Montera ny tv antenn Televes Diginova Boss 790 / av LJN

• 13 svar
Montera ny tv antenn Televes Diginova Boss 790
2016-08-27 kl 18:06

Ska montera en ny tv antenn Televes Diginova Boss 790 i husvagnen och i garderoben sitter det en enhet som kan vara spänningsmatare till befintlig antenn eller antenförstärkare. Enheten heter DC11 Reflect, se bild:

Bild

Med Telves nya antenn så med följer en spänningsmatare, se bild:

Bild

Frågan är om jag kan använda den befinliga Dc11 Reflect och hoppa över Televes spänningsmatare?

/Lennart

2016-08-27 kl 18:59

Beror på hur många volt antennen ska matas med. Köpte en rundstrålande 4g antenn hos Kjell och company - helt suverän 300:- matas med 5V men det gav inte den jag hade (ser ut ungefär som på din bild)Men digitalmottagaren levererar 5V via antennkabeln (Vilket i stort sett alla gör)så det fungerar utmärkt och jag kunde skrota förstärkaren i garderoben.

Tittade runt lite igen, såg att Kjell&company även säljer din antenn 1800:- ;-) Vad jag kunde läsa mig till ska du nog använda medföljande spänningsmatare.

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
2016-08-27 kl 20:30

Då kommer problemen, som ni ser så har min Dc11 Reflect två antennutgångar. En till Tv och en till radio. Använder jag Televes enhet så har jag bara en utgång... Tänkte att någon här hade installerat Digipass Boss 790 och använder till både Tv och Radio.

/Lennart

2016-08-27 kl 20:39

På din bild kan jag bara se att din reflect har utgångar till två tv - ingen radio. Vilket inte är så konstigt då det är en viss skillnad på TV respektive radiosignaler. För att det ska gå med en antenn krävs det att den kan ta emot på FM bandet förutom VHF och UHF vilket din gör. Tycker ändå att du ska använda spänningsmataren som medföljde och köpa en kontakt som delar signalen till två så du kan koppla in radion.

Pierre Palm
2016-08-27 kl 21:18

Helt rätt, utgångarna är märkta med Tv1 och tv2 men en av dom är till radion - jag har kollat noga:) Får leta efter en smidig antenndelare eller om något tips dyker upp här.

/Lennart

2016-08-28 kl 00:12

Kan du använda den ena till radion nu, så borde det gå med den nya också. Däremot ser det ut som att det är F-kontakter med skruv så du får kanske byta ut dina gamla antennkontakter. Annars börja med att prova med befintlig. Det borde dock inte funka så bra med radion till TV-antennen eftersom det är två helt olika signaler.

Har en CABBY 515 F3-98 som dras av en Kia Sportage V6 -05.
2016-08-28 kl 10:51

Om både reflect och televe levererar samma ström ut till antennen, 5 eller 12 volt. Kan du använda befintlig strömmatning.

Pierre Palm
2016-08-28 kl 16:14

Nu är montaget klart, och radio återgivningen är brusfri om jag inte använder strömmatning. TV bilden är helt störningsfri. Får prova och koppla på strömmatningen vid svåra mottagningsförhållande och den g:a DC11 Reflect enheter fungerar bra som splitter till TV&radio.

Bild

/Lennart

2016-08-30 kl 22:06

Var det inte med en 230 / 12 V förstärkare med i paketet ? Med den installerad får du högre förstärkning som dessutom är reglerbar och fler anslutningar. Att installera så som du gjort förefaller lite bakvänt. Om du bara har 12 V injektorn borde du skaffa en signalsplitter istället för den gamla reflecten.

Skalhamnsbo. (Nära Lysekil)
Bor numera i en Cabby 650+L. IT och Webb för Åsleröds Camping och Vandrarhem i Fjällbacka FC44
2016-08-31 kl 10:20

Kjello, jag satsade på 12 volts installation men det kanske är bättre att montera den medföljande 220V enheten? Om jag förstått det rätt så är den avsedd för anslutning till220V och då ger den matningsspänning till antenn. Och den matning får att ställa on/off. Sen kan man dämpa signalen 0-15 db och det kan var en fördel om signalen blir för stark med högt brustal. Får testa hur den fungerar utan 220 volt matning, och att den har "pass-trough" då.

/Lennart

2016-09-01 kl 10:46

Jag har installerat ett flertal DiNova antenner och alltid valt att montera 230 förstärkaren. Utan spänning ger antennen 7 dB i förstärkning full "Pass trough" i matningsenheten vilket räcker på många ställen. Med 12 V påslagen ger den i antennen inbyggda Dipolförstärkaren ytterligare 12 dB. Med innedelen får man möjlighet till ytterligare justerbar förstärkning (0-12 dB.) Påpekar att för att BOSS-tekniken skall vara tillgänglig måste man mata 12 V till antennen.

Skalhamnsbo. (Nära Lysekil)
Bor numera i en Cabby 650+L. IT och Webb för Åsleröds Camping och Vandrarhem i Fjällbacka FC44
2016-09-01 kl 19:27

Tack för din information, ska i helgen se till att den 230 enheten monteras.

/Lennart

2016-09-03 kl 16:34

Idag så monterade jag Televes 220V inomhusenhet, men om jag kopplar ifrån 220V så är det game over. Enheten har inte "Pass-trough" när den inte är nätansluten. Så det blev återmontage som jag hade det förut.

/Lennart

• 13 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017