Mitt tips för bättre kyla i kylskåp. / av nova

• 4 svar
Mitt tips för bättre kyla i kylskåp.
2019-07-22 kl 15:31

Jag skulle vilja dela med mig av en enkel lösning som i alla fall löste vårt kylproblem förra året.

Vi har ett Dometic 190 liters skåp med separat frysfack som gav dålig kyla vid 26-27 graders ute temp. Vidtog dessa två åtgärder som löste problemet.

1. Köpte en folieform som jag klippet ut två remsor ur. Storleken på foliremsorna var ca 20 cm långa och ca 5-6 cm breda. Jag skruvade bort det inre kylelementet, lade kylpasta på de två 28 mm rören och lade dit en remsa på resp rör. Därefter skruvade jag åter kylelementen. Denna lösning gjorde att kylytan från rören mot mitt kylelement avsevärt förbättrades.

2. Beställde en färdig lösning med två små tysta fläktar monterade i en ram. I detta satt en termostat. Det medföljde en styråanel som har tre lägen, auto/manuell/ av. I autoläge startar fläktarna vid omkring 50 grader bakom skåpet. De startar då och då vid ute temp på omkring 25 grader. "Ramen" med fläktarna skruvade jag i husvagnens bakvägg efter att ha tagit ur skåpet, vilket var lätt. Efter att ha skjutit åter skåpet var det ca 3 mm mellan skåpets bakvägg och fläktens ram.

Dessa två åtgärder gör att vi nu med ca 25 grader ute har ca 3 grader i fullt kylskåp när vi vaknar och ca 5 grader under dagen. Detta i läge 2-3 av 5 möjliga. Ökar jag till läge 4 sjunker temp. till ca 3-4 grader under dagen och på morgonen blir det 1-2 grader.

Testa gärna.

2019-07-22 kl 21:08

nova skrev:
Jag skulle vilja dela med mig av en enkel lösning som i alla fall löste vårt kylproblem förra året.

Vi har ett Dometic 190 liters skåp med separat frysfack som gav dålig kyla vid 26-27 graders ute temp. Vidtog dessa två åtgärder som löste problemet.

1. Köpte en folieform som jag klippet ut två remsor ur. Storleken på foliremsorna var ca 20 cm långa och ca 5-6 cm breda. Jag skruvade bort det inre kylelementet, lade kylpasta på de två 28 mm rören och lade dit en remsa på resp rör. Därefter skruvade jag åter kylelementen. Denna lösning gjorde att kylytan från rören mot mitt kylelement avsevärt förbättrades.

2. Beställde en färdig lösning med två små tysta fläktar monterade i en ram. I detta satt en termostat. Det medföljde en styråanel som har tre lägen, auto/manuell/ av. I autoläge startar fläktarna vid omkring 50 grader bakom skåpet. De startar då och då vid ute temp på omkring 25 grader. "Ramen" med fläktarna skruvade jag i husvagnens bakvägg efter att ha tagit ur skåpet, vilket var lätt. Efter att ha skjutit åter skåpet var det ca 3 mm mellan skåpets bakvägg och fläktens ram.

Dessa två åtgärder gör att vi nu med ca 25 grader ute har ca 3 grader i fullt kylskåp när vi vaknar och ca 5 grader under dagen. Detta i läge 2-3 av 5 möjliga. Ökar jag till läge 4 sjunker temp. till ca 3-4 grader under dagen och på morgonen blir det 1-2 grader.

Testa gärna.

Intressant. Kan du länka till fläktarna? Har du bilder på "operationen"?

2019-07-23 kl 10:59

Hej

Tyvärr inga bilder. Länken till fläktlösningen finner du här. https://campout.se/husvagn-husbil/ventilation-kyla/kylskap-tillbehor/kylskapsflakt/kylskapsventilator-tornad.php
Jag drog ut skåpet och skruvade fläkten i husvagnsväggen- Tänk på rikningen. Lätt att missa så luften tryck nedåt istället för uppåt.

Aluminium remsorna är lätt att ordna. Köp vanliga aluminiummatformar och klipp med vanlig sax. Kylpastan köpte jag på Kjell & co.

2019-08-05 kl 10:24

jag har ett likadant kylskåp som Nova RMD 8551. Och man kan ta loss sensorn från kylfänsen i kylen och hänga den löst i luften, eller fästa den i hyllan vid kylflänsen. Då får man ner tempen i kylen, men det blir mycket is på kylflänsen och man får frosta av manuellt. Men det är bättre än 12 grader varm mjölk.

Enligt Dometic i Sverige finns inga kända problem med dessa kylskåp. Men i utlandet finns massor av trådar om detta. Det nya skåpet som skall vara en direkt ersättare är lika stort. Men mindre inuti och har högre effekt på kylaggregatet.
Mest troligt är det tjockare isolering osv på det nya.
En anledning till att många inte har klagat i Sverige tror jag beror på att det inte är så många som har en termometer i skåpet.

• 4 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1546 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 558 fristående campingplatser och 615 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 373 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

• Husvagn & Camping 2019-08

• Husvagn & Camping 2019-07

• Husvagn & Camping 2019-06

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842