Radio i husvagn / av nilsj

• 21 svar
Radio i husvagn
2020-09-20 kl 21:05

Kan det vara krångligt att sätta in någon form av biltadio i en husvagn, alltså med fasta högtalare.
Anslutes till vagnens 12 volt batteri. Fallgropar man kan trilla i? Eller annat att tänka på och/eller komplettera med?

2020-09-20 kl 22:11

Hej. Det är inga problem. Du får se till att hitta smarta vägar att dra kablaget bara. Sen blir det ju håltagningen för högtalare och stereo som kan vara lite jobbigt att utföra då man gör "våld" på inredningen. Men mycket mäta och bra planering så finns inga hinder.

2020-09-21 kl 08:11

Finns det ingen naturlig förberedd plats för själva radion så finns det monteringslåda att köpa och montera under något skåp på lämplig plats:
https://campingshopen.se/elektronik/stereo-backkamera-nav/monteringslada-bilstereo/?gclid=CjwKCAjw-5v7BRAmEiwAJ3DpuCQAF4PqW2tJB1GQYqyFSI9LgemfcICJxKt0BE0HziAvYfzWQYz8TRoCvgEQAvD_BwE

2020-09-21 kl 09:31

Jag monterade det i vår förra husvagn då jag föredrar att ha en fast stereo istället för blåtandshögtalare som man kopplar till mobilen.

Det finns bilstereos med kortare monteringsdjup, dvs de tar inte så mycket plats innanför skivan man monterar dem i, typ bara 10-12 cm. Ifall utrymmet bakom är snålt. Sen köpte jag lösa högtalare så slapp jag ta hål för vanliga bilhögtalare, det funkade ok. Bonusen var att jag kunde lyfta ut ena högtalaren i förtältet om jag ville och på så sätt höra radion där ute utan att behöva spela så högt i vagnen.

2020-09-21 kl 10:47

Jag har haft funderingar i den vägen. Jag har någon gammal bilradio liggande. Men det finns inget bra ställa att montera radion på i den vagn jag har, så det har fått vara.
Jag har en lös radio istället.

2020-09-21 kl 12:12

För egen del så sitter det ett original monterat 5.1 system med DVD/CD/Radio i husvagnen. Kan väl säga som så att vi har väl inte spelat sönder det direkt, man sover mest i husvagnen och "lever" utanför den. :-)

2020-09-21 kl 15:06

Jag plockade ur stereon och högtalarna när vi bytte vagn, så jag ahr kompletterat stereon i nya vagnen med de extra högtalarna som ligger i skidfacket i vagnen, lätta att lyfta ut och ha i tältet eller under markisen, så har man samma musik både inne och ute.

2020-09-21 kl 17:03

Jag använder mest radion för att lyssna på nyheterna. Då räcker det bra med vad som helst som är radio.
Dessutom ser man mycket sånt via internet numera, så den används knappt alls. Däremot är TV:n, som jag lade lite möda på att installera en arm till, igång ibland.

2020-09-22 kl 10:19

OM vi nu ska glida in på hur man använder radion så stå vår radio ofta på på nån av musikkanalerna hela dagarna när vi är ute. en lös radio hade ju också funkat, men jag gillar att stereon alltid sitter där, ett knapptryck så har man musik (ok, ett knapptryck och en snabb sökning om man åkt en bit).

Just av den anledningen går blåtandshögtalare bort för min del, även om de ofta har mycket bättre ljud än stereon i husvagnen, dock vill jag inte vara bunden till att mobilen måste vara i närheten för att få musik. Jag vet att många inte alls håller med mig i min inställning till fast monterad stereo, men jag låter gärna var och en vara salig i sin tro.

Nu blev det lite OT dock. :)

2020-09-22 kl 14:36

Nu är infällda högtalare på plats i överskåpen där bak. Och snart också konsol/monteringsram på överhyllan fram. Antenninköp väntar.

2020-09-22 kl 17:42

Jag har orginalmonterad stereo i min. Kom på att den drar mer ström i standby än vad ALDE pannan gör när man kör full drift. Så jag plockar alltid av fronten på radion när vi fricampar.

Tyvärr är det ganska uselt ljud och dålig mottagning så den används sällan.

Saknar min gamla analoga radio från förra vagnen. Det var kanon mottagning, och den tappade inte minnet så fort man stängde vagnens huvudbrytare.

