2021-04-06 kl 18:52
|
|
Hej |
2021-04-07 kl 22:07
|
|
Vanligaste orsaken till att det lyser i triangeln är gasbrist. Kolla att gas finns och tryck in återställningsknappen. |
2021-04-08 kl 07:45
|
|
Tack för svar, jag skall testa med en nyfylld flaska, det som stör mig lite är att varningslampan lyser även när jag slår på elpatronen. Dessutom så lyser lampan över el-steg 2 vid både gas och eldrift. |
|
2021-04-08 kl 07:54
|
|
2490 har ingen återställningsknapp på pannan. |
2021-04-08 kl 07:57
|
|
Har du inte instruktionsboken så kan du titta lite i denna, visserligen -98 ,em samma panna. |
2021-04-08 kl 08:32
|
|
Jag kollad lite. Här finns en manual specifikt för pannan. |
|
2021-04-08 kl 19:01
|
|
Nu har jag provat med en nyfylld glasflaska och det blev ingen skillnad |
2021-04-08 kl 19:41
|
|
Har du testet så något annat på gasol i vagnen funkar? Så det inte är något annat som bråkar. |
2021-04-08 kl 19:42
|
|
Jo spisen funkar så det kommer in gasol i systemet |
2021-04-08 kl 19:49
|
|
När jag hjälpte en kompis att få igång hans så fick vi vrida gastillförseln (vreden längst ner) på fullt. Efter det small det till rejält och den drog igång. Vreden på pannan längst ner. Han har en primus men vet ej om det är samma modell. Hans sitter i kofferten |
2021-04-08 kl 19:59
|
|
Min sitter också i kofferten, det som gör att jag inte tror det är gasolen är att varningslampan tänds även med elpatronen |
2021-04-08 kl 20:16
|
|
Har för mig att vi fick knacka igång cirkulationspumpen också. 12-voltarn i kofferten. |
2021-04-08 kl 20:17
|
|
Jag såg nu i en annan manual att återställning av en 2490 (gasolen, inte elpatronen) görs genom att stänga av och slå på pannan. |
2021-04-08 kl 20:38
|
|
Ska prova att knacka på pumpen, är det någon mer del som är gemensam för både gasol och eldrift? |
2021-04-08 kl 20:59
|
|
Tempmätaren är väl antagligen gemensam. Sen stod det i manualen om värmen för varmvattnet är på så kopplar den bort för värme. Skadar väl inte att motionera den knappen lite för att provocera elektroniken lite. |
2021-04-08 kl 21:01
|
|
Jag hade en gång i tiden en Solifer med primuspanna i kofferten. Minns inte vilken modell det var. Men det fanns en röd knapp på den, ett överhettningskydd. Jag fick samma fel som TS ibland och återställde via den så fungerade allt igen. |
2021-04-09 kl 12:58
|
|
Om 230 V pumpen inte fungerar så kan du dra ut dragströmbrytaren som sitter ovanför Elpatronen i främre kofferten (då går 12 V pumpen i stället för 230 V pumpen om du använder Elpatron. |
2021-04-09 kl 13:06
|
|
Sedan så kan det vara bra att hålla isär Primus panntyper för de fungerar helt olika beroende på vilken typ som det uppstår problem med. |
2021-04-09 kl 13:40
|
|
När jag tittar i manualen för 2490 så finns det bara en pump. Har provat att trycka in den röda återställningsknappen på elpatronen. Om jag nu bara har en pump, vilket jag tror, och den inte fungerar. Slår elektroniken ifrån pannorna direkt då? Vet någon vad den röda lysdioden ovanför elpatron steg 2 betyder när inte steg 2 är påslaget? Den tänds ju både vid gas och el nu. |
2021-04-09 kl 13:48
|
|
Manualen är en sak och vad som finns i praktiken är en annan sak. |
2021-04-09 kl 13:52
|
|
Jag lossade faktiskt panelen igår för att kolla och såg ingen lös sladd, däremot så verkade inte placeringen på kablarna stämma med manualen så som du säger manualen är en sak och verkligheten en annan |
2021-04-09 kl 14:12
|
|
Kablarna på den inre enheten skall sitta som så här om ingen har bytt någon kabel (märkning finns på kretskortet). |
2021-04-09 kl 14:34
|
|
Tog tyvärr inget kort på hur det såg igår när jag var i den, men jag vet att det var 2 stift utan kabel och stift 6 var inte ett av dem. Ska dit imorgon igen så då skall jag ta ett kort. Samtidigt känns det konstigt om de skulle sitta fel då den funkade i höstas. Hade den iof inne på verkstad innan vinterperkering då det läckte in i framrutan, men varför skulle de varit inne vid panelen? Tar ett kort imorgon och återkommer. Tack /Peter |
2021-04-09 kl 14:44
|
|
Ja du, varför skulle de vara inne i panelen eller helt sonika någon som behövde en som fungerade kanske? |
2021-04-09 kl 16:09
|
|
Haha, den var rätt udda. Strålkastartorkarna blev inte standard på alla modeller förrän 1974. Innan dess kunde man bara få dem på speciell beställning till lyxigare versioner. |
2021-04-09 kl 16:43
|
|
Kan ha varit en tidig -73 också men det enda jag kommer ihåg var att han beställde bilen med strålkastartorkare och det var som sagt lite udda då på just volvo. Kanske var därför som någon mek tyckte att han behövde dom bättre. |
2021-04-09 kl 19:49
|
|
Ja, det var mycket udda innan det blev standard 1974, för då infördes lagkravet. De kom nog 1971, både på SAAB och Volvo. Skillnaden var att SAAB tog en marknadspoäng genom att införa dem som standard. Till Volvo var det nästan ingen som beställde dem. |
2021-04-10 kl 09:27
|
|
Tänk hur det kan bli... |
2021-04-10 kl 09:43
|
|
Jag vet. Det är precis som vanliga fikabordskonversationer. |
2021-04-10 kl 11:29
|
|
Fyller på lite i originalämnet |
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 604 fristående campingplatser och 699 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 325 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.