Nya däck?
2016-03-26 kl 20:34

Hej!

Vi har precis köpt vår första husvagn och undrar över däcken.

I instruktionsboken står det att husvagnsdäck ska bytas var 6e år, vår är från 2010 vilket betyder att det är dags. Byter ni var 6e år trots att däcken ser bra ut?

Har ni med reservdäck?

2016-03-26 kl 21:22

Byter när dom är slitna eller har sprickor.
Har reservhjul på burk :-)

2016-03-26 kl 22:14

Håller med Pierre. Kolla sprickor längs med mönstret, alltså ner i mönstrets botten. Där har jag sett att det kan bli sprickor.

2016-03-26 kl 22:31

Tack för svar!

2016-03-26 kl 22:53

familjenoss skrev:
Hej!

Vi har precis köpt vår första husvagn och undrar över däcken.

I instruktionsboken står det att husvagnsdäck ska bytas var 6e år, vår är från 2010 vilket betyder att det är dags. Byter ni var 6e år trots att däcken ser bra ut?

Har ni med reservdäck?

Att säga att det SKA bytas är ju att ta i, det är endast om man har tyskt Tempo100-godkännande som de är ett krav att däcken inte får vara äldre än 6 år. Som flera skriver, kolla noga efter sprickor så kan du nog köra ett par år till. Personligen kör jag aldrig utan reserv.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2016-03-28 kl 09:17

själv köpte jag en husvagn Knaus Eifelland av en husvagnsfirma i Enköpingsområdet för ett år sedan, besiktad och körklar.Nu när jag tittar närmare på däcken ett år efteråt och ser att däcken på axeln är från 1999 (17 år gamla) med ca 3 mm mönster och reservdäcket ännu sämre med sprickor överallt.Hur kan en sådan välrenommerad firma skicka ut en sådan husvagn med sådana däck ut i trafiken kan man undra.Däcken på axeln var inte ens ett C däck utan ett vanligt personbilsdäck. Ok, det är ju mitt fel att jag inte gjorde en grundligare kontroll men man litade ju på säljaren, tyvärr.Bör tilläggas att husvagnen är av årsmodell 2000.Vad har ni husvagnsägare för synpunkter på ett sådant däck tex. trafiksäkerhet vore intressant att veta.

2016-03-29 kl 23:33

Enkelt. Risken är överhängande för däckexplosion med tillhörande problematik. Råkade ut för det med "nya" vagnen andra säsongen. Då hade de suttit på vagnen i 10 år. Massor med småsprickor även om mönstret var kanon. Kör numera inte mer än sex år och byter det sjunde. Inget reservdäck heller

Har en CABBY 515 F3-98 som fro m 2018 dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI 140 Motoroptimerad
2016-03-30 kl 00:01

Är det någon här på forumet som fått frågan om vilken totalvikt vagnen har då ni köper nya däck?
Däck har ju olika belastningsindex, och det är ju inte lätt för en däckverkstad att veta om man vägt upp vagnen. Eller är det så att de "tar till" lite extra?

2016-03-30 kl 13:49

Senast jag köpte däck till släpfordon berättade jag själv vad jag ville ha/behövde. Jag hade hjulen lösa, så det var inte lätt för däckfirmans folk att se vad de skulle bära.

2016-03-30 kl 14:56

apersson850 skrev:
Senast jag köpte däck till släpfordon berättade jag själv vad jag ville ha/behövde. Jag hade hjulen lösa, så det var inte lätt för däckfirmans folk att se vad de skulle bära.

Du visste naturligtvis exakt vad du ville ha, men om man inte vet - får man då frågan om vikten på däckverkstaden?

2016-03-30 kl 15:43

Man talar om totalvikten, och lägger gärna på 10%

Camping är härligt, njut varje gång.
Bloggar Aktivt igen på:
https://larzan.wordpress.com
2016-03-31 kl 00:07

Det var ingen som frågade mig, men i det läget var däckkillen på plats vid vagnen och det var mest enfråga om vad han hade hemma. I det här fallet C-däck med god bärighet.
Sen är ju frågan om man kan/skall kräva av en handlare att ställa frågan. Jag har massor av frågor som skulle behöva ställas till kunder i mitt jobb men skulle jag ta med alla tänkbara möjligheter eller varianter så tröttnade folk snart på att lyssna/svara. Man kan inte lasta säljaren för ens egen okunskap men man skall naturligtvis kunna begära att få korrekt info och vara om man deklarerar att man inget vet/kan och ber om hjälp.

Har en CABBY 515 F3-98 som fro m 2018 dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI 140 Motoroptimerad
2016-03-31 kl 10:07

Just sådana säljare som lägger på det de har hemma är en skräck. Jag förväntar mig att den man vänder sig till ser till att veta vad jag behöver genom att ställa motfrågor och föreslå något som passar just mitt fordon.

