Problem med Primus 2480 / av Bergström

• 6 svar
Problem med Primus 2480
2020-03-06 kl 09:24

Hej!
Jag har fått tagit över en Hobby 535 prestige från 85 som har en primus 2480.
Problemet på pannan är när jag ska trycka igång gasen på panelen så fastnar knappen intryckt men dioden tänds inte varje gång så man får hålla på och trycka in och ut tills den tänds. Det har varit 0- +5 grader ute när jag har testat och haft termostaten på mitten ( ca: 20grader) så den bör ju tändas direkt kan jag tycka och tända gasen.

När jag väl lyckas tända den (lyser rött) så hör jag hur magnetventilen öppnas och så tänder den och brinner.

MEN! Igår när jag tittade lite runt garderoben och under vid elen hittade jag en strömbrytare som såg ut som en vanlig strömbrytare till en lampa som jag tryckte på vilket visade sig vara huvudströmbrytaren så allt dog såklart.
Jag slog på den igen och all el startade igen som det ska men nu vill inte pannan starta.

Nu hör jag inte att magnetventilen öppnas, är det någon som har erfarenhet om detta? Det bör ju inte gå sönder för att jag slog av huvudströmbrytaren?

2020-03-06 kl 18:17

Allt ska ju gå sönder någon gång. Men nej, det är knappast för att strömmen försvann ett tag.

Ofta är det dåligt batteri som orsakar sånt här. Har du mätt spänningen? Ute vid pannan, för det är där det räknas (för den).

2020-03-06 kl 18:33

Tack!
Batteriet står på laddning nu eftersom det var urladdat idag så hoppas att det kan vara det. Återkommer med svar

2020-03-06 kl 18:35

Bergström skrev:
Hej!
Nu hör jag inte att magnetventilen öppnas, är det någon som har erfarenhet om detta? Det bör ju inte gå sönder för att jag slog av huvudströmbrytaren?

När systemet blivit strömlöst så måste du återstarta pannan med den svarta knapen till höger på pannans elektronik i kofferten.

Du gör som så, slå på knappen på panelen (panna) via den inre panelen gå sedan ut och tryck in återstarten då bör pannan starta (öppna gasolen först).

Förutsättning att pannan skall fungera är att du har ett friskt batteri.

2020-03-06 kl 18:53

Ska testa det imorgon! Tack för tipsen!

2020-03-13 kl 19:39

Ni hade helt rätt

• 6 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1627 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 584 fristående campingplatser och 689 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 354 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-11

• Husvagn & Camping 2020-89

• Husvagn & Camping 2020 Special

• Husvagn & Camping 2020 -10

• Husvagn & Camping 2020-09

• Husvagn & Camping 2020-08

• Husvagn & Camping 2020-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842