Kändisar på husbils- och husvagnsturné

Publicerad: 2008-06-04   Uppdaterad: 2023-04-18

Bert Karlsson, Kikki Danielsson, Tony Irving och Hannah Graaf är några av de kändisreportrar som varit ute på vägarna i sommar. I 25 reportage ska de två och två besöka svenskarnas egna smultronställen – i husvagn och husbil. Reportagen går under det gemensamma namnet ”Sommarpärlan” och visas i TV4:s Nyhetsmorgon varje vardag mellan den 30...

Bert Karlsson, Kikki Danielsson, Tony Irving och Hannah Graaf är några av de kändisreportrar som varit ute på vägarna i sommar. I 25 reportage ska de två och två besöka svenskarnas egna smultronställen – i husvagn och husbil. Reportagen går under det gemensamma namnet ”Sommarpärlan” och visas i TV4:s Nyhetsmorgon varje vardag mellan den 30 juni och 1 augusti.

Catharina Höglund, Husvagn & Campings nyhetsreporter, fångade Bert Karlsson och Kikki Danielsson i farten när de rullade fram med sin stora Hymer på vägarna i Skåne. Deras resa visas första veckan i juli.

-Vi har just varit i Båstad och på Bjärehalvön och närmast kommer vi från den anrika kaffestugan ”Systrarna på Skäret” ute på Kullahavön. Härliga ställen, berättar Bert Karlsson.

Bert Karlsson är en hängiven Sverigeresenär och redan innan TV-projektet har han påbörjat en bok som samlar svenska turistmål utav det lilla extra slaget.

Vi frågar hur det är att vara husbilscampare och får veta att både Kikki och Bert är mer än nöjda. De byts om att köra och talar lyriskt om det praktiska i att ha all service lika fort som de stannar.
-Man kan lägga sig och vila, man har mat i kylskåpet, dusch och toalett, säger Bert.

Kikki och Bert har bott både på camping och på andra ställen under sin resa, men Bert menar att de inte riktigt kan ställa sig var som helst.
– Det bör ju vara en plats som känns säker. Och campingplatsen tillhandahåller bra service, fortsätter Bert.

Men någon egen husbil blir det inte för Bert.
-Nej, men jag skulle gärna hyra, någon gång då och då. Jag gillar det fria livet och hade själv husvagn i många år innan jag skaffade sommarhus på Västkusten.

Av: Jenny Flodén och Catharina Höglund Foto: Sofia Myrenberg/TV4

Kändisar på husbils- och husvagnsturné
Kändisar på husbils- och husvagnsturné

Rulla till toppen