2016-04-04 kl 23:47

Uppriktigt sagt, men när jag står vid vägkanten 8 på kvällen med söndertrasat däck och vill hem med familjen, då är jag förbannat glad om jag får tag på nån som har däck hemma. Den diskussionen går bra att ta vid planerade byten.

2016-04-05 kl 07:56

men reservdäck bör du ju ha med dig.Själv jagar jag 2 st däck 205/70 R14 C däck
men det är en udda dimension som är svår att få tag på. Husvagnsfirman utanför Enköping vill inte medverka att byta ut dom 17 år gamla däcken som sitter på nu. Han ansåg att vagnen var besiktigad och godkänd av fordonsbesiktningen. Visst, men fordonsbesiktningen ser ju bara efter mönsterdjupet.Jag undrar hur säljaren ser på saken trafiksäkerhets mässigt.

2016-04-05 kl 11:11

Det finns på dackonline.se fast jag vet inte hur bra fabrikatet är.

Cabby C61 -99
2016-04-06 kl 08:00

Hittade en intressant artikel i Aftonbladet idag, har vidare befordrat den till husvagnsfirman

Marcus, 41: "Som att köra på plåt"
Familjens "nya" bil – hade 17 år gamla däck

Bildspel: Klicka för att starta

1/2
Ett bilköp som lämnat en sur eftersmak.
Familjen Berg slog till på en begagnad bil, men hemma framkom det att däcken inte bara var dubbelt så gamla som bilen – de var från från förra millenniet.
– Däcken är 17 år gamla, det är som att köra på plåt, säger Marcus Berg, 41 år.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla här
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på Facebook

Man kan aldrig vara för noggrann när man köper en bil, inte ens om man köper av en välrenommerad bilhandlare ska man släppa garden.
Marcus Berg från Halmstad hade hittat en BMW X3 från 2007 på Blocket och kollat upp att allt var schysst. Att det dessutom var Atteviks bil, ett företag han köpt bil hos tidigare, gjorde att köpet kändes än säkrare.
– Vi var ute efter en lite kraftigare dragbil och hittade denna. När vi köpte bilen var det otroligt mycket folk i bilhallen så det var väldigt stressat. Och när vi skulle provköra bilen hann vi bara någon kilometer innan dieseln var slut – dessutom så saknades det en varudeklaration, säger Marcus berg.
Förutom att kolla upp servicebok och ägarhistorik kollade Marcus även däckmönstret för att se att däcken inte var för slitna. Men mer ingående granskning än så blev det inte.
Bara ett av många fel
Familjen Berg fick betala 135 000 kronor för bilen, men eftersom en av fönsterhissarna bak var trasig – skulle Marcus hämta bilen nästkommande helg medan Atteviks lagade denna.
Men när bilen löstes ut framkom det att det var bara ett av flera fel.
– På vägen hem märkte vi att bromsarna var kassa och när vi tog in bilen på verkstad såg de även att båda fjädrarna bak var av – vilket var konstigt eftersom bilen var nybesiktigad, säger Marcus Berg.
Atteviks tog på sig både bromsar och fjädrar på garantin, men i samband med att bromsarna byttes uppdagades det att däcken inte bara var äldre än vad själva bilen var – de var uråldriga. Framdäcken var från -99 och bak satt det däck från år 2000.
– Däcken var stenhårda, det är som att köra på plåt. Jag har varit på tre olika däckfirmor och alla har sagt: "var sjutton har du hittat de där däcken, de borde inte få rulla på vägarna". Men när jag tog upp det med Atteviks, så ville de inte ersätta. De sa att de redan lagt ut så mycket på bilen.
Marcus berättar att han sedan köpet varit i kontakt med bilhandlaren över 15 gånger och att de till slut gick med på att ersätta två däck, vilket familjen avböjt eftersom de anser att alla däcken borde bytas ut.
Åsikterna går isär
På Atteviks säger man att kunden inspekterat bilen vid köptillfället och att klagomålet om däcken kom först efter att bilen körts hem.
"Jag har då frågat om däcken är gamla om torrsprickor syns etcetera. Jag har även bett kunde att maila mig foto på däcken vilket jag inte fått. Skall vi hantera en reklamation så bör vi få se det som kunden anser vara en reklamation antingen live eller via begärt foto. Om vi inte får chans till det så kan vi inget göra. Vi har ändå, trots detta gett kunden löfte om viss kompensation. Detta som en ren goodwill, kan inte ses som att vi konstaterar och accepterar reklamationen. Men vi vill ha nöjda kunder", skriver Atteviks ansvarige för begagnatbilar, Joakim Persson i ett mailsvar till Aftonbladet Bil.
När Marcus Berg får höra svaret blir han upprörd.
– Jag har skickat bilder på däckens årtal, men det är ingen som har bett mig komma in med bilen, det är bara en efterfabrikation. De frågade om det är torrsprickor och då sa jag 'nej'.
Inga riktlinjer
Problemet som gjort däckbråket "möjlig" är att det inte finns några klara riktlinjer för just hur gammalt ett däck får vara – innan det anses vara trafikfarligt. Och enligt Scandinavian Tire and Rim Organization, STRO, är det många parametrar som påverkar däckets prestanda.
– Det finns inga riktlinjer på hur gamla däck man får sälja. Däck åldras och det är viktigt att de förvaras mörkt, svalt och utan kontakt med ozon. Men är ett däck 6-8 år så bör en fackman titta på det. Och har det lagerhållits finns det även annat att tänka på. Däcken utvecklas ju och de nyare är mycket säkrare. Så jag kan inte rekommendera att man vare sig säljer eller kör på så gamla däck, säger Bernt Wahlgren på STRO.
Vad skulle du säga om ett par 17-åriga däck – är de trafiksäkra?
– Utan tvivel ska de bytas ut. De borde spricka väldigt lätt.
Atteviks som inte vill prata med Aftonbladet på telefon svarar via mail:
"Vi säljer bilar med trafiksäkra godkända däck. Om en kund köper en bil hos oss och sen har en reklamation som vi förväntas åtgärda så anser vi att kunden oavsett vart han bor bör uppsöka oss för att påvisa problemet eller framställa fakta till oss. Detta anser vi inte kunden gjort."
Joakim Persson på Atteviks skriver att de ogärna för en diskussion med kunder via mellanhänder och väljer att inte svara på Aftonbladets följdfrågor. Dock är de tydliga med att om tvist uppstår, så ser de gärna att en oberoende part, typ Allmänna reklamationsnämnden (ARN), ser på ärendet – och att de alltid följer deras bedömning.
Lämnat ärendet till ARN
Och det är just till ARN som Marcus Berg vänt sig, dock kommer han i väntan på deras dom köpa nya däck.
– Det var himla tur att vi behöll den gamla bilen eftersom jag inte vågar köra med X3:an på de här däcken. ARN kan, vad jag har förstått, ta upp till sex månader innan det händer nått, jag kan ju inte ha bilen stående ett halvår. Jag får väl köpa nya däck och dokumentera de gamla på nått sätt. Det hänger inte på pengarna, men jag tycker banne mig att de borde fixa det här – deras sätt att behandla en konsument är helt fel.
LÄS OCKSÅ

