Primus 2490 som inte startar efter vintern / av Sonander

Primus 2490 som inte startar efter vintern
2021-04-06 kl 18:52

Hej
Tog ut min Polar -99 och skulle prova att starta värmaren, en Primus 2490. Värmare fungerade i höstas, men vill den inte start varken på gas eller el.
När jag försöker start på gas tänds den gröna lampan för gas och lampan i triangeln, men även lampan med 2 blixtar.
Startar jag elpatronen tänds samma förutom gaslampan.
Bild

Någon som har en ide om va det kan vara?

Tack för hjälpen
Peter

2021-04-07 kl 22:07

Vanligaste orsaken till att det lyser i triangeln är gasbrist. Kolla att gas finns och tryck in återställningsknappen.

2021-04-08 kl 07:45

Tack för svar, jag skall testa med en nyfylld flaska, det som stör mig lite är att varningslampan lyser även när jag slår på elpatronen. Dessutom så lyser lampan över el-steg 2 vid både gas och eldrift.
Det enda jag hittar om återställning är att slå av och på knappen för gasdrift, finns det någon annan återställningsknapp på själva värmaren?

Tack
Peter

2021-04-08 kl 07:54

2490 har ingen återställningsknapp på pannan.

Det som kan vara är dålig gastillförsel.

Se till så inte "vipparn" för pannan i kofferten inte är frånslagen.

Se till så reduceringsventilen står i mittenläget (redeuceringsventilen på gasoltuben) den reglerar effekten på pannan.

Se till så alla knappar på panelen står i yttersta lädget.

Se till så batteriet har full effekt minst 12,4 V, eller att batteriladdaren är inkopplad på 230 V.

Återställning av pannan vid missad start sker då knappen för start trycks ut igen.

Pannan arbetar med i först ahand elpatron "om den är inkopplad" och räcker inte den så går gasen in och stödkör.

Men prova resp. innan nåt annat provas.

2021-04-08 kl 07:57

Har du inte instruktionsboken så kan du titta lite i denna, visserligen -98 ,em samma panna.

https://www1.cabbycenterkristinehamn.se/dokument/ibok/polar/polar_1998.pdf

2021-04-08 kl 08:32

Jag kollad lite. Här finns en manual specifikt för pannan.

Primus panna

Där nämns dock flera modeller, men inget om att vissa saknar återställningsknapp, något som Hagbard kände till.

2021-04-08 kl 19:01

Nu har jag provat med en nyfylld glasflaska och det blev ingen skillnad
Bild

När jag slår på första steget med elpatron istället för gas så ser det ut så här
Bild

Provade även att mäta där jag kom åt och fick ingen spänning över cirkulationspumpen när det var påslaget.
Vippan i gasolkofferten är i samma läge som den varit tidigare, horisontellt.

Det enda jag gjorde i höstas var att jag tömde varmvattenberedaren på vatten, men tycker inte det bör påverka värmaren.

Skulle uppskatta om någon har något mer förslag innan jag får försöka lämna in den till någon.

Tack
Peter

2021-04-08 kl 19:41

Har du testet så något annat på gasol i vagnen funkar? Så det inte är något annat som bråkar.

2021-04-08 kl 19:42

Jo spisen funkar så det kommer in gasol i systemet

2021-04-08 kl 19:49

När jag hjälpte en kompis att få igång hans så fick vi vrida gastillförseln (vreden längst ner) på fullt. Efter det small det till rejält och den drog igång. Vreden på pannan längst ner. Han har en primus men vet ej om det är samma modell. Hans sitter i kofferten

2021-04-08 kl 19:59

Min sitter också i kofferten, det som gör att jag inte tror det är gasolen är att varningslampan tänds även med elpatronen

2021-04-08 kl 20:16

Har för mig att vi fick knacka igång cirkulationspumpen också. 12-voltarn i kofferten.

2021-04-08 kl 20:17

Jag såg nu i en annan manual att återställning av en 2490 (gasolen, inte elpatronen) görs genom att stänga av och slå på pannan.
Däremot finns det ett överhettningsskydd på själva elpatronen, stod det, som återställs med en knapp där.

2021-04-08 kl 20:38

Ska prova att knacka på pumpen, är det någon mer del som är gemensam för både gasol och eldrift?

2021-04-08 kl 20:59

Tempmätaren är väl antagligen gemensam. Sen stod det i manualen om värmen för varmvattnet är på så kopplar den bort för värme. Skadar väl inte att motionera den knappen lite för att provocera elektroniken lite.

