Primus 2490 som inte startar efter vintern / av Sonander

Dölj första
Primus 2490 som inte startar efter vintern
2021-04-06 kl 18:52

Hej
Tog ut min Polar -99 och skulle prova att starta värmaren, en Primus 2490. Värmare fungerade i höstas, men vill den inte start varken på gas eller el.
När jag försöker start på gas tänds den gröna lampan för gas och lampan i triangeln, men även lampan med 2 blixtar.
Startar jag elpatronen tänds samma förutom gaslampan.
Bild

Någon som har en ide om va det kan vara?

Tack för hjälpen
Peter

^^ Första inlägget ^^
2021-04-06 kl 18:52

Hej
Tog ut min Polar -99 och skulle prova att starta värmaren, en Primus 2490. Värmare fungerade i höstas, men vill den inte start varken på gas eller el.
När jag försöker start på gas tänds den gröna lampan för gas och lampan i triangeln, men även lampan med 2 blixtar.
Startar jag elpatronen tänds samma förutom gaslampan.
Bild

Någon som har en ide om va det kan vara?

Tack för hjälpen
Peter

2021-04-10 kl 11:57

Bara 8 V när du vill ha igång elpatronen verkar klent. Med öppet kontaktstycke finns ingen belastning på tråden. Då hade jag väntat mig batterispänningen där, när det fungerar som det ska.

När det inte finns någon separat pumpstyrning får den ta det från något annat. Det är svårt att se och förstå hur det är av fotografier. Lättare på en ritning.

Kan det vara så att när steg 1 på elpatronen ska igång, då är pumpen kopplad på samma tråd. Nu har pumpen stått still över vintern, så den kärvar. Då tar den så mycket ström att spänningen sjunker till 8 V. Pannan gillar inte det och signalerar fel via den blå tråden,som tydligen tänder lysdioden i triangeln.

Detta är bara en teori. Jag vet ju inte vad som är fel. Kan vara värt att kolla.

2021-04-10 kl 12:47

Ja när jag såg att det inte var 12V funderade jag på om det kan vara batteriet, men om jag har 220V inkopplat och laddaren på så tycker jag att den borde kunna hålla spänningen uppe.
Ska se om jag kan låna ett batteri och testa

2021-04-10 kl 12:52

Skumt?

Ser i elschemat att det ser ut så där, men hur få igång pumpen då på gas?

Att bygla in den på 1:ans elpatron som då drar reläet för endera 230 V eller i det här fallet 12 V pump förstår jag inte.

Det borde ju vara en kabel från stifte i panelen som strömssätts när man startar gasen.

Klurigt...

230 V pump var ju extratillbehör för dessa årsmodeller men kontrollera om du har en dragbrytare i kofferten ovanför elpatron, kanske sitter det en där och prova att dra ut eller skjut in för att se vad som händer.

2021-04-10 kl 13:18

Såg vad persson skrev nu och så kan det ju vara att pumpen har kärvat fast.

Den går att ta den med tre skruvar utan att tappa ur vattnet. Sitter med två plåtskruvar mot pannan som man inte behöver skruva ur bara lossa dom lit och lufta pumpen lite uppåt så kommer man åt den bakre skruven i delningen, bör vara en torx på denna pump de äldre hade spårskruv. tappa inte muttrarna bara. Själva höljet över pumpen (magneten som drar skolven i den övre enheten efter delning) är en gummihylsa som går att dra den neråt kanske det går att komma åt med lite 5.56 eller nått där. I den övre delen (ovanför själva motorn) finns det ett litet hål för insex (som låser axeln) där kan man spruta in också lite 5.56 eller motsvarande och försöka pilla runt och se om den snurrar eller koppla på strömmen för att kontrollera.

2021-04-14 kl 21:27

Hagbard skrev:
Kablarna på den inre enheten skall sitta som så här om ingen har bytt någon kabel (märkning finns på kretskortet).

1 - är + från batteri.
2 - elpatron steg 1 (1000 W) kopplar även in 12 V cirk. pump.
3 - elpatron är steg 2.
4 - Grön kabel till överst stift panna går till cirk. pump.
5 - Gul kabel tändning panna.
6 - tomt.
7 - Blå kabel tänder diod i triangel.
8 - minuskabel från batteri och kretskort elpatron.
9 - och 10 är till termistor.
11 och 12 till termostat varnvattenberedare.

cirk. pumpens driftsström kommer in via den Gröna från panelen.

kablar i det övre kontaktstycket på pannans elektronikenheten uppifrån.
1 grön
2 Gul
3 svart = jord
4 Blå signalledning.

det undre kontaktstycket är till cirk. pumpen

Felsökt lite till.

Vid start av elpatron så ligger det 12V ut på stift 2 vilket är enligt ovan ger även 12V på den gröna ute vid värmaren.
Vid start av gasolvärmaren så ligger det ca 6V ut på stift 2 och 12 V på stift 5, vilket ger ca 6V på den gröna ute vid värmaren.

Ut från värmaren till cirkulationspumpen får jag 8V vid elpatron och 3,5V vid gasoldrift, vid gasoldrift blir dessutom strömmen polvänd ut från pannan till pumpen.

Jag provade att plocka loss motorn från pumpen, den startar varken vid el eller gasoldrift, däremot startar den när jag kommer hem och kopplar den till en 12V transformator.

Kan det vara så att det är för klent med 8 respektive 3,5V för att motorn skall starta?

2021-04-15 kl 08:29

Man kan undersöka flera saker.

En sak, kommer kabelhärvan till pannan ut genom högra delen i kofferten framifrån?

Kommer det samtidigt ut en svart kabel som skruvas i plåten bakom gasoltuberna?

Om, se till så den är hel, men helst ta bort den från karossen och dra in den samt skarva på en ny kabel från minus på batteriet till denna inni vagnen (förmodar jorden till båda panna och Elpatron kommer därifrån.

Du kan prova först genom att dra en ny kabel från minus på batteriet till det kabelstycke som den svarta jorden går ut ifrån, skulle allt funka då så får du fixa den nya jorden.

2021-04-18 kl 11:45

Tack!

Det verkar vara minuskabeln. Har nu en kabel från minus på batteriet direkt till kontaktblocket inne i vagnen fram till höger och det funkar. Mäter jag sladden som går ut genom väggen och är skruva i plåten så får jag 6MOhm så rätt nära avbrott.

Nu ska jag bara hitta en bra väg eller anslutningspunkt för minuskabeln :)

/Peter

2021-04-18 kl 17:53

Ja. Hagbard kan man lita på när det gäller gamla Primuspannor, tur att det finns personer som vill dela med sig av sin kunskap.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1666 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 625 fristående campingplatser och 731 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 310 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206