2016-04-12 kl 14:14

men nu har husvagnsfirman ändrat sig ang däcken. Det kommer två bättre begagnade c däck så det är ju kul att dom kan ändra sig.

2016-04-12 kl 18:49

Finns det någon som kan ge ett bildexempel på däck med sprickor. Är de väldigt tydliga och inte går att missa om man tittar på nära håll?
Anledningen att jag frågar är att jag tittat på mina 11 år gamla däck och jag tycker de ser ut som nya.
Det känns ju fånigt att byta om man inte kan hitta några fel...

2016-04-12 kl 21:25

Googla på "torrsprickor däck" och "bilder" enklast.
Visar sig närmast i botten av mönstret samt på sidorna. Kan vara svårt att se eftersom lufttrycket pressar ihop sprickorna. Det blir inte mycket kvar av däcket den dag det smäller. Mest stålcord och gummibitar.
Mina såg också fräscha ut när man inte kollade närmare. Priset på husvagnsdäck är heller inte särskilt avskräckande.

2016-04-12 kl 21:29

Om jag hade 11 år gamla däck skulle jag bara använda vagnen på parkeringen. Skulle inte våga att chansa på dom däcken. Man kan köpa nya c-däck av bra kvalité för under 1000 Skr. Skadorna som kan uppstå vid en däckexplosion kostar troligt vis mer än kostnaden för nya däck.

2016-04-12 kl 22:52

helgestahill skrev:
Om jag hade 11 år gamla däck skulle jag bara använda vagnen på parkeringen. Skulle inte våga att chansa på dom däcken. Man kan köpa nya c-däck av bra kvalité för under 1000 Skr. Skadorna som kan uppstå vid en däckexplosion kostar troligt vis mer än kostnaden för nya däck.

Instämmer, jag skulle absolut inte köra på så gamla däck. Det finns ju en anledning till att tyska Tempo100 bestämmelserna tillåter max 6 år gamla däck.

