Pump till vattenkranen / av Huswagen

• 13 svar
Pump till vattenkranen
2019-08-15 kl 15:00

Hej,

Jag blev med husvagn, en äldre vagn från 80-något som jag försöker renovera upp.

Min fråga gäller vattensystemet. Har installerat en ny kran och nu är frågan hurudan pump det lönar sig att koppla till den?

Fungerar en enkel inline-pump från Biltema eller krävs det en tryckvattenpump?

2019-08-15 kl 23:25

Vad är BT?
Om det är en vanlig husvagnskran du installerat kan du förstås ha en vanlig husvagnspump. De är oftast dränkbara.

2019-08-16 kl 07:43

BT är Biltema.

Vet att det finns dränkbara men vill ha ett system med pumpen utanför vattentanken. Därför undrar jag om det fungerar med en inline-pump monterat under diskbänken?

2019-08-16 kl 09:38

Kanske blir enklare för kunniga att svara på med en länk till den svenska sidan.
https://www.biltema.se/fritid/husvagn-och-husbil/vatten-och-avlopp/inline-pump-2000024260

2019-08-16 kl 09:42

Öppnar du pdf-dokumentet i min länk så står det hur den ska monteras. Verkar fungera bra att montera som du tänkt dig.

2019-08-16 kl 17:37

Jaha, Biltema, ja, där har jag ju aldrig varit... host, host...
Borde jag kanske begripit.

Jag har alltid haft dränkbara pumpar. Enkelt och tar ingen extra plats, eftersom vattentanken tar upp utrymmet ändå. Vad är anledningen till att man inte vill ha det?

2019-08-16 kl 20:08

Huswagen skrev:
BT är Biltema.

Jaha, "glappet" säger vi i kedjans födelsestad.

2019-08-16 kl 22:28

Se där, en östgöte.

2019-08-24 kl 17:05

Huswagen skrev:
BT är Biltema.

Vet att det finns dränkbara men vill ha ett system med pumpen utanför vattentanken. Därför undrar jag om det fungerar med en inline-pump monterat under diskbänken?

Konstigt det här med förkortningar.

Vi äldre skulle nog mer tänka BT Kemi Teckomatorp som vandrade i pressen för en massa år sedan då dom dumpat livsfarliga kemikalier på tomten tunnvis som sedan fick grävas upp för destruktion.

Ja förkortniongen BT står också för Bygg- och Transportekonomi (KF industri) som var stora i truckhantering för en massa år sedan med fabrik i Mjölby.

Eller Borås Tidning som skriver det mesta om de flesta... :-)

Men Biltema?

Ja den ungdomen?

Angående Teckomatorp så är det fortfarande under luppen fast det var för över 40 år sedan.

https://www.expressen.se/kvallsposten/teckomatorp-lider-fortfarande-av-giftstampeln/

Och Svalövs kommun kämpar fortfarande och kostnaderna bara stiger...

http://www.svalov.se/ovrigt/sok/sok.html?query=BT+kemi&submitButton=S%C3%B6k

2019-08-24 kl 17:54

Hagbard skrev:
Huswagen skrev:
BT är Biltema.

Ja förkortningen BT står också för Bygg- och Transportekonomi (KF industri) som var stora i truckhantering för en massa år sedan med fabrik i Mjölby.

Eller TMH som det heter idag, Toyota Material Handling.

2019-08-24 kl 18:46

Ja det är lite sorglöst här så vi får väl fortsätta med historia...

Mitt hjärta klappar fortfarande för BT och tyckte det var synd att KF sålde denna verksamhet. Var ofta i Mjölby i början på -80 talet och bl annat medverkade till att Palomat introducserades, det var tider det...

Palomat som numera marknadsförs av Witting Materialhantering XYZ.

Lysande produkt...

Glömde strängen...

http://k-arv.se/pages/394

2019-08-24 kl 22:10

Undrar fortfarande vad det är för fel på dränkbar pump?

2019-08-25 kl 07:51

Huswagen skrev:
Hej,

Jag blev med husvagn, en äldre vagn från 80-något som jag försöker renovera upp.

Min fråga gäller vattensystemet. Har installerat en ny kran och nu är frågan hurudan pump det lönar sig att koppla till den?

Fungerar en enkel inline-pump från BT eller krävs det en tryckvattenpump?

Frågan är ju egentligen om du har en kran med vred och om den är utrustad med microbrytare eller inte?

Eller om du har en kran som är helt öppen utan motstånd i utloppet?

Angående vattentank, ligger den på golvet eller sitter den upptill i garderoben med självtryck?

Ligger den på golvet och vattenpelaren är runt metern så behövs något som lyfter vattnet och då går det bra med en enkel fotpump sug/tryck eller en impellerpump men då fodras El. Elpumpar finns i ett fletal modeller sug/tryck som är dom vanligaste som fungerar via microbrutare på armaturerna. Tryckvattenpumpar kräver inga microbrytare i armaturerna utan dom arbetar med ett förinställt tryck i pumpen men kräver täta rörsystem och en armatur som stänger helt så inte pumpen bara går och går till vattnet i tanken är slut sedan skär dom eller gummimembranet slutar fungera.

Ja frågan är inte helt enkel att svara då ingen vet hur grundsystemet ser ut.

• 13 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1560 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 566 fristående campingplatser och 617 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 377 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-09

• Husvagn & Camping 2019-08

• Husvagn & Camping 2019-07

• Husvagn & Camping 2019-06

• Husvagn & Camping 2019-05

• Husvagn & Camping 2019-04

• Husvagn & Camping 2019-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842