Primus 2480 lägger av efter några timmar. / av Mrmonza

• 25 svar
Primus 2480 lägger av efter några timmar.
2019-02-01 kl 21:16

Hej.
Jag har problem med min primus 2480 panna.

När jag trycker in knappen för att starta pannan så tänds dioden ovanför knappen röd och cirkulationspumpen startar och pannan tänder efter några sek och så länge är allt lungt, den värmde upp vagnen från -8 till +20 på ca 3h sedan så slog den av och tände röda triangeln och om jag slår av pannan och startar den igen så fungerar den några timmar igen för att sedan slå ifrån igen.

Någon som kan ge tips på vad felet kan vara?
Den reglerar och stänger av och på pannan när man vrider upp och ner värmen på panelen.
Vad betyder det när dioden ovanför knappen till pannan lyser rött respektive grönt?

Batteriet är nytt och laddas med en ctek.
Full p11.

Tacksam för svar.
Mvh Emil.

2019-02-02 kl 10:04

Det låter som att gasen inte går fram som den ska.
Kolla hela vägen från tuben.
Titta även på elanslutningarna.

2019-02-02 kl 11:01

Mrmonza skrev:
Hej.
Jag har problem med min primus 2480 panna.

När jag trycker in knappen för att starta pannan så tänds dioden ovanför knappen röd och cirkulationspumpen startar och pannan tänder efter några sek och så länge är allt lungt, den värmde upp vagnen från -8 till +20 på ca 3h sedan så slog den av och tände röda triangeln och om jag slår av pannan och startar den igen så fungerar den några timmar igen för att sedan slå ifrån igen.

Någon som kan ge tips på vad felet kan vara?
Den reglerar och stänger av och på pannan när man vrider upp och ner värmen på panelen.
Vad betyder det när dioden ovanför knappen till pannan lyser rött respektive grönt?

Batteriet är nytt och laddas med en ctek.
Full p11.

Tacksam för svar.
Mvh Emil.

Rött eller Grönt?

Grönt betyder att Brännaren går med "en" brännare och Rött betyder att Brännaren går med "två eller tre" brännare.

Är knappen frampå pannan nedfälld så går den på två brännare och är den uppfälld så går den på tre brännare.

Att den sedan lyser grön innan termostaten säger att uppnådd temperatur infaller betyder att pannan går ner till en brännare för att få en mjukare övergång till inställt värde.

Att den sedan inte återstartar kan ha flera på varandra olika orsaker.

Den vanligaste är att den bryter på panntermostaten och inte på innertermostaten.

-undersök anslutningarna till den, vanligt med oxid.

Nästa som är det mest vanliga är spänningsfall, pannan behöver "ren" likström över 10,5 V för att fungera.

Börja först med säkringen från Batteriet brukar vara oxiderat så byt säkring och gör rent.

- Ta sedan den kontaktstycket från pannan (det stora) och mät med ett instrument som mäter 12 V och börja med:

-Gul kabel (är startström för pannan) i kontaktstycket och Svart (som är jord) där emellan skall det vara "minst" 10,5 V helst mer. Är det under så har du spänningsfall då får du felsöka hela vägen genom alla kontaktstycken för att hitta problemet.

-Grå/Brun kabel och Svart skall ge minst 10,5 V helst mer.

-Röd kabel (ständig ström, bryts denna så får återställning ske på pannan) skall ge minst 10,5 V helst mer.

Har du rätt där så blir nästa steg att mätta inre elektronikenhet och pannans elektronikenhet.

Det kan vi återkomma till.

2019-02-04 kl 11:17

Hej.
Tack så mycket för tipsen, såg när jag skulle titta på pannan att det är en 2490 jag har(manualen står det 2480 på) fungerar felsökningstipsen på 2490 också eller fungerar den annorlunda?

Mvh Emil

2019-02-04 kl 12:33

Principen är likartad men du har ingen röd kabel i kontaktstycket till pannan. Strömmen kommer via den Gula.

Grön = Extern start pump.
Svart = Jord.
Blå = Signalledning till termostat (lysdiod triangel).

2490 har bara en brännare och kapaciteten ställs med ratten på gasregulatorn som bör vara märkt mellan 20 kPa (0,2 bar) och 50 kPa (0,5 bar).

Brännaren har heller inget glödstift utan tänder med gnista via "Elektroden" som också är "lågkännare". Tänder den inte under ca 1 sek så bryter den. Kan vara fel på den (i första hand, billigast) primus reservdelsnummer 719011 och det är inte samma typ som till 2480.