2021-04-08 kl 21:01

Jag hade en gång i tiden en Solifer med primuspanna i kofferten. Minns inte vilken modell det var. Men det fanns en röd knapp på den, ett överhettningskydd. Jag fick samma fel som TS ibland och återställde via den så fungerade allt igen.
Hade man inte använt vagnen på ett tag och det var minusgrader så löste den ut av någon anledning.

2021-04-09 kl 12:58

Om 230 V pumpen inte fungerar så kan du dra ut dragströmbrytaren som sitter ovanför Elpatronen i främre kofferten (då går 12 V pumpen i stället för 230 V pumpen om du använder Elpatron.

Om Elpatron inte fungerar så kanske den utlöst via säkerhetsbrytaren på Elpatronen, för återställning så tryck in den.

När du kör bara Elvärme patron 1 eller 2 så ska cirk. pumpen på Elpatron starta (om den finns).

Tänder inte pannan och du inte hör magnetventilen slå till så kan panntermostaten vara sönder (går att mäta bakom pannans elektronikenhet),
Startar pannan och den slår av efter ca 10 sek så är elektroden (som har två funktioener) sönder, den ena funktionen är att tända gasen den andra är att den skall känna låga, känner den ingen låga eller att den inte tänder så bör den bytas.

2021-04-09 kl 13:06

Sedan så kan det vara bra att hålla isär Primus panntyper för de fungerar helt olika beroende på vilken typ som det uppstår problem med.

De olika typerna heter 2400, 2410, 2420, 2430, 2440, 2450, 2460, 2470, 2480, 2480T, 2490, 2500 och sedan Auqvaflex (som har sina problem).

Sedan kan tillägas att de flesta problem med dessa pannor uppstår då det förekommit dåligt underhåll eller att man ställer som krav att de skall funger som om de vore nya efter ca 20 ,30, 40 år...Och ingenting gjorts för att de skall fungera.

2021-04-09 kl 13:40

Hagbard skrev:
Om 230 V pumpen inte fungerar så kan du dra ut dragströmbrytaren som sitter ovanför Elpatronen i främre kofferten (då går 12 V pumpen i stället för 230 V pumpen om du använder Elpatron.

Om Elpatron inte fungerar så kanske den utlöst via säkerhetsbrytaren på Elpatronen, för återställning så tryck in den.

När du kör bara Elvärme patron 1 eller 2 så ska cirk. pumpen på Elpatron starta (om den finns).

Tänder inte pannan och du inte hör magnetventilen slå till så kan panntermostaten vara sönder (går att mäta bakom pannans elektronikenhet),
Startar pannan och den slår av efter ca 10 sek så är elektroden (som har två funktioener) sönder, den ena funktionen är att tända gasen den andra är att den skall känna låga, känner den ingen låga eller att den inte tänder så bör den bytas.

När jag tittar i manualen för 2490 så finns det bara en pump.

Har provat att trycka in den röda återställningsknappen på elpatronen.

Om jag nu bara har en pump, vilket jag tror, och den inte fungerar. Slår elektroniken ifrån pannorna direkt då?
Vet någon vad den röda lysdioden ovanför elpatron steg 2 betyder när inte steg 2 är påslaget? Den tänds ju både vid gas och el nu.

2021-04-09 kl 13:48

Manualen är en sak och vad som finns i praktiken är en annan sak.

Men det är inte så att du har tagit bort den inre panelen någon gång och att någon kabel lossnat som ligger emot där den inte ska.

Har du bar en pump (och det inte sitter en pump i förlängningen på Elpatron) så skall ju 12 V pumpen starta oavsett vilken värmekälla som startas.

2021-04-09 kl 13:52

Jag lossade faktiskt panelen igår för att kolla och såg ingen lös sladd, däremot så verkade inte placeringen på kablarna stämma med manualen så som du säger manualen är en sak och verkligheten en annan :)

2021-04-09 kl 14:12

Kablarna på den inre enheten skall sitta som så här om ingen har bytt någon kabel (märkning finns på kretskortet).

1 - är + från batteri.
2 - elpatron steg 1 (1000 W) kopplar även in 12 V cirk. pump.
3 - elpatron är steg 2.
4 - Grön kabel till överst stift panna går till cirk. pump.
5 - Gul kabel tändning panna.
6 - tomt.
7 - Blå kabel tänder diod i triangel.
8 - minuskabel från batteri och kretskort elpatron.
9 - och 10 är till termistor.
11 och 12 till termostat varnvattenberedare.

cirk. pumpens driftsström kommer in via den Gröna från panelen.

kablar i det övre kontaktstycket på pannans elektronikenheten uppifrån.
1 grön
2 Gul
3 svart = jord
4 Blå signalledning.

det undre kontaktstycket är till cirk. pumpen

2021-04-09 kl 14:34

Hagbard skrev:
Kablarna på den inre enheten skall sitta som så här om ingen har bytt någon kabel (märkning finns på kretskortet).

