• 23 svar
Solceller
2021-03-18 kl 18:22

Hej!
Vet att det finns galet mycket trådar om detta.

Men tänkte kolla med er som förhoppningsvis kan detta.

Jag fundera på att köpa en solceller 140w monokristallin
Jag har två stycken batterier ett 70ah och ett 90ah.

Går det att koppla solcellen så att den laddar båda batterierna?

Vi klarade oss två dygn på sommaren utan solceller så vi bör klara av några extra dagar utan att koppla upp oss till ström tycker jag? .
Tittar lite på tv och använder inte belysningen så mycket.

Har ni några tips?

2021-03-18 kl 21:22

Var går resten av strömmen, då? Jag har klarat mig tio dygn på ett batteri vid något tillfälle.

Du kopplar väl de två batterierna parallellt? Då blir det som att ladda ett stort. Vad du kan göra där beror på vilken laddare du har.

2021-03-18 kl 21:36

Jag skulle nog se till att ha 2 likadana batterier vad gäller kapacitet och ålder om dom ska parallellkopplas oavsett om jag laddar med solcell, batteriladdare eller laddar från bilen. Så har jag gjort (2X70Ah)och det funkar perfekt (åtminstone så länge båda batterierna är OK).

2021-03-19 kl 06:26

Jag har 1x160AH och 160w solcell. Klarar mig utmärkt på det utan att koppla in mig alls på 230v.
Jag har iof en batteridator som håller koll på förbrukningen. Då kan jag se exakt hur många amperetimmar jag har dragit ur, eller laddat in.
Man ser direkt hur lång tid man har kvar till fullt batteri osv. Då kan man anpassa sig lite om det är många regniga dagar. Vid bra sommarväder så är batteriet alltid fullt när man vaknar på morgonen.

2021-03-19 kl 07:58

Dem är inte parallellkopplade, har inte rört något sen jag köpte den. Men det var ingen dum idé!

Han har gjort att 70ah batteriet är försörjningsbatteri och 90ah batteriet är "nöje" (tv och radio)
Misstänker dock att 90ah batteriet börjar bli dåligt pga att tv börjar flimra väldigt fort

Vad skulle ni rekommendera för solcells-kit?
Tänkte att man får det man betalar för men det kanske duger att lägga 2-3000?

2021-03-19 kl 08:53

Finns det två olika laddare i vagnen, då? En för varje batteri?

2021-03-19 kl 09:08

Ja precis, men tycker inte att det fungerar så bra

Såg att jula har kampanj på sin 160w solcell, dock är det Polykristallina celler någon som vet hur den är?

2021-03-19 kl 11:58

Jag har två solpaneler på min vagn, men den är köpt begagnad. De låg redan på taket när jag köpte den. Jag vet inte ens vilken sort det är.

Däremot har jag bara ett batteri.

2021-03-20 kl 10:15

Jag har Julas Polykristallina, de fungerar bra, men regulatorn är skit. Köpte en Victron. Det blev bra mycket billigare än de kit man kan köpa på diverse campingshoppar.

2021-03-20 kl 10:18

Jag tycker inte det är någon nackdel med Polykristallina. Monokristallina blir mycket varmare och tappar i effekt tills de kyls ner. De är dock lite effektivare när det är sämre väder.

2021-03-20 kl 11:46

Jag valde en 24 volts panel 160W för att få användbar laddspänning även vid en lägre grad av solinstrålning. En sådan panel lämnar runt 36-38 volt vid "låg last" Sen har jag en Victron MPPT 75/15 med blåtandsfunktion som klarar upp till 75 volt in och som tar ned spänningen till önskade batteriparametrar via Victrons utmärkta mobilapp. I den kan man sätta alla önskade laddningsparametrar och även övervaka samt se historik för systemspänning/laddning/förbrukad effekt. Och på köpet så får man mindre problem med spänningsfall. Sätt gärna en säkring mellan solcell och MPPT regulator ( + ledare ) som kan "ryckas" innan batteriet kopplas ifrån.

/Lennart

Är nybliven campare på äldre dar. Har en Solifer Finlandia 560 LB 2007 som har moderniserats med ny teknikutrustning.
2021-03-21 kl 09:46

Viktigt är också att inte köra med husvagnens laddare samtidigt som man laddar från solcellerna.
Jag har en ingång för solcellsregulatorn på mitt elblock i husvagnen. Det väljer då själv strömkälla mellan 230v/bilen/solceller.

2021-03-21 kl 11:21

David skrev:
Viktigt är också att inte köra med husvagnens laddare samtidigt som man laddar från solcellerna.
Jag har en ingång för solcellsregulatorn på mitt elblock i husvagnen. Det väljer då själv strömkälla mellan 230v/bilen/solceller.

Varför då? Har under flera år haft både Ctek laddaren 10A och Victron MPPT regulatorn ansluten parallellt mot batteriet. Och jag har inte märkt av några nackdelar med detta? Men jag lyssnar gärna på faktaargument emot:)

/Lennart

Är nybliven campare på äldre dar. Har en Solifer Finlandia 560 LB 2007 som har moderniserats med ny teknikutrustning.
2021-03-22 kl 06:26

LJN skall försöka utrycka mig enkelt. Många moderna laddare har ett "program" de följer när de laddar. De mäter batterispänning och laddar i olika steg för att förlänga livet på batteriet.
Ansluter man två laddare samtidigt kan dessa bli förvirrade och antingen ladda för lite eller i värsta fall koka batteriet.