Det andra som kan vara är Elektronikkortet på brännaren men det är dyrare (719021).

Men du bör prova först som någon sa att se till så det inte är stopp i regulatorn (ta in den och låt den tina sedan monterar du den lite lutande (inte vågrätt) då det är kallt.

2019-02-04 kl 12:43

Det jag blir lite fundersam över när du säger att den lyser Grönt och Rött på inne panelen?

Har du en säkring som sitter i fronten under triangeln eller inte?

Och vad står det på pannans Elektronikenhet?

2019-02-04 kl 14:04

Det stämmer har en ställbar regulator innan gasoltuben för att reglera pannans effekt.

Det finns en säkring under triangeln, har inte haft loss elektroniken men det kan jag göra ikväll.

Har inte tagit tid men skulle uppskatta pannans tändtid till ca 2sek då det tickar en liten stund innan den tänder.

2019-02-04 kl 15:21

Har du säkring därunder så är Elektroniken till en 2480 panna.

Kan vara någon duktig som har servat själv.

Är sedan Elektronikenheten på pannan och pannan 2490 så klirar dessa inte så bra ihop.

Det är heller inte godkänt enligt det intyg som skall vara med under färd.

En förändring mot typgodkännandet har utförts.

Elektronikenheten inne för 2490 pannan heter på primusspråk 719081 och har säkringen inne på kortet.

Elektronikenheten för 2480 pannan heter 714721 och har säkringen i fronten.

Skaffa rätt grejer så får du det nog att funka.

2019-02-04 kl 16:27

Ok ja det kan ju förklara problemen, ska kolla vad jag har för "hopplock" när jag kommer hem idag så får jag se vad diagnosen för lagning blir, har bara haft vagnen i 2 år och har som sagt inte använt mig av gasol tidigare bara kört elpatron men nu ska vi vintercampa och då skulle det vara skönt med fungerande gasolpanna

Tack så mycket för hjälpen kanon men någon som kan systemen utan och innan.

2019-02-04 kl 16:41

För att klargöra vad som är bytt så börja vid pannan.

Har kontaktstycket Gön, Gul, Svart och Blå ledningar så är Elektronikenheten inne i vagnen utbytt, byt den då mot en riktig.

Har pannans kontaktstycke Brun, Grön, Gul, Svart, Blå och Röd så är pannan utbytt. Då blir det lite mer komplicerat för då blir det dels ny innerpanel och nya kabeldragningar.

Men lycka till, vanligt att tidigare ägare säljer av då dom misslyckas med det mesta.

2019-02-04 kl 17:47

Har kollat nu, det stora övre kontaktstycket på pannan har följande:
Stift avklipt
stift 2=grön
Stift 3=gul
Stift 4=svart
Stift 5=blå
Stift 6=avklippta men rester av röd isolering.

Kabeln 2 avklippta kablar varav en är röd.

Enligt instruktionsboken ska det vara en 2490T men boken är från -90 och husvagnen (polar 620 aero) är från -89 dock uttagen juni -90.

Bilden i instruktionsboken visar panel utan säkring och 2490 panna men där sitter det kablar på stift 1 och 6 men bilden är svartvit så det går inte och se vilken färg de har.

Allt annat i boken stämmer med vagnen i övrigt gällande bilder och utrustning.

2019-02-04 kl 18:43

2480T kanske du menar och det stämmer bättre på en från -90. 2490 kom nått år senare.

Men då är det konstaterat att du har en utbytt panna men gamla panelen kvar.

Skulle rekomendera att prova med en panel som tillhör 2490 pannan då det är vissa kretsar i den panel som du nu har som kanske skapar konflikt med Elektronikenheten på pannan.

2490 pannan har ingen återställning på pannan utan allt sköts från den inre panelen (man stänger av och sätter på). Och då signal går ut och ingen åtetställning fungerar så larmar den.

Tänk även på att den panel till 2470 och tidigare inte passar 2490 pannan utan den riktiga panelen till 2490 pannan går även att köra med Batteriladare vilket inte dom andra gör. Samt att återställningen sköts från panelen.

Sedan så är det bara att hoppas på att kablarna ligger rätt så inget är ändrat där men det kan du återkomma med i så fall.

2019-02-04 kl 19:35

Tänkte på det du skrev i första inlägget att den går några timmar och sedan inte åtetstartar. Kan bero på att den bryter på panntermostaten då den larmar också.

Blir nog konstig "handskakning" mellan innerpanel och enheten på pannan.