Cabby C61 -99
2016-04-12 kl 22:54

När vi köpte vår Sprite för ca 8 år sen hos en liten husvagnshandlare så var vagnen nybesiktad, när jag skulle hämta vagnen checkade jag av allting innan vi skrev köpepapper.. Jag anmärkte på att det var riktigt stora sprickor i däcken... Handlarn sa bara, ja bilprovningen godkände dom...
Hursomhelst, skulle vi efter bara någon dag åka iväg ned till Trelleborg, ställa vagnen där och sen vidare med färjan till Rostock med bara bilen, vi "inhandlade vad vi skulle" i Stralsund oh på Bordershop. Ty vi skulle ju ha 2 fester inpå varandra..
Nåväl, vi lastade in en stor del i vagnen och hade kvar en mindre del i bilen, i höjd med Huseby nedanför Växjö så small höger däck på vagnen, bakom låg en motorcyklist, han var dock med på noterna och kunde parera, jag hade sinnesnärvaro att inte tvärbromsa utan bromsa ned mjukt och lugnt..
Vi hade då ett reservhjul med oss i gasolkofferten, bytte allt på ca 20 min och kunde sen fortsätta resan hemåt.
Efter det tullar jag aldrig på däckens ålder utan byter efter Max 5 år.
Vår vagn står uppställd i vår soliga trädgård när den inte används, då är risken för sprickor som störst och däcken hårdnar även med tiden..

2016-04-13 kl 09:06

Har bilprovningen upptäckt sprickor i däcken så skulle dom aldrig godkänna fordonet, i så fall har dom gjort fel.

2016-04-16 kl 23:30

Min erfarenhet med äldre däck är inte bra.. De var åtta år gamla(original), såg bra ut, inga "uppenbara" sprickor. Ska väl ärligen säga att jag inte studerade de för mycket.
Det kändes som om det plötsligt blev en kraftig motvind, tittar i backspelen då och då som vanligt och ser ett stort moln på högersidan...
Däcket hade exploderat och var bara en trasa av gummi och ståltråd. Stod på 1+2 väg precis där det blev två filer, inga "reservhjul på burk" hade hjälpt där, men jag drog husvagnen med skåpbilen full med verktyg men det var inte kul att pilla av hjulet när lastbilarna blåste förbi så allt gungade.
Krokade av vagnen och hittade en däckfirma som fixade ett bättre begagnat C-däck. Behöver jag nämna att det blev nya däck efter det?

På nuvarande vagn som är en -07 bytte vi däcken direkt när vi köpte den -14.. det var ju bara ett år kvar på dem...
Däcken vi köpte var Sava Trenta C-däck men tyvärr är de lite rangliga så de rekommenderar jag inte.

2016-04-17 kl 01:06

Kan ju tillägga, vilket delvis nämnts tidigare i tråden. En däckexplosion skadar i bästa fall bara delar av hjulhuset/underredet ytligt och i värsta fall uppstår hål och sprickbildning. Så det finns all anledning att hålla sig med hyggligt fräscha däck.

2016-04-17 kl 15:08

ShadowF skrev:
Kan ju tillägga, vilket delvis nämnts tidigare i tråden. En däckexplosion skadar i bästa fall bara delar av hjulhuset/underredet ytligt och i värsta fall uppstår hål och sprickbildning. Så det finns all anledning att hålla sig med hyggligt fräscha däck.

Ja den ska man vara medveten om, vi hade tur för vagnens skull. Själv fick jag ena handen full av småhål från korden, kändes jätteskönt... not.

2016-04-17 kl 16:15

Jag har blivit övertygad av era råd och berättelser, det blir nya däck för min del.
Eftersom flygrc hade ett däck som inte rekommenderades, blir följdfrågan vad ni istället rekommenderar.
Jag har tex tittat på
Goodyear Cargo G26 och Continental Vanco2, nån som har nån åsikt om dessa?
Till sist, jag har idag 185R14C däck, och om jag skulle byta dimension hur påverkar det vid körning / rangering?

2016-04-17 kl 22:30

Jag såg att på danska forumet campingferie.dk var det många som rekommenderade Michelin Agilis och jag har kört på dem i fyra år nu och kommer att byta till dem igen när det blir dags. Jag har varit till Italien 2 gånger på den tiden så jag har konstaterat att de är väldigt stabila även i 100 genom Tyskland.

Cabby C61 -99
2016-04-17 kl 22:32

Först och främst så ska du hålla dig till den dimensionen som ditt regbevis anger.. C står för stabilare kanter kan vi säga.. Ok.. Ska du ha lågprofildäck så ska du veta att vagnen oftare blir stötigare och hoppigare..
Så jag rekommenderar en känd tillverkare som man vet levererar runda och bra däck, men se till att det blir med C. Det finns dom däck med olika viktklasser, välj ett som passar just din vagn, det ska en bra gummigubbe känna till...

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1559 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 566 fristående campingplatser och 616 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 377 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

• Husvagn & Camping 2019-08

• Husvagn & Camping 2019-07

• Husvagn & Camping 2019-06

• Husvagn & Camping 2019-05

• Husvagn & Camping 2019-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842