Raspberry Pi i husvagn. Mediespelare, backkamera och styra värmesystem etc / av Henrik Seth

• 27 svar
Raspberry Pi i husvagn. Mediespelare, backkamera och styra värmesystem etc
2018-11-18 kl 21:24

Hejsan

Är det någon som använt sig av en enkortsdator för att styra husvagnen?
Jag har tankar på att införskaffa en Raspberry Pi med touchdisplay. Denna är sedan utrustad med termometer och fuktmätare samt 3/4G. Att få denna att fungera som mediespelare borde vara lätt iom den medföljande HDMI utgången. Sedan placerar jag en kamera i stötfångaren/spoilern bak som ansluts till datorn via en lång kabel. Tanken är att sedan kunna stream en live-bild av utrymmet bakom husvagnen från datorn till telefonen i bilen.
Sist men inte minst vill jag ansluta datorn/systemet till värmesystemet, ett Alde 3010. Målet är att kunna ansluta till datorn via mobilnätet (3/4G) och sedan kunna styra värmen (och kyl etc) på distans, samtidigt dom jag får info om fukt, temp och om någon rör sig i vagnen. Här är jag inte alls säker på hur jag skall göra. Finns ju Aldes/KABEs egna system som dock är väldigt dyrt.

Har någon försökt sig på något liknande? Enkortsdatorn är ju billig men ju mer man kan få den att lösa desto bättre.

Mvh
///Henrik

2018-11-18 kl 21:34

Den Alde 3010 som jag (snart) har är utrustad med en fjärrstyrningskontakt. Så där finns något enkelt att koppla in sig på. När väl Aldepannan är igång sköter den sig själv.

2018-11-18 kl 21:43

Absolut.
Jag har hittat ingången för extern styrning (4-polig) men vet inte vad för signaler den vill ha. Pannan står på nu under vintern men jag vill kunna justera och kolla temperaturen när jag inte är i husvagnen.

Mvh//H

2018-11-18 kl 21:58

Enligt kopplingsschemat bara en slutning när den ska dra igång.
Kollen ska du väl ha via din 3,14?

2018-11-18 kl 22:03

apersson850 skrev:
Enligt kopplingsschemat bara en slutning när den ska dra igång.
Kollen ska du väl ha via din 3,14?

Gäller detta Alde 3010 med digital styrning? Kan inte hitta detta i min manual. Sedan vill jag främst få möjlighet att öka eller sänka temperaturen. Aktuell värme kan jag ta direkt via mätaren i datorn.

2018-11-18 kl 22:32

Mig veterligt har alla 3010 digital styrning. Den 3000 som jag hade nyss hade däremot inte det.

Någon fjärrkontroll av temperaturen såg jag inte i manualen jag kollade på, dock.

2018-11-18 kl 22:50

Har ju funnit dessa men de tillverkas inge längre till 3010.
Den egna ansluts via den 4-poliga kontakten. Manual: https://www.alde.se/media/53854/v-3010-57-rev-1297-bruksanvisning-monteringsanvisning-manoeverpanel-3010-613.pdf

Aldes egna som ansluts via 4-polis kontakt (JP6 i manual ovan)
http://news.cision.com/se/alde/r/ny-app-fjarrstyr-camparens-varmepanna,c9524065

Tredje parts som ansluts via 2-polig kontakt (kan bara slå av och på)
http://www.kamafritid.se/Documents/BRUKSANVISNINGAR/T30-88%20callstart.pdf

Så det borde ju gå att ordna något liknande

///H

2018-11-19 kl 06:34

Jag har grejat lite med tankar i min förra vagn. Jag använde mig dock av en Nextion LCD, kopplad mot ett hemmabyggt styrsystem baserat på en arduino. Fick idén efter att ha sett Hobbys TFTpaneler. Anledningen till att jag inte använde Raspberryn är för att jag tyckte den var för osäker. Man får lätt korrupt SD filsystem eller något annat tråkigt vid felaktig nerstängning. Den drar också relativt mycket ström för vad den skall utföra i vagnen.
Till Nextion så finns en editor för att programmera och göra grafiken.
Tänkte göra mig något liknande på nuvarande vagn, den har ALDE 3020 och det finns seriellt gränssnitt på den. Skall försöka övertala ALDE att skicka över en lista med kommando för styrning. Eventuellt låna en ALDE styrning och kolla vad den skickar till pannan.