Detbästa är nog enligt ovan, ny panel och kolla kablar.

Hoppas den Röda avklipta som är "ständig" ström till 2480 är isolerad för annars så ligger det 12 V där som kan orsaka kortis.

2019-02-04 kl 19:48

Det stämmer att jag kan återstarta inne på panelen när triangeln lyser, bara att slå av och slå på den så fungerar den igen.

Har dubbelkollat instruktionsboken och det står 2490T i faktarutan om pannan och även bilderna ser man att det står 2490 på pannan, men panelen på bilderna är som sagt utan säkring på fronten, så känslan är att det är som du säger att panelen är utbytt till en från 2480.

I manualen till pannan så är den för 2440,2450,2470 och 2490.

2019-02-04 kl 20:08

Den hänvisninger stämmer till den "mekaniska" panelen och inte till den Elektroniska med Termistorn.

Sedan så finns det ingen 2490T utan T tillkom på 2480 då man inte fick den att fungera som den skulle så en modifieting av pannans Elektronikenhet fick tillnamnet "T".

Den första som kom i 2490 serien hette 2490 och sedan blev det 2500 och efter den så blev det Auqvaflex.

2019-02-04 kl 20:13

Man funderar mycket när man sitter så här...

Men "boken" du har är den tryckt och inbunden eller är det en kopia av något.

Polars originalhandböcker är alltid tryckta i häften och inte kopierade.

2019-02-04 kl 20:20

Från instruktionsboken: http://www.bilddump.se/bilder/20190204200452-2a02:aa1:1017:4bac:1:1:717c:c9a.jpg

http://www.bilddump.se/bilder/20190204200629-2a02:aa1:1017:4bac:1:1:717c:c9a.jpg

Bilder på pannan:

http://www.bilddump.se/bilder/20190204200852-2a02:aa1:1017:4bac:1:1:717c:c9a.jpg

Och panelen:

http://www.bilddump.se/bilder/20190204201102-2a02:aa1:1017:4bac:1:1:717c:c9a.jpg

Ska försöka få tag på en 2490 panel då och se om den fungerar bättre.

2019-02-04 kl 20:25

Boken är originalboken.

http://www.bilddump.se/bilder/20190204201553-2a02:aa1:1017:4bac:1:1:717c:c9a.jpg

2019-02-04 kl 20:28

Kollade lite i deras handböcker och i de vanliga vagnarna så satt det 2480T pannor men i din Aero så hamnade det en 2490. Förmodligen om du har den tryckta boken så har någon slarvat bara.

Men det sitter fel panel till den pannan och sånt slarv får man väl inte tänka att fabriken har gjort för den bok jag hittade så skall det vara en panel utan säkring i fronten till 2490 pannan och den heter som jag skrev tidigare.

2019-02-04 kl 20:44

Någon tidigare ägare måste ha bytt ut panelen.

Tror du det är några modifieringar gjorda på panelen eftersom den fungerar i några timmar iaf och elpatronen fungerar som den ska och varmvatten knappen fungerar.

2019-02-04 kl 20:51

Förmodligen.

Men det verkar lustigt också att ledningar är klipta?

Skillnaden på pannorna är att 2480T har pyrostat och glödstift medans 2490 har en elektrod som skötet både tändning och låghållning.

Men bryter pannan på panntermostaten i stället för Termistorn så är det någon signal som fallerar.

2019-02-04 kl 21:03

Då ska jag se till att alla delar tillhör 2490 och är korrekt kopplade.

Har du någon koll på om man vågar köpa en begagnad 2490 panel eller är det bara dumsnålt och det är bättre och köpa en ny?

2019-02-04 kl 21:13

Dom är dyra beg. Också men prova både på Husvagnsskroten eller bildelsbasen.

Men se till så du får rätt nummer 719081.

Där har man alltid bytesrätt om den inte skulle fungera.

Det sorgliga är att det just är fantasipriser på något som egentligen kostade under 5' som dom sedan plockar ner i atomer och säljer varje pryl för sig.

2019-02-04 kl 22:12

Hittade ingen hos Husvagnsskroten men på bildelsbasen och jy nyare desto bättre.

Länken funkade inte...

Men det finns från -95 till -98.

2019-02-05 kl 09:10

Det kan vara lättare att söka på husvagnstorget.se

Sök på Polar och manöverenhet så kommer alla upp runt 1800-. För en beg + frakt.

Och ju nyare desto bättre.

• 25 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1666 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 625 fristående campingplatser och 731 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 310 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206