Punkteringsspray / av nilsj

• 7 svar
Punkteringsspray
2017-11-17 kl 16:10

Har nyss läst Punka utan panik.
Vi har såhär långt klarat oss utan punka, även om vi gjort en del långkörningar Skåne - Norrland t o r och liknande.
Har en s k punkteringspray istället för reservhjul.
Är det någon som provat med detta i ett "riktigt läge"? Och var det i så fall brukbart?

Någon som vet ungefär hur länge en sådan sprayförpackning håller i oanvänt skick?

2017-11-18 kl 00:28

Under mina 50 år med husvagn har jag råkat ut för flera punkteringar och de har aldrig varit av den arten att en punkteringsspray hade hjälpt, endast reservhjul och det har jag alltid haft med mig.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2017-11-18 kl 10:09

Har använt den en gång då punkteringen var av den arten att det läckte ut sakta. Fungerade utmärkt.

2017-11-18 kl 22:27

Fungerar bra på mindre skador som provisorisk lagning. Om man får punka på olämpligt ställe i trafiken så kanske man kan göra en snabblagning och köra till en säkrare plats och ev byta till ett reservhjul om det inte tätade däcket helt. Jag har både reserv hjul och punka spray i både bil och husvagn.Tänk bara på att upplysa ev däckfirma om däcket innehåller punka spray pga kan innehålla brandfarlig gas.

2017-11-19 kl 08:42

Jag har använt punkteringssprayen vid ett par tillfälle, just för att ta mig till däckfirman.
Tyvärr har de flesta punkteringar resulterat i för stora hål för sprayen. Fick en gång punktering på vagnen givetvis på en vägsträcka med vajerräcka och ingen vägren. Var bara till att köra sakta tills jag kunde svänga in på en vändzon för vägfordon. Blev skrot av både däck och fälg. Fick ringa assistans, men blev bärgning av vagnen till en närliggande camping. Där fick jag bo några dagar tills lokala däckfirman fått tag i däck och fälg. Så nästa vagn skall ha plats och lastvikt för reservhjul.

2017-11-19 kl 09:07

David- Glöm inte en bra domkraft också. Tyvärr är väl det där med lastvikten ett problem... Vi har inte lastvikt för reservdäck och domkraft, så det får räcka med punkaspray och assistansförsäkring som "livbåt". Garderar mig även genom att hålla vagnen med fräscha däck och hittills har vi sluppit punka.

2017-11-22 kl 17:54

Tackar för tips och synpunkter!

• 7 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1412 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 542 fristående campingplatser och 450 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 420 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-12

• Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06