela säsongen utan tillskott. Plockar ur batteriet vintertid (vintercampar tyvärr inte) och då står det på underhållsladdning. I övrigt används laddaren inte alls.

Har en CABBY 515 F3-98 som fro m 2018 dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI 140 Motoroptimerad
  • 9 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1560 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 566 fristående campingplatser och 617 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 377 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

• Husvagn & Camping 2019-08

• Husvagn & Camping 2019-07

• Husvagn & Camping 2019-06

• Husvagn & Camping 2019-05

• Husvagn & Camping 2019-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842