• 29 svar
Mitt bästa tips
2010-11-12 kl 09:13

Berätta om ditt bästa tips med text och bild!

Det kan vara smarta lösningar i eller utanpå husvagnen eller husbilen, det kan vara ett kul eller ovanlig pryl eller annat som vi andra på forumet kan ha nytta av när vi reser med vår husvagn elelr husbil.

De bästa tipsen publiceras i tidningen samt belönas med en liten present. :-)
/Jenny

PS. Se tråden Forumet för att se hur du lägger upp en bild i inlägget.

2010-11-12 kl 10:55

Ett litet tips i all enkelhet. När jag ville ha ett draperi i min vagn men inte ville borra hål, satte jag helt enkelt upp en vanlig duschdraperistång. Fungerar utmärkt och skämmer inte sin plats. Dessutom är den jättebra att hänga upp
saker på tork på. Ska ta kort så fort vi lämnat vinteridét.

2010-11-12 kl 12:31

Ett annat tips: Eftersom jag är dålig på att backa rätt, när jag ska koppla på och trots "flagg-trixet", har jag funnit på ytterligare en lösning.
Eftersom jag har en combibil, kan jag ha bakluckan öppen/halvöppen, när jag backar. På JULA hittade jag en plastspegel (79 kr), som jag satte kardborreband på och i och med det, sätter jag fast spegeln på insidan av bakluckan (jag har textilklädsel där) och SER nu när kula står mot kulhandske. Jättebra! Förhoppningsvis inga fler bulor på kofångaren.
Är man ensam måste man trixa med både det ena och det andra. Foto kommer mot våren.

2010-11-12 kl 16:55

Suveränt!

2010-11-12 kl 17:04

Här kommer ett tips för er som nyttjar husvagnens hjul även på vintern.
Vi åker runt med vagnen hela vintern, både i södra och mellersta Sverige. Vi har alltid gasolpannan på i husvagnen under färd, för vem vill komma fram sent på kvällen till en camping och upptäcka att det är -20 grader i vagnen. Tyvärr händer det att pannan stoppar under färd, någon gång misstänker jag att det berott på kraftig vind, och andra tillfällen är det jag som är boven i dramat, genom att missbedömma kvarvarande innehåll i gasoltuben. Vi har köpt en trådlös termometer (c:a 150 kr) till husvagnen, givaren är placerad inne i husvagnen och mottagaren där man ser temperaturen har vi i bilen. Nu kommer vi alltid fram till campingen, med en varm och skön vagn bakom bilen.

2010-11-12 kl 18:07

Toppentips! Vi är inte så dumma, som vi ser ut kompisar!

2010-11-12 kl 20:57

Jag har två tips!

Vi far runt i Europa och då gäller det att vara flexibel. Vid korta stopp = Markis. Vid långa stopp= Förtält. Därför har vi låtit POLAR installera en extra list under tältlisten med särskild balk bakom. Se bilden. Praktiskt eller hur!

Vidare så har vi takbox som lättar på husvagnens börda inom de lagliga toleranserna. Väg ert ekipage så blir det nog att skaffa takbox vad det lider!

Genomtänkt!

Bild!

Bild

2010-11-12 kl 21:52

För att ciera den franska polisen i Cannes! Svenskar är de mest naiva i hela Europa. Svenska skyltar är som magneter för de kriminella.
Vi vet, trots förberedelser så blev vi rånade vid infarten till campingplatsen i Cannes. Därför har vi ökat vår säkerhet på nätterna. Gasvarnare, Sifone och en "bar" - stång på insidan som går genom öglor i två genomgående vagnsbultar i dörren vilket gör det omöjligt att ta sig in överraskande!
( I Sete gick det två beväpnade vakter runt omkring i campingen om nätterna. I Italien kontrollerades varje ekipage om natten med ett klistermärke fäst när och vem som utförde kontrollen.) Jfr svenska "svängdörrar"!
Vi räds inte Europa men vi är förberedda!

Bild

2010-11-12 kl 22:32

Å, dessa fantastiska bilder som visar hur det är! Jenny,

Du måste väl vara mer än nöjd!!!! Är det inte härligt att ha ett forum, där man inte bara är medlemmar utan att alla också mer eller mindre är medarbetare? Själv skulle jag i mitt arbete före pensionen uppskattat något sådant enormt.

2010-11-13 kl 13:37

Jag vet inte hur det är i Frankrike eller Italien men jag känner mig trygg i Tyskland och så klart Kroatien.Under alla dessa år har jag aldrig varit uttsat för något och då parkerar jag..här i Schleswig

Bild

har ingen varnare och varför skulle jag ha det?

2010-11-13 kl 14:08

Hej zubac!

Var och en får vara salig i sin tro!

2010-11-13 kl 15:34

Vi har inte heller varit utsatta för något otrevligt. Det betyder ju inte att man inte försöker att förebygga att det skulle kunna hända. T.ex tar vi alltid in på camping-plats vilket torde minska risken för brott en hel del, även om det händer ett och annat där också tyvärr. Bra med lite tips från gt.