Har man tur så fungerar det utan problem.
Tex är batteriet hyffsat fullt och man laddar från 230v när solen tittar fram, så kanske solcellsregulatorn tror batteriet är fullt och laddar inte osv.

Men som sagt man skall helst undvika att köra två laddare till ett batteri.

2021-03-22 kl 09:05

Mängden "tur" beror också på hur stort batteri man har i förhållande till vad laddarna kan ge. En liten laddare påverkar inte ett stort batteri så mycket. Batteriet fungerar då som en buffert, som gör att två laddare kan arbeta ihop med större chans till framgång.
Om laddarna påverkar batteriet kraftigare (stor laddare, litet batteri) är risken för svängningar i spänningen, där den ena laddaren lurar den andra, större.

2021-03-22 kl 10:10

Om man googlar på detta så får man fram olika svar och givetvis beror det på vad man har för utrustning. Både CTEK och Victron är "smarta" enheter. Båda kommer att försöka ladda tills spänning/ström blir sådana att de går över till underhållsladdspänning när de finner att detta är rätt. Det innebär att med ett urladdat batteri försöker först båda ladda så mycket de kan, och så småningom kommer sen först den ena att dra ner sin laddspänning och därefter den andra.

Och jag har följt detta via Appen /Victron) och via CTEK,s lysdioder och ser att dom går ner till "underhållsläge" Sen har jag också monterat tempsensorn från CTEK laddaren på batterisidan som extra "styrhjälp"

/Lennart

2021-03-22 kl 10:42

Det är ju svårt med generella råd när alla har så olika förutsättningar.

Vi lägger ihop all laddning samtidigt. Kör husvagnens inbyggda på 30A, en Biltema-laddare på 25A och solcellsregulatorn (Victron) som ger som bäst runt 15A vid strålande solsken. Teoretiskt max är då 70A. Högsta laddningsströmmen jag sett är ca 60A. Om det är en laddare som backar ner 10A eller om alla tre backar ner litegrann har jag aldrig undersökt.

2021-03-22 kl 15:38

Jag har nu köpt följande kit.
Tänkte köpa en MPPT regulator. Blir kul att se hur det blir

https://cdon.se/hem-tradgard/solpanelspaket-140w-p44042753?gclid=CjwKCAjwgOGCBhAlEiwA7FUXktCMDST61FU5utTxjhH7bX7tNQDGibBptaOUGr1Va2m5R3nyec1dQhoCEzwQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds#fo_c=1753&fo_k=4edf1d48363067fe2c65187d94134ee5&fo_s=gplase

Jag vann exakt likadant (nytt) på budgivning totalpris strax under 1 500kr. Återstår att se om det var ett klipp

2021-03-24 kl 10:31

David skrev:
Jag har Julas Polykristallina, de fungerar bra, men regulatorn är skit. Köpte en Victron. Det blev bra mycket billigare än de kit man kan köpa på diverse campingshoppar.

Vilken modell av Victron?

2021-03-25 kl 06:17

Jag har en likadan som LJN skrev om.
En Victron MPPT 75/15.

2021-03-27 kl 11:19

Solceller på gång.
Någon som har erfarenhet av Litium-jon batteri? Låter ju bra med flerdubblad livslängd och betydligt lägre vikt och plats.

Antar att man måste byta laddare också? Fungerar billaddningen eller måste det även till en burk där?

2021-03-28 kl 01:09

HelgeK skrev:
Solceller på gång.
Någon som har erfarenhet av Litium-jon batteri? Låter ju bra med flerdubblad livslängd och betydligt lägre vikt och plats.

Antar att man måste byta laddare också? Fungerar billaddningen eller måste det även till en burk där?

Jag hade både paneler o lipo batterier på förra vagnen. Mycket pga vikten. Hade två st 60ah paralellkopplade. De var nya för 2020 säsongen. Innan dess hade jag ett singel 90 ah i en sju-åtta år. Hade speciell laddare till dessa (till salu nu) men många av cteks modeller klarar lipo nu. Skall sätta en Ctek 250s nu för att ladda från bilen och lös panel. Har för närvarande två 100ah marinbatterier i "nya" vagnen. Skall prova denna "budgetlösning" i år. Så får vi se om det blir nån uppgradering med paneler o batterier efter det. Paketet från 2020 med laddare hamnade på nånstans 8-9000.- köper lipo från ev-power i Tjeckien. Laddar sällan från 230.

LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
2021-03-28 kl 11:35

Gått och velat ett tag, vagnen är ny och vill inte förlora garantin första veckan. :-)

Men så sålde de ut LiFePo4 100Ah så då slog jag till. Det blev även ny laddare och en boster som klarar moderna dieselgenerator och LiFePo4.
Inverter 500W.

200W solceller

Det enda jag inte klarar självförsörjning på blir ACC. :-)

• 23 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1628 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 604 fristående campingplatser och 699 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 325 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Campingkatalogen 2021

• Husvagn & Camping 2021-04

• Husvagn & Camping 2021-03

• Husvagn & Camping 2021-02

• Husvagn & Camping 2021-01

• Husvagn & Camping Nr 12 2020

• Husvagn & Camping 2020-11

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206