2021-04-01 kl 20:06
|
|
Hej, vi är nu ute på premiärtur med vår nya husvagn. Vi har däremot problem, det kommer inget vatten ut i kranarna men pumpen går och när man öppnar en kran så rinner det ut under vagnen istället, frågan är om vi har glömt att lossa nån ventil eller så. |
2021-04-01 kl 22:45
|
|
Ja ni har glömt ventilen som dränerar varmvattenberedaren. Den sitter i närheten av den. |
2021-04-01 kl 23:51
|
|
Nej det var inte den, det var på två ställen innanför nedre kökslådan samt under dubbelsängen som man behövde skruva ner ventiler, lite skumt, detta står det inget om i instruktionsboken, som tur var att vi fick tag på några hjälpsamma personer här på campingen som hade koll, vi är just nu på Ursand Resort. |
|
2021-04-05 kl 09:47
|
|
Jag har en likadan vagn och en grej som ni säkert kommer att råka ut för är följande. Pumpen går men inget vatten kommer. Backventilen precis vid pumpen fastnar. Klämmer man lite på slangen så att man hör skillnad på pumpen så drar den igång. Händer bara när man har tömt systemet och låtit kranarna stå öppna. Men kan vara bra att veta. |
2021-04-05 kl 10:29
|
|
Tack för tipsen. En annan sak som är lite skumt som jag undrar över är gråvattenutloppet under vagnen, där finns det två, när vi var och hämtade vagnen så sa återförsäljaren att det var ett rör för badrummet och ett för köket. Nu när jag nu var ute med vagnen så märkte jag att det endast kom vatten från det ena och det var ju bra eftersom det är röret som är isolerat, men vad används det andra röret till är min fråga ? |
2021-04-05 kl 13:19
|
|
(Min fetning) Är det inte ett skvallerrör om du har fast invändig gråvattentank? |
|
2021-04-05 kl 13:42
|
|
Ok, men i så fall, vart skulle den invändiga gråvattentanken få plats då kan man undra. Ja ja det spelar ju mindre roll då det gråvattenutloppet där vattnet rinner ut passar perfekt till vår avloppsslang. |
2021-04-05 kl 13:48
|
|
Under en säng eller soffa exempelvis. |
2021-04-05 kl 20:19
|
|
Det andra röret är från avloppet i golvet på toan. |
2021-04-05 kl 20:24
|
|
Vi duschade i vår vagn och det vattnet gick ut i samma hål som allt annat vatten så det verkar som att det inte funkar på samma sätt i alla vagnar. |
2021-04-06 kl 09:40
|
|
Svårt att svara på utan att se vagnen. Men vad finns inne i vagnen ovanför röret? Det kan ju vara avtappningsröret från varmvattenberedaren, eller kanske bara nåt avluftningsrör... Bara några gissningar i blindo... |
2021-04-06 kl 11:00
|
|
Det där är så olika i olika vagnar. I min vagn, som inte är en Knaus men väl en kusin till den, så finns det avlopp på tre ställen under vagnen. Toalettens handfat, golvet i toaletten och köket. Under vagnen är de hopkopplade till ett gemensamt utlopp. Inte vintersäkrat för fem öre i mitt fall. |
2021-04-07 kl 21:22
|
|
Samma i min LMC, men jag har införskaffat isoleringsrör som jag skall testa montera under vagnen. Plastklädd utsida, vet inte vad dom heter men fanns även med böjar. |
|
LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
|
2021-04-07 kl 21:55
|
|
Men om det inte finns någon värme i röret blir det lika kallt ändå. Tar lite längre tid, bara. Enda skillnaden är väl att om du släpper ut varmt vatten tar det lite längre tid innan det fryser. Men det sker ändå. |
2021-04-08 kl 21:05
|
|
Jag hade likadant som apersson850 på en Hobby, brukade dra isär röret från köksvasken på vintern. Fick störtavlopp rakt i en hink. Inte perfekt men det funkade |
2021-04-08 kl 22:35
|
|
Glädjedödare ![]() |
|
LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
|
2021-04-09 kl 09:49
|
|
Min mission här i livet! |
2021-04-09 kl 17:17
|
|
De enstaka gånger som mitt avlopp har frusit var när jag hade inbyggd gråvattentank på en gammal Kabe. Då frös ventilen så man fick ligga där med hårtork och värma. |
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.