Montera batteri mm för att kunna fricampa / av krytox

• 23 svar
Montera batteri mm för att kunna fricampa
2015-09-06 kl 22:07

Hej,

Jag har en husvagn som bara går att köra på elkabel 220V, det sitter i alla fall inga batterier i...

Det är ingen stor sak för mig, det är mest campingplatser som gäller. Men jag tänkte ändå som ett projekt att försöka installera vad som ska installeras själv, för att få batteriel i vagnen.

Något tips på guide/manual etc där det står vad som behövs och hur man ska göra?

Tacksam för svar.

Mvh Thomas

2015-09-07 kl 13:31

Hej
Är du alldeles säker på att det inte är 12V inne i vagnen ? Sitter det inte 12V glödlampor i den t.ex. ? Har haft husvagn i över 40 år men aldrig att det inte funnits ett 12V system i den. Att bygga ett 12V system OM det är så att det inte finns från början i vagnen kan vara vanskligt. Titta en gång till vid 220V anslutningen om det inte sitter en laddare eller omformare där och anslutningar för ett 12V bilbatteri.

2015-09-07 kl 14:36

Hej,

Tack för kloka ord, jag ska kolla detta.

2015-09-07 kl 18:13

Det är ofta bra om man berättar vad man har för märke, modell, och år på sin vagn när man vill ha hjälp med något problem. Annars blir det som att fråga om: Hur långt är ett snöre?

2015-09-07 kl 19:06

Hej,

Tack för info, javisst det har du helt rätt i.

Vagnen det gäller i detta fall är en Knaus Sudwind 550 tkf 2002, ursprungligen från Holland.

2015-09-07 kl 19:33

Då är det nog så att det aldrig suttit något batteri i vagnen. Ganska vanligt på vagnar sålda på kontinenten. Dom har ingen allemansrätt att utnyttja vid camping utan är hänvisade till campingplatser med el. Gör som Euroline-56 skrev. In och leta i alla gömslen i vagnen. Någonstans sitter det med all säkerhet en omvandlare 230V -> 12V. För jag är nästan hundra på att belysnigen i i vagnen är 12V. Ta någon som är kunnig på el till hjälp om du är osäker. Du kanske kan få hjälp av Knaus importören eller en återförsäljare om du har tur.

2015-09-07 kl 19:44

Ok, det är så det ligger till, jag ska leta. Tack återigen.

2015-09-07 kl 21:31

Sen koppla in batteri på 12v systemet och skaffa en batteriladdare så du kan ladda batteriet mellan fricampingturerna. Att fricampa är underbart.

2015-09-08 kl 21:42

Hej igen,

Nu har jag letat och hittat en omformare med inbyggd laddare Miko MK 375 i vagnen, men inget batteri.

Miko köptes upp av Dometic tydligen så det är svårt att få tag på manualer etc.

På omformaren står det på tyska följande:

En kopplingsplint står det Eing.Batt.+ på

På två kopplingsplintar står det Eing./Ausg.- på båda två

12V=2 amp.Stab + på en kopplingsplint

A1 +, A2+, A3+ står det på tre kopplingsplintar.

Det borde väl bara att ansluta ett batteri med säkring på någon av ovanstående...?

2015-09-09 kl 00:02

Inte lätt att hitta info om den här. Men vad jag förstår går det att koppla in batteriet här MEN INTE använda den som laddare till batteriet. Det är en ren omformare 230 till 12v. Finns inga laddfunktioner eller avkänning.

Har snart en LMC 520 hte som då dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14 optimerad till 200hkr/420nm
2015-09-09 kl 20:18

ok tack så mycket, men det går ju bra att ladda batterierna med separat laddare. Går det att lista ut på vilka kopplingsplintar man ska koppla in batteriet på utan manual? Eller är det bäst att ta hjälp av någon serviceverkstad?

