Många bäckar små.....strömförbrukning! / av Anonym 674597970

• 3 svar
Många bäckar små.....strömförbrukning!
2008-04-07 kl 16:19

Vi som fricampar utanför campingar använder då vagnens 12 v system med ev solceller mm, men har ni kollat hur husvagnstillverkarna slösar med små strömslukare här och var.
Jag har en Kabe Ametist 2003. Huvudströmbrytaren på panelen styr radion direkt men resten via ett relä. Detta relä är på ca 80 ohm 12v. Detta innebär att när huvudströmbrytaren är påslagen drar man ca 0,15 A ur batteriet konstant, på ett dygn 3 Ah, lägg sedan till att Aldepannan drar 0,04A radion (minnesbackup) 0,02 antennförstärkare 0,02.
Jag har monterat en ny manuell huvudströmbrytare parallellt med reläet på kretskortet. Placera strömbrytaren med kort ledning i skåpet vid dörren. OBS ledningen till anslutning S måste tas bort och isoleras. För att få igång radion måste den gamla huvudbrytare vara på och då drar reläet i alla fall om inte S ledningen tas bort. Jag har kopplat om detta också men det är en annan historia.

2008-04-07 kl 20:11

Intressant iakttagelse, detta hade jag inte tänkt på! Sen har ju jag även en lysdiod på huvudbrytaren och brytaren för vattnet, vilket ger 0,04 A till.Men tänk er för innan ni byter ut reläet mot en manuell brytare. Säkringen från batteriet är på 25A så teoretiskt kan brytaren behöva kunna bryta en ström på just 25A! Vid snabb sökning hos ELFA hittade jag ingen strömbrytare som klarade det, men väl några bilreläer... Kanske därför man valt relä?(25A vid 12V är 300W, vilket normalt är mycket i en husvagn/-bil. Men det kan finnas risk om man t.ex. använder en 12-till-220V-omvandlare. Och med tv (30W), lampor (~50W), värmepanna (15W) och vattenpumpen (55W) så använder du redan hälften.)

2008-04-08 kl 11:55

Håller med att det lönar sig att kolla upp alla små strömförbrukare som är ständigt inkopplade så länge man har 12V påslagen i vagnen.
Är verkligen viktigt när man försöker klara all 12V från solpanel enbart!
Jag har en enklare mindre vagn utan något huvudrelä men blev medveten om att min största strömförbrukare är gasollarmet med sina 0,25A vilket ger hela 6Ah på ett dygn.
Har beställt ett nytt som bara ska dra 80mA - hoppas det stämmer. De flesta gasollarm verkar dra mellan 190-250mA! Jag byter även till LED-belysning...
KamaFritid har huvudströmbrytare för 20A med inbyggd 20A automatsäkring! Se på http://www.kamafritid.se/pdf/06004.pdf E09-60 på sista sidan i pdf-dokumentet - har själv köpt en sådan.

• 3 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1684 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 745 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 301 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

• Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206