Problem med värmen i polar 560 -99 / av erlu

• 10 svar
Problem med värmen i polar 560 -99
2013-02-08 kl 20:52

Hallå. Har en polar 560 som idag slutade ge värme. Mitt under drift via elpatron på 2kw tändes den röda lampan i triangeln som indikerar att primuspannan gått i säkerhetsläge. Efter detta får jag inte någon värme varken via elpatron eller gasolpannan.

Någon som vet vad som kan ha hänt?

Tacksam för svar.

2013-02-08 kl 23:00

Det är möjligt att överhettningsskyddet löst ut.
En eller flera säkringar till eller i manöverpanelen.

Startar den med knappen intryckt för varmvatten? Antingen gasol eller el.

2013-02-09 kl 01:37

Se om noe herkan hjelpe deg.
http://husvagnsforum.com/index.php?option=com_kunena&func=view&catid=32&id=289688&Itemid=700103

2013-02-09 kl 08:51

Tjena Lasse. Jag provade aldrig om den startade med knappen för varmvatten intryckt. Varningslampan tänds om jag försöker köra igång elpatronen eller gaspannan.
Säkringarna i manöverpanelen verkar hela.

Hur vet man om överhettningskyddet löst? Jag försökte trycka på återställningsknappen med en mejsel men inget hände. Kanske inte tryckte tillräckligt hårt?

Nåväl tack för tipset. Har vagnen uppställd 10 mil bort i fjällen, blir att åka upp idag igen och försöka få igång eländet.

2013-02-09 kl 16:00

reodor skrev:
http://husvagnsforum.com/index.php?option=com_kunena&func=view&catid=32&id=289688&Itemid=700103

Varför länka över till ett annat forum för?
Vi är nog kompetenta nog att svara på alla frågor ang husvagnar och campingliv....
Dumheter...

2013-02-09 kl 16:02

Förmodligen överhettningsskyddet som sagt, frågan är då VARFÖR det har löst ut... Felorsak,,,, För varmt, för mycket damm kring givaren, kopplingsfel, eller värme som inte kommer ut från pannan?

Har du glykol i systemet, annars kan det vara en ispropp som satt sig?!

2013-02-09 kl 19:43

Finns svaret skrivet någonstans som kan hjälpa är det ok att länka tycker jag. Det kanske löser problemet snabbare.

2013-02-10 kl 21:33

Nu har jag samma problem som jag arbetar med f.n dock med en gammal polar 550 gle -89.

Anledningen kan i stort sett vara var som helst i värmesystemet, men du bör börja med följande:
Kolla säkringarna i panelen.
Kolla gasolen så den inte är slut.
Kolla gasolventilerna så dom är i öppet läge och inte "hoppat över".
Tryck in återställaren på pannans "svarta låda".
Lampan på panelen ska slockna när du trycker in åpterställningsknappen oavsett vilket och är felet bestående så ska den tändas igen och slå av pannan.

Testa både elpatron och gasol var för sig och tillsammans
Kolla batteri och batteri med tillkopplad laddare.

Nu kommer det kniviga: Skruva upp "svarta lådan" och kolla Tändare, Termostat, Elektrod (termistor) Och samtliga anslutningar.,, är det inget av detta, är det viss risk för att svarta lådan gått åt skogen..

Lite luddigt, men jag hoppas du får ordning på den.
Själv ska ja byta cirkpump nu och hoppas det löser mina problem :)

2013-02-10 kl 21:34

Du bör även mäta så du får ström från batteret, och mäta så du får tillräckligt med ström fram till pannan.

2013-02-10 kl 22:50

Knutaugust skrev:
reodor skrev:

Varför länka över till ett annat forum för?
Vi är nog kompetenta nog att svara på alla frågor ang husvagnar och campingliv....
Dumheter...

Grunnen til at jeg lenket til et annet forum er at jeg har lagt ut endel ting om primus på dette forumet.Det jeg la ut var orginale opplysninger og feilsøking fra Primus og håpet at andre også kunne ha hadde nytte av.
Dette kaller jeg ikke dumheter, men å hjelpe andre caravanister.
Hvis du er så kompetent til å svare så hvorfor kan du ikke da gi han svaret på feilen. Det du svarer er hva du tror, men ikke vet.

• 10 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03