Problem med värme Solifer S9 / av Edapeda

• 1 svar
Problem med värme Solifer S9
2017-06-02 kl 00:32

Hej!

Jag och sambo är riktiga nybörjare, vi köpte vårt första vagn, Solifer S9 årsmodell 1999 en månad sedan..

Vi fick problem med värmen och vi undrar om någon känner igen några av våra problem? Jag ber om ursäkt att texten är väldigt enkelt skrivet, som sagt, både jag och sambo är riktiga nybörjare...

Vi provade första gången att köra värme på gas. Det visade sig att det är för lite vätska i systemet, så vi fyllde på med glykol och vatten. Därefter gick det trögt, det var uppenbart att vatten värmdes, men verkade inte cirkulera i vagnen. Vi tänkte att det kanske finns luft i ledningarna, så vi försökte få bort luft.

Därefter lyckades vi få värme med 230V igång, och det blev någorlunda varm i elementen, även om värmen verkade cirkulera fortfarande långsamt i vagnen. Men vi var glada för att det verkade åtminstone fungera.

Veckan därpå åkte vi iväg 4 dagar och i campingen, när vi var uppkopplade till el, tänkte vi sätta på lite värme, så vi får varmare i vagnen. Vi körde på 230V, kände att vatten är het, den rörde sig dock ingenting i ledningarna. Slutsatsen var att det är 230V cirkulationspump som är trasigt.

Så det införskaffades en ny cirkulationspump. I samband med det visade det sig att elpatronen (Primus ...) är fult av rost. Flera lager av rost (bokstavligen..) lossande inuti den. Även vatten som fanns i systemet och som vi fick tappa, var fullt av rost.

Nya cirkulationspumpen var tyvärr aningen mindre och passar inte till elpatronen (tråkig, men inte viktigt i sammanhanget..). Så den icke fungerande cirkulationspump satts tillbaka till elpatronen och den sattes tillbaka till värmesystemet.

Vi försökte sedan sätta igång värme med gas, för att kolla om den fungerar. Den började fungera först efter många många försök.

Med hänsyn till ovanstående har jag lite funderingar. Jag blir tacksamt för varje återkoppling..

1) Kan det vara "kört" för elpatronen (Primus). Med tanken på alla lager rost inuti? Som jag skrev, den verkar vara original, dvs.från år 1999

2) Om nuvarande elpatron måste bytas, byter man då mot något variant av Alde? Är det i så fall "bara" att byta eller innebär det större ombyggnader i vagnen? Termostat, styrningspanel etc. (Jag sökte efter diskussioner kring byte av Primus mot Alde och hittade nästan ingenting)

3) Kan det vara farligt med att köra värme med gasol, med tanken på all rost som är kvar i ledningarna? Nu tänker jag på om den inte kan förstöra exempelvis cirkulationspump som används när vagnen körs på gas.

Vi har tänkt nu till helgen åka iväg med husvagnen, men nu börjar jag dock bli oroligt om det inte är bäst först åtgärda de problem vi har...

Tack så mycket,

Susanna

• 1 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03