Lukt frånavlopp / av Glader46

• 6 svar
Lukt frånavlopp
2012-04-04 kl 19:25

Efter 6 års flitigt användande (60-100 dagar per år) av husvagnen fick vi förra året irriterande lukt från avloppet från diskho och tvättfat.
Slangen från diskhon var lätt att byta så detta var en stor förbättring.
Lukten kvarstår från tvättfatet och den slangen verkar mycket svårare att byta.
Har någon erfarenhet av att bli av med lukten utan att byta slang?

Om inte, har ni tips på hur man lättast byter slang från tvättfatet.

2012-04-04 kl 20:38

Ja jag brukar köra en riktig rengöring av gråvatten tanken åtminstonde en gång per år. Sedan använder jag ett rengöringsmedel speciellt för gråvattentank som jag slår i vasken i köket och på toan. Detta håller lukten borta. I färskvattensystemet använder jag ättika två ggr per år.

2012-04-04 kl 21:07

För att slippa lukt från ev slangar ska man ha en speciell gastät sanitetsslang som båtfolket har till sina toaletter.
Lukten går igenom slangen efter ett viss ålder och nyttjande av slangen.
Lucktar det skit så byt slangen till en riktig slang lyssna med tex båttillbehörs återförsäljare mm så får du riktig info om detta.
Husvagnsfolket har oftast inte kommit "ända" fram än.

2012-04-05 kl 08:34

Hej Frank och Hälge!
Tack för två snabba och bra svar!
Just att lukten verkar gå igenom slangen märkte vi då det luktade "apa" i skåpen där den går igenom.
Skall först kolla om tankrefresh funkar och påbörja sökandet efter gastät sanitetsslang 19 mm.

2012-04-05 kl 16:06

Vid första turen: Fyll gråvattentanken till hälften med hett vatten. Lägg i en eller två diskmaskinstabletter. Vid ankomsten töm gråvattentanken.

2012-04-10 kl 17:12

Hur gick det då?

Jodå jag bestämde mig för att byta slang.
Vi har en Adria Adora 542 UT dvs en med duschkabin där bak.
KANONBRA.
Problemet var att avloppsslangen går runt golvet för duschkabinen. Nu hade vi tur för den gick inte utmed väggarna utan runt hörnet in mot vagnen.
Jag hittade var den gick in och kom ut.
Nästa problem var att den satt fast!
För att komma åt den fick jag såga försiktigt upp sidan på tröskeln då kom jag åt den ena klamman(skruvad i golvet) och kunde klippa av den. Den satt fast på ett ställe till.
Bakom en tvärvägg och under duschgolvet.
Så efter borrande, filande och sågande fick jag tag iden och kunde klippa av den andra med.
Resten gick fort.
Tyvärr så blev en sanitetsslang för grov så jag fick ta den gamla vanliga 19 mm.
Nästa gång blir det lättare att byta då jag gör tröskeln som en lucka.
Jag räknar kallt med att få byta fler gånger.
Men vi kommer att lyda era råd att rensa med Tank Refresh några gånger per år.

Tack för alla råd!

• 6 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Från Instagram
Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1239 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 514 fristående campingplatser och 279 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 446 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen 2014!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2014-10

• Husvagn & Camping 2014-09

• Husvagn & Camping 2014-08

• Husvagn & Camping 2014-07

• Husvagn & Camping 2014-06

• Husvagn & Camping 2014-05

• Campingkatalogen 2014