1 - är + från batteri.
2 - elpatron steg 1 (1000 W) kopplar även in 12 V cirk. pump.
3 - elpatron är steg 2.
4 - Grön kabel till överst stift panna går till cirk. pump.
5 - Gul kabel tändning panna.
6 - tomt.
7 - Blå kabel tänder diod i triangel.
8 - minuskabel från batteri och kretskort elpatron.
9 - och 10 är till termistor.
11 och 12 till termostat varnvattenberedare.

cirk. pumpens driftsström kommer in via den Gröna från panelen.

kablar i det övre kontaktstycket på pannans elektronikenheten uppifrån.
1 grön
2 Gul
3 svart = jord
4 Blå signalledning.

det undre kontaktstycket är till cirk. pumpen

Tog tyvärr inget kort på hur det såg igår när jag var i den, men jag vet att det var 2 stift utan kabel och stift 6 var inte ett av dem. Ska dit imorgon igen så då skall jag ta ett kort.
Samtidigt känns det konstigt om de skulle sitta fel då den funkade i höstas. Hade den iof inne på verkstad innan vinterperkering då det läckte in i framrutan, men varför skulle de varit inne vid panelen?

Tar ett kort imorgon och återkommer.

Tack
/Peter

2021-04-09 kl 14:44

Ja du, varför skulle de vara inne i panelen eller helt sonika någon som behövde en som fungerade kanske?

Glömmer aldrig när en granne för länge sedan lämnade in sin volvo på märkesverkstaden det var en -72 med strålkastartorkare. Han skulle bara byta avgasrör.

När han skulle hämta bilen så saknades strålkastartorkarna?

Efter påtalande så blev svaret, har aldrig suttit några strålkastartorkare på den modellen.
Han tog inte ut bilen utan gick hem och hämta ett fotografi som han visste var taget framifrån där man tydligt såg att bilen var utrustad med strålkastartorkare...

Han fick avgasröret med arbete til skänks och åkte aldrig till denna verkstad igen.

Det gäller att vara observant när man lämnar ifrån sig saker...

2021-04-09 kl 16:09

Haha, den var rätt udda. Strålkastartorkarna blev inte standard på alla modeller förrän 1974. Innan dess kunde man bara få dem på speciell beställning till lyxigare versioner.
Så ovanligt var det i alla fall.

2021-04-09 kl 16:43

Kan ha varit en tidig -73 också men det enda jag kommer ihåg var att han beställde bilen med strålkastartorkare och det var som sagt lite udda då på just volvo. Kanske var därför som någon mek tyckte att han behövde dom bättre.

Saab var däremot tidigare och lagkravet kom väl 1974 att det skulle sitta där.

2021-04-09 kl 19:49

Ja, det var mycket udda innan det blev standard 1974, för då infördes lagkravet. De kom nog 1971, både på SAAB och Volvo. Skillnaden var att SAAB tog en marknadspoäng genom att införa dem som standard. Till Volvo var det nästan ingen som beställde dem.

2021-04-10 kl 09:27

Tänk hur det kan bli...
En fråga om Primus 2490 urartar till debatt om strålkastartorkare på gamla Volvo och SAAB.Tyvärr är det inte första gången som trådar spårar ur.

2021-04-10 kl 09:43

Jag vet. Det är precis som vanliga fikabordskonversationer.
Dock har nog allt tillgängligt vetande om det här problemet redan presenterats, före urspårningen.

2021-04-10 kl 11:29

Fyller på lite i originalämnet :)

På kontrollpanelen så finns det inge kabel på nummer 4 som skall starta cirkulationspumpen
Bild

Däremot i lådan där elpatronen och varmvattenberedaren sitter så är den gröna i det övre blocket på pannan (till pumpen) kopplad till den gröna som startar steg 1 av elpatronen
Bild
A: Till steg 1 på elpatronen
B: Från kontrollpanelen stift 2
C: Till sladdsäkring
D: Till pannan (pumpen)
E: Tillbaka från sladdsäkring

Bild

Bild

Jag plockade bort kontaktstycket från pannan och mätte du upp 8V på den gröna kabeln när jag försökte starta elpatronen, startar jag på gas är det 0V

Bild

Confused

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1665 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 626 fristående campingplatser och 729 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 310 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206