2018-11-19 kl 12:28

Tack för informationen.

Strömförbrukningen är inget problem då vagnen har 220v då enheten används.
Stabiliteten är ett större problem. Är detta vanligt återkommande eller något som man löst i senare versioner av Pi?

Klarar Arduino av att även fungera som mediaspelare? Det är väl endast en enkel microkontroller/processor. Antagligen lättare att lära sig vilket iofs skulle vara mig till gagn.

Får du information av ALDE angående gränssnittet får du gärna delge detta. Jag försöker att få liknande information för 3010. Jag antar att det är en digital signal som används vid fjärrstyningen, men vilket "språk"?

Tack
///Henrik

2018-11-19 kl 17:04

Nja arduino funkar inte som mediaspelare såvida man inte ansluter en till den.
Ett alternativ är att använda en surfplatta som kontrollpanel och köra mjukvara typ HMI droid på den. Sedan kan du styra en adruino eller ett PLC av någon typ.

Angå Raspberry Pi så har det mer med Linux att göra en själva datorn. Går förvisso att minimera riskerna, tex ha batteribackup och alltid se till att säker nerstängning sker. Eller fixa read only filsystem. Och spara ändringar och loggar på usb.

Angående ALDE så är det vanlig seriell kommunikation. Och eftersom den snackar med panelen i Hobbys vagnar så borde man kunna få den att snacka med valfritt system.

2018-11-19 kl 20:58

Problemet är att jag inte vet vilken typ av seriell kommunikation, RS232 eller RS485 etc. Raspberry Pi är 3V3 TTL så det kommer att krävas en adapter men då måste jag veta vilken adapter. Detta vet naturligtvis ALDE så förhoppningsvis kan de återkomma med denna info.

Mvh
///H

2018-11-20 kl 21:59

Har nu fått bekräftat att det rör sig om seriell RS232. Alde ville dock inte avslöja protokollet för kommunikationen utan hänvisade till Selco som inte var så hjälpsamma utan svarade goddag yxskaft. Jag får försöka igen med Alde.

Återkommer
///Henrik

2018-11-20 kl 22:20

Hänvisa till dagens modeord: IoT. Sånt bara måste ju alla supporta idag, vare sig de vet varför eller ej.

2018-11-20 kl 22:40

Internet of Things - ingen dum idé!

Ha en fin kväll
///Henrik

2018-11-21 kl 06:23

Truma har sin iNet box nu. Den har ersatt Selcos Callstart. Får vi inte reda på protokollet kan man alltid köpa eller låna en sådan och sniffa kommunikationen.

Till Raspberryn kan du använda en logicg level shifter.
Typ en sådan här:
https://www.sparkfun.com/products/12009

2018-11-21 kl 08:53

Fast "äkta" RS-232 är 12 V/-12 V. Även om det definieras till att fungera så länge inga signaler ligger i spannet -3 V..3 V.

2018-11-21 kl 09:51

Vill man convertera från Pi3 GPIO till äkta RS232 behöver man en krets med MAX3232.

Jag är ju novis på detta men tycker det är kul att pilla ock lära sig något nytt. Finns mycket hjälp att få men då behöver man info om hur ALDE kommunicerar. Hittar inte mycket angående Pi3 och värmepannor och då framförallt inte ALDE (så PI3 experterna känner inte till ALDE). Att sniffa kommunikationen kan vara en idé, en annan är att plocka isär dataenheten och kolla vilka kretsar som ingår (vilket borde bestämma vilken kommunikation som använts). Det mesta är ju tredjepart då ALDE inte tillverkar något själv utan köper färdiga lösningar. Precis som ALDE Smart Control som tillverkades av Selco i Trollhättan.

///H

2018-11-21 kl 12:15

Det behöver inte hindra att Alde har definierat protokollet. Vi (firman där jag jobbar) låter underleverantörer bygga det mesta. Vi slutmonterar. Men alla konstruktioner och all programvara är vår egen.