2010-11-13 kl 18:54

Har ett jättebra tips, men vet inte om det är tillåtet att göra reklam?
Vi har i alla fall köpt ett vinterkort från en av Sveriges största (tror jag) campingkejdor.
Det kostade 990:- och nu får vi campa hur mycket vi vill, alla helger (fred-sönd) från 1 november till 31 mars. Det enda som tillkommer är kostnad för el. Vi brukar åka runt och campa varannan helg under vintern, men nu kommer det att bli ännu oftare, eftersom vi kan välja på 5 olika vinteröppna campingplatser.

2010-11-14 kl 13:59

Inga problem, mio. Så länge du inte är ägare av den campingkedjan, förstås! :-)

Till Leknes - Japp, det är superkul att så många gillade Rolands idé och har delat med sig av sin tips här!!!

Ha en skön söndag på er allihop!
/Jenny

2010-11-14 kl 17:14

Ett tips, inte nytt och inte mitt ursprungligen, men värt att spridas.
Använd såpa i toan-pottspolningen så undviker ni lukt och ni kan tömma skiten
t.e.x i toaletten hemma då det inte är några kemikalier i såpan.
75 cl såpa kostar ca 20 kr och räcker länge. Mycket billigare än dessa miljö-vidriga kemikalerna.

2010-11-14 kl 19:13

Findus 1!
Skitbra tips!

2010-11-14 kl 20:30

Bra tips Findus!
Har använt detta sedan 2001, fungerar toppen.

2010-11-15 kl 10:44

Hur är det med Din bredbandsuppkoppling när Du är ute i husvagnen/husbilen?

Själv betalar jag 149kr/mån för obegränsad nedladdning under obegränsad tid med hastigheten 7,2 Mbit/s.

För den som har begränsad nedladdningsmängd och som även vill ha ett snabbare användande med turbomatning så rekommenderar jag webbläsaren OPERA. Jag har tre webbläsare allt efter behov på samma dator.
Men alltid OPERA när jag är i husvagnen. Det bästa! Suveränt bra!

Se bilden som är ett urklipp från PC FÖR ALLA..

Bild

Och använd sedan snabbvalsmenyn för Dina vanligaste sidor. Superbra.

Här hittar Du Opera - den senaste 10.63 på svenska!
http://www.opera.com/browser/download/

2010-11-15 kl 11:08

Om man vill ha en flyttbar skräpkorg i förtält mm .

Bild

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2010-11-15 kl 13:28

findus1 skrev:
Ett tips, inte nytt och inte mitt ursprungligen, men värt att spridas.
Använd såpa i toan-pottspolningen så undviker ni lukt och ni kan tömma skiten
t.e.x i toaletten hemma då det inte är några kemikalier i såpan.
75 cl såpa kostar ca 20 kr och räcker länge. Mycket billigare än dessa miljö-vidriga kemikalerna.

Visst är det bra tips,men det passar inte till alla..jag kan inte använda detta..spolar vatten från färsktvatten tanken.Så jag använder kemikalier som är lika billiga om än inte billigare..

2010-11-15 kl 23:14

Har inte riktigt fatta det här. Var häller man såpan? Är det i vattentanken man spolar med eller i toatanken(eller vad det heter) den man tömmer?

2010-11-16 kl 01:13

Funderade på samma sak. Var ska man hälla såpan?

2010-11-16 kl 11:25

Opera var ett bra tips. Tack!

2010-11-16 kl 11:32

gt:s bom verkar bra. Kanske kan kombineras med ett stabilt handtag så att man inifrån kan dra dörren till låsning i stället för att smälla igen och störa grannar sent på kvällen.
Vet inte jag är ensam om problemet att det behövs lite våld för att stänga. Utifrån går ju bra, bara att trycka på tills den låser. Inifrån törs jag inte dra i det smäckiga låset och då återstår bara att smälla igen som en bildörr.

2010-11-16 kl 18:13

Så känner vi också - nu hör grannarna att vi är hemma! Känns litet kymigt när det är lite sent på kvällen eller natt. Men i vår bil finns inte någon möjlighet att justera - så det är som det är. Går jag ut på natten skjuter jag bara till dörren så det åtm bara blir en smäll.

2010-11-17 kl 10:20

Såpan häller Du direkt i toatanken.

2010-11-17 kl 17:52

Tack Pyttan, jag tänkte det var där man häller såpan.

2016-09-12 kl 11:14

Jag häller citronsåpa både i vattentanken(Har separat tank till toan)och i själva toan.Såpan smörjer då samtidigt gummitätningen i toaletten.

2017-03-27 kl 17:49

Ett tips för att slippa onödiga bucklor i bilen, oklara tecken vid dirigeringshjälp eller muskelbristningar i ryggen vid koppling av vagnen:
Jag har satt en Puller kopplingshjälp på vagnens dragbalk, med den kan jag "vinscha" in vagnen mot bilen den sista halvmetern. Den är enkel att använda, väger väldigt lite och det går bra att dra vagnen till bilen även på gräs, grus och lite motlut. Den finns i flera varianter, för fast montering eller snabbkopplad, till såväl "vanliga" kulhandskar som till Al-Ko och Winterhoff friktionsdrag.

Nalle907 är djupt rotad i den norrländska tjälen, och kan spåra släkten till den här byhålan tillbaka till 1700-talet. Ryktet säger dessutom att det kan finnas ryska desertörer från senaste kriget i släkten :-)
Kör Volvo V70 2.4D -08
Drar numera på en Kabe Briljant -97
  • 29 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017