2020-09-23 kl 09:00

Det måste jag banne mig kolla upp med min stereo med David. Nåt är det som drar ur batteriet på dryga veckan när den står utan tillgång till laddning, om jag inte stänger av huvudbrytaren. Kanske är det stereon som är den enskilt största tjuven där.

2020-09-23 kl 13:39

Helt ärligt så är det ju lite 90-talet att installera en radio i vagnen. Är ju 100% bättre att köpa en högtalare med bluetooth och köra Spotify eller annat på bästa sätt.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en LMC Vivo 522 K -2021

Resan är målet!
2020-09-23 kl 17:49

Perra79 båda ja och nej.
Jag gillar allt som sitter på plats och inte behöver plockas runt med eller laddas osv.
Jag hade dock inte satt in en bilstereo i dagsläget utan enbart förstärkare med bluetooth.
Radion orkar jag inte lyssna på, bara skräp och reklam.
Jag har en Simarine batteridator så jag ser direkt hur mycket ström saker drar och hur mycket som laddas. Såg att stereon drar lika mycket i standby som på låg volym.

2020-09-23 kl 18:44

Perra79 skrev:
Helt ärligt så är det ju lite 90-talet att installera en radio i vagnen. Är ju 100% bättre att köpa en högtalare med bluetooth och köra Spotify eller annat på bästa sätt.

Det har naturligtvis sina fördelar. Samtidigt tycker jag det är lite komiskt att det blivit inne med bara EN högtalare. Mono känns ju lite 60-tal. ;)

2020-09-24 kl 06:19

Det värsta är att mycket musik idag optimeras för att låta "bra" i mobilens högtalare. Har man en bra anläggning låter det illa istället.
Jag har förvisso en bluetooth högtalare också i vagnen. Den är gammal, i stereo och har inga konstiga ljud för sig när man sätter igång den.

2020-09-24 kl 09:09

Perra79 skrev:

Det får ju stå för dig att tycka det, jag tycker precis tvärtom, att den är 100% bättre att ha en fast stereo i vagnen, som sagt så står radion på i stort sett hela dagarna när vi är ute som lite bakgrundsmusik och känner man för att lyssna på specifik musik utan reklamen på radion, så är det ju fullt möjligt att köra spotify genom stereon med.

Hur många gånger har man inte suttit i förtält när folk har BT-högtalare med lite musik i bakgrunden på och rätt vad det är blir det tyst då telefonens ägare gått på toa, eller gått för att leta efter barnen eller nåt annat.

Sen finns det såklart fördelar med BT-högtalare med, men för min del överstiger fördelarna för fast stereo vida de fördelar som BT-högtalare har.

2020-09-24 kl 19:01

Då vi lyssnar mycket på "Public Service" radio och har en fast monterad radio/CD/USB spelare med högklassigt ljud är svaret klart. Jag har även kopplat in TV ljudet till anläggningen. Många fördelar med fast installation.

Skalhamnsbo. (Nära Lysekil)
Bor numera i en Cabby 650+L. Helårscampar på Åsleröds Camping och Vandrarhem i Fjällbacka FC44
2020-09-25 kl 06:23

TV-ljudet glömde jag, det använder jag stereon till. Det är praktiskt på kvällen när barnen sover. TV:en har så kass ljud att man måste ha rätt högt ljud för att ha en chans att tyda vad de säger och då blir vissa andra ljud otroligt höga.
Lyssnar man via stereon så hör man talet tydligt även vid låg ljudnivå.

En grej som alltid stört mig med bluetooth högtalare är att sms och andra notiser stör musiken.

2020-09-29 kl 08:03

Då var allt på plats och inkopplat! Och John Fogarty fyller hela vagnen.
(och som varande 40-talist har jag inga som helst problem med att det verkar 90-tal, 80-tal eller 70-tal, huvudsaken är att man gillar det man håller på med

2020-09-29 kl 11:03

Grattis nilsj! John Fogertys raspiga stämma ska naturligtvis fylla hela husvagnen.:D

• 21 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1627 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 584 fristående campingplatser och 689 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 354 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-11

• Husvagn & Camping 2020-89

• Husvagn & Camping 2020 Special

• Husvagn & Camping 2020 -10

• Husvagn & Camping 2020-09

• Husvagn & Camping 2020-08

• Husvagn & Camping 2020-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842