Möss i husbilen / av polly

• 12 svar
Möss i husbilen
2012-10-21 kl 21:22

HJÄLP! Vår husbil är invaderad av möss! Vi lägger ut
råttgift dagligen. Ändå är dom där. Vad gör ni andra
för att slippa dom små marodörerna?
Någon som har bra tips?

2012-10-22 kl 07:44

På de senare modellerna på Fiat kan mössen komma in vid säkerhetsbältet på höger sida. Jag har täppt till hålet med stålnät.
Jag har också elektrisk mus skrämmare samt skålar med ättika i bilen och motorummet.
Självklart har jag heller ingen mat o värme på åt dem.

2012-10-22 kl 09:34

Har du bilen uppställd för säsongen?
Prova i såfall med att lägga gran- eller enris under bilen.
Har fått det tipset av en kompis som hade problem med möss i vintertältet til husvagen.
Med ris runt tältet försvanna alla möss.

Drar med en Ford Kuga TDCi 2011 och efter hänger en Cabby 740 Caienna 2011.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar som vinter säsong på Sollerö Camping.
2012-10-27 kl 22:20

Japp, bilen är avställd nu. Ska prova både ättika och gran/enris.

Tack för tipsen!

2012-10-28 kl 15:33

Du kan strö ut vitpeppar finmalen inne i bilen där du tror dom tar sig in. Mössen gillar inte vitpeppar bara att damsuga bort till våren.

2012-11-03 kl 20:37

Var idag o letade efter en pryl i husbilen och nog låg det 2st små pruttar under en lucka, sen 4 pruttar till under en annan lucka.
Jag som har riggat med elektrisk skrämmare, ättika mm.

Nu fan i mig är det krig, ska mata hela skogens möss med sjörövarmat, en ask med dödskalle på och det utanför husbilen.

Ska beställa hem det direkt!!

2012-11-15 kl 21:24

polly skrev:
Någon som har bra tips?

Jag har nu två st betesstationer utanför husbilen, samt torkat ur alla ytor med rengöringsmedel.
Fick tips om raggargranar sådana som alla gamla raggare har på backspegeln,som tex Amigo. Den gubben har säkert ett par på backspegeln.

Luckten förstör troligtvis ev matlukt o muslukt för mössen.

Inte en Mus hittills, bara de av mig personligen besiktigade musar har kommit in i husbilen efter det!!

MYCKET EFFEKTIVT FAKTISKT!

2012-11-15 kl 21:45

Axelvevaxel skrev:
polly skrev:
Någon som har bra tips?

Jag har nu två st betesstationer utanför husbilen, samt torkat ur alla ytor med rengöringsmedel.
Fick tips om raggargranar sådana som alla gamla raggare har på backspegeln,som tex Amigo. Den gubben har säkert ett par på backspegeln.

Luckten förstör troligtvis ev matlukt o muslukt för mössen.

Inte en Mus hittills, bara de av mig personligen besiktigade musar har kommit in i husbilen efter det!!

MYCKET EFFEKTIVT FAKTISKT!

Nej Axelvevaxel,tror inte det fanns då.men åter till mössen enris ska ju vara bra.

2012-12-21 kl 21:10

Hej.
Det bästa jag upplevt mot möss/råttor är gul lök! Skär 8-10 stora lökar i 4 delar, lägg på en pappers-assiettoch placera ut inne i bilen. Inga råttor går in! Granris inne i bilen på en plastsäck el dyl håller dock fukten borta! Har aldrig haft problem med råttor med denna metod.
hkanN

2012-12-24 kl 10:24

Jag har två pissar som håller rent både i hus å husbil, har inte märkt något ännu.

2012-12-27 kl 14:21

Hej!
Använder inte vagnen mer än i stort sett under semester. Vagnen står i lada så om någon stans finns det gott om möss. Hade alltid problem med möss som övervintrat i vagnen men som väl var inte gnagat sönder dynor. Provade olika sorters piggiga grenar utav gran och en men hjälpte inte. Fick rådet att dela vitlöksklyftor och lägga runt om i vagnen och det har vi gjort i säkert 10 års tid och inte sett en muslort sen dess. Råden kan vara lika många som husvagnsägare eller möss asg asg. Detta var mitt lilla råd.

2013-01-10 kl 15:55

Hade också problem när jag ställde in den i slutet september. Tog ut bilen igen och ställde den på garageinfarten. (Här finns inga möss) Ställde in bilen igen i en lada strax före jul och inga möss hittils. Med andra ord ställ inte in bilen för tidigt. Vänta gärna tills den första snön har kommit. Ta dessutom ut allt som finns i bilen, speciellt lådorna under köket, dynor mm. De älskar att gnaga på en skärbräda av trä där det alltid finns någon lukt som gått in i träet. En liten smula på en dyna räcker också. I år är det dessutom ett musår vilket många bekanta bekräftat. Har aldrig tidigare haft några problem. Bara i år.

• 12 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

• Husvagn & Camping 2013-06

• Husvagn & Camping 2013-05

• Husvagn & Camping 2013-04

• Husvagn & Camping 2013-03

• Husvagn & Camping 2013-02

• Husvagn & Camping 2013-01

• Husvagn & Camping 2012-12