2018-11-22 kl 18:28

Alde kör sitt eget protokoll. Jag har för mig att min Alde 3020 använder sig av 5v på kommunikationen. Minns inte om jag läste det eller kontrollerade själv när jag pelade med det.
Jag kan dock kolla igen.

Henrik vad kan du om elektronik och programmering? Alltid lättare att snacka med folk om sånt här när man vet lite om vilka kunskaper personen besitter. Själv är jag betydligt bättre på elektronik än vad jag är på programmering tex.

2018-11-22 kl 23:51

Ja, det finns ju många "sisådär-RS232" på marknaden. Att spänningarna skiljer sig från standard är ju snarare mer standard än onormalt. I alla fall numera, där det fortfarande körs med klassiska seriella anslutningar. Då menar jag alltså RS 232, 422 eller 485. Inte USB.

Jag har nyss köpt mig en begagnad vagn med Alde 3010, tillsammans med den äldre termostatenheten. Inte den med touchskärm. Men köpet skedde så nyligen att jag inte ens fått hem vagnen än.

Min gamla var en Alde 3000 med elektromekanisk termostat, så där fanns minsann ingen seriekommunikation.

Kul att det finns fler som är glada i elektriska ting här!

2018-11-26 kl 06:36

Henrik om du nöjer dig med att kunna starta pannan från något annat så är det löst lätt. Pannan startar med de inställningar du hade sist. Temperatur kan du mäta med Raspberryn istället för att hämta info från pannan. Men att få tillgång till en mobil resurs utifrån brukar vara svårt. De flesta operatörer har sina egna nät och prylarna hamnar bakom deras brandväggar. Därför så många IoT lösningar är cloudbaserade. Då kan din grunka kommunicera med molnet självmant och brandväggar och annat trams är inte ivägen.
Det var dock länge sedan jag pillade med sådant nu så du kanske har bättre koll.

2018-12-28 kl 06:57

Hejsan,

Har ni kommit något närmare en lösning att styra pannan via den seriella porten?

Sitter själv med en Alde 3010 613 och funderar på hur man kan få till en lösning nu när inte längre Alde säljer någon fjärrstyrning till 3010.

//Anders

2018-12-31 kl 09:20

Jag har inte hunnit med att pilla så mycket på min. Men vill man bara starta pannan och är nöjd med de inställningar den har så finns en ingång för fjärrstart. Koppla valfri styrbar grej där. Eller skaffa ett gsmstyrt uttag. Då kan du slå på strömmen till vagnen via ett sms och sedan startar pannan.

2018-12-31 kl 10:36

Jag är mest intresserad av att ändra temperaturen. Hade hoppats att kunna göra det utan att ändra motståndet på tempsensorn. Känns lite som en nödlösning :)

2019-01-01 kl 11:51

and117 tänker du ha vagnen uppställd med grundvärme och sedan höja värmen innan du kommer fram till vagnen?
Jag gjorde så då jag hade vagnen uppställd. Men jag hade en värmefläkt för grundvärme. Billigare att köpa en ny om året än att laga ALDE-pannan.

2019-01-01 kl 11:56

Jag kom iallafall så långt att jag kom på hur man aktiverade styrning för extern panel. Lyckades dock inte klura ut vad den externa styrningen skickar för kommando för att pannan skall fatta att den lever. Utan att veta det så får man upp ett fel i panelen och det går inte att kommunicera med den.
Många nya vagnar har sina egna paneler som styr ALDE, ALDES egen panel sitter då i garderoben eller liknande. Så på något sätt skall det gå att knäcka.

2019-08-19 kl 12:06

Inte helt svar på din fråga,
men i min husvagn har jag köpt app styrnings enheter som jag använder till värmren, ser exakta temperaturen i husvagnen, kan ställa om värmen i den och tidsinställning så att Onsdag den 24/5 kl 18:00 går den upp till +28 ex :)

Mvh Marcus

• 27 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1560 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 566 fristående campingplatser och 617 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 377 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-09

• Husvagn & Camping 2019-08

• Husvagn & Camping 2019-07

• Husvagn & Camping 2019-06

• Husvagn & Camping 2019-05

• Husvagn & Camping 2019-04

• Husvagn & Camping 2019-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842