Nytt underrede till vagn / av Klaus Asp

• 13 svar
Nytt underrede till vagn
2021-12-19 kl 15:31

Hej! Ny på sidan med en fråga om underredet på min kära lilla husvagn Bohem från 1962. Jag har funderingar på att lyfta av husvagnskroppen (helt i glasfiber) och ställa den på ett nytt underrede. Jag kan visserligen renovera det som finns, men öppen för förslag. Nu är vagnen obromsad och ofjädrad.

2021-12-20 kl 11:47

Vad är frågan? Menar du vilket underrede du ska ställa den på i dess nästa liv, eller?

2021-12-20 kl 12:07

Japp! Precis! Min ögonsten ska få ett bättre liv utan att ägaren ska slita med svets och blästring.
Det är svårt att få ett entydigt svar på hur Trafikverket ställer sig till det och vilka regler som gäller.
Jag trivs väldigt bra att rulla fram i 80, så den kan vara obromsad. Under 750 kg.

2021-12-20 kl 14:58

Ofjädrad i 80 km/h - är det ens tillåtet? Mig veterligt är det efterfordon som får/ska vara ofjädrade, inte släpfordon. Då är det 30 km/h som gäller.

2021-12-20 kl 15:01

När du skriver nytt underrede, är det så du menar? Eller menar du ett annat?

Här finns en del begagnade. Om det finns något i passande storlek vet jag inte. Jag känner inte till din vagn, men den verkar ju inte vara speciellt stor.

2021-12-20 kl 15:57

Den jag har nu är liten och det är ett begagnat jag söker. Obromsat släp 80 km/t. Ungefär som de som Hornbach har till försäljning.

2021-12-20 kl 18:47

En begagnad släpvagn och ställa din vagn på utan underrede.
Vid besiktning lyfter du av karossen och besiktigar vagnen. Finns ju olika vikter som vagnar klarar.

2021-12-20 kl 19:50

Mig veterligt finns det inga krav på att vagnen måste vara olastad när man besiktigar.

2021-12-21 kl 09:18

Klaus Asp skrev:
Den jag har nu är liten och det är ett begagnat jag söker. Obromsat släp 80 km/t. Ungefär som de som Hornbach har till försäljning.

Jag får känslan av att du tror att hastighetsgränsen mellan bromsade och obromsade släp skiljer. Jag vill bara förtydliga att det är 80 km/h som gäller oavsett om det är bromsat eller obromsat. :)

2021-12-21 kl 09:34

Nej, alla släp 80 km/h. Utom eftersläp där 30 km/h gäller.
Nu var frågan huruvida man kan byta ut det befintliga underredet till ett nytt och om någon gjort det här eller har matnyttiga tips? I annat fall skulle jag byta axeln och renovera den jag har.

2021-12-21 kl 09:51

Så är det inte alls, med hastigheterna alltså.

Bromsade släp får alltid dras i 80 km/h.

Efterfordon får dras i 30 km/h. De räknas inte som släp och omfattas därför bara av några få regler.
Obromsade efterfordon får inte framföras alls om deras bruttovikt överstiger dragbilens bruttovikt.

Obromsade släp får dras i 80 km/h om deras totalvikt, eller tjänstevikt om de är olastade, understiger halva bilens tjänstevikt. Totalvikten får inte överstiga 750 kg.

När det gäller egenbyggda släpfordon måste man ansöka om ett identifikationsnummer. Men i det här fallet handlar det väl om en släp som redan har ett registreringsnummer? Då är det snarare ett ombyggt fordon.
Ansökan

2021-12-21 kl 11:33

Helt rätt Apersson! Som mitt gamla obromsade släp som hade maxvikt 700 kg och som jag drog efter min gamla Forester. :-)
80 km/h är en behaglig fart.
Jag ska se vad besiktningen säger om det jag har idag. Det lär bli en ny axel framöver och se tilll att belysningen uppför sig som de ska.
Och leta parallellt efter ett 700 kg släp att ställa skåpet på.
Tja, i dessa pandemitider finns det iaf tid över till min lilla husvagn.

2021-12-21 kl 14:13

Jag skulle starkt misstänka att om du tar ett befintligt släp och på det fast förankrar ett karosseri till en befintlig husvagn, då är det förmodligen lättast att låta släpet vara det som "lever vidare". Det är ju på det ev. broms sitter, liksom belysning, axel och hjul.

Lådan ovanpå är rimligen mindre viktig här.

Notera att detta är min magkänsla. Jag har inte försökt mig på ett sådant här projekt.

• 13 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1710 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 640 fristående campingplatser och 767 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

• Husvagn & Camping 2022-02

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206