Problem med dragkrok på elbil

Publicerad: 2019-01-30   Uppdaterad: 2019-01-21

I Sverige är det populärt att ha dragkrok på personbilen. Men att ta med sig husvagnen på semestern om man har en el- eller hybridbil kan bli problematiskt.

På många av de populära el- och hybridbilarna får dragkrok inte monteras. Skälen kan variera. Vissa modeller har batterier eller elmotorer som är placerade där dragkroken ska fästas. I andra fall anser tillverkarna att drivlinan inte är lämpad för att dra tunga saker som exempelvis husvagnar. 

Forskar vi i frågan visar det sig vara en djungel. Porsche har sagt nej till dragkrok på sin 680 hästkrafter starka S E-hybrid Panamera Turbo. I gengäld får syskonmodellen Cayenne (som nu finns i uppdaterat hybridutförande) dra 3 500 kg. Laddhybriderna Audi Q7 och BMW X5 får dra 2 800 respektive 2 700 kg.  Samtidigt bör det understrykas att de allra flesta av BMW:s laddhybrider inte får ha dragkrok alls. 

Ett annat exempel är Nissan. Deras eldrivna e-NV200 får dra 150 kg som femsitsig version. Den sjusitsiga motsvarigheten får inte ha dragkrok alls. Som ni säkerligen kan lista ut innebär 150 kg inte mycket mer än att frakta ett par trampcyklar. Hos Toyota är det också blandad konfekt. Vissa får inte ha dragkrok, andra får dra ytterst modesta vikter där husvagn per omgående kan uteslutas. 

Exempel på dragkroksfria el- och hybridbilar: Ford Mondeo 2,0 HEV, Hyundai Ioniq 1,6 GDI Hybrid, Lexus CT 200h, Toyota Yaris 1,5 VVT-i Hybrid, BMW i3 eDrive 94 Ah, Kia Soul EV, Nissan Leaf, Peugeot iOn, Renault Zoe, Smart Forfour EL, Tesla Model S, Volkswagen e-Golf och Mini Cooper S E All4 Plug-in.

Rulla till toppen