2015-09-09 kl 21:08

Min tyska är långt ifrån helt hundra men jag är 99% säker på att du skall koppla batteriets plus pol/kabel till kopplingsplinten Eing.Batt.+
och batteriets minus pol/kabel till kopplingsplinten det står Eing./Ausg.-

2015-09-09 kl 21:43

Jo, det verkar bra, jag hittade något som någon skrivit på danska som tyckte samma som du. Med andra ord så behöver jag två kablar, ett batteri, batterilåda och sedan kan man väl köpa en laddare som går att skruva fast sladdarna på batteriet och som laddar alltid, men inte överladdar vid bilkörning och när bilen är inkopplad? Om det är rätt uppfattad, finns det några tips på fabrikat? Sen ska väl inte batteriet stå var som helst, jag har hört om gaser som inte är så trevliga....

2015-09-10 kl 20:46

Vanliga fritidsbatterier ska ha en anslutning där du kopplar en slang för dränering av gaser som kan uppstå vid laddning. Borra ett hål i golvet, led ut slangen. Täta genomföringen. Är det trångt i batterilådan kan man få göra ett hål i överkan och leda ut slangen.

När du fixat batteriet så kan du installera en solcell. Nu har den totala friheten vad det gäller fricamping.
Byt lampor till 12v Led- lampor så sänker du förbrukningen

2015-09-12 kl 20:39

Nu känns det som om saker och ting faller på plats, efter alla fina tips. Då har jag nog bara en fråga till just nu.., och det är vilken dimension på kablar som jag bör ha till batteriet. Det är väl måttet i mm² som gäller i förhållande till längd?

Solceller låter ju för övrigt som ett riktigt roligt projekt.

2015-09-13 kl 20:16

Hej igen...

Jag tänkte bara höra om det där med att koppla en slang för dränering av gaser från batteriet.

Idag var jag på Biltema och kikade på deras fritidsbatterier och låda till, men där fanns ingen modeller där man kunde koppla in någon slang, jag frågade även en som arbetade där.

Kanske ska man inte köpa batteri där?

2015-09-13 kl 23:10

Moderna slutna batterier har varken påfyllningsproppar eller avluftning så det blir inga gaser så du kan lugnt använda ett sådant batteri från Biltema, jag har använt dem i flera år. I våras bytte jag till ett nytt, det gamla hade då fungerat i 9 år.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2015-09-14 kl 21:44

Ok toppen, då kör jag på det, det känns bra.

Det är fortfarande fortfarande ingen snäll människa som hade koll på vilken typ av kabel som jag ska dra mellan batteri och omformare? Det är väl måttet i mm² som gäller i förhållande till längd?

Återigen tusen tack alla ni som engagerat er i mina frågor, som rookie inom området så är allt nytt, men väldigt roligt.

2015-09-15 kl 14:22

Tyvärr är jag inte helt säker men jag tror det skulle räcka med 2,5 mm2, det skall ju inte dra en startmotor. Angående batteriet så kan det vara lämpligt att det står i en plastlåda, Biltema har även det, det inkluderar även rem och fäste så att det står väl förankrat.

Cabby C61 -99
2015-09-15 kl 22:36

Tack, nu blir det en sväng till Biltema igen, då dök det upp en sista fundering... Behövs det någon säkring mellan batteriet och omformaren?

2015-09-15 kl 22:43

Det enda jag kan svara på det är att på min vagn som enbart har laddare och ingen omformare så finns det ingen säkring mellan laddare och batteri.

Cabby C61 -99
2015-09-15 kl 22:51

Då verkar det nog inte nödvändigt, tack så mycket för svar. Nu ska jag nog klara mig själv en stund...

Ha det så bra.

2019-12-03 kl 13:36

Det här är en gammal tråd som jag fick syn på. Vill dock säga att jag skulle inte koppla klenare än 6 mm² från batteriet till lasten.

• 23 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1627 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 584 fristående campingplatser och 689 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 354 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-11

• Husvagn & Camping 2020-89

• Husvagn & Camping 2020 Special

• Husvagn & Camping 2020 -10

• Husvagn & Camping 2020-09

• Husvagn & Camping 2020-08

• Husvagn & Camping 2020-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842