• 12 svar
Solceller
2021-10-23 kl 21:20

Har börjat fundera på solcellsladdare till husvagnsbatteriet och hoppas kunna få lite råd. Fast montering på taket eller lös ställning på marken? Har sett båda alternativen, har t o m sett någon på ett tak där man kunde ändra vinklingen.
Vid fast montering, måste man göra hål i taket eller räcker det med tvåkompenentlim eller liknande. Har som regel vanligen inomhusuppställning under vintern. Har tänkt panel på 100 watt. Är det tillräckligt? Har ingen tv och kör kylen på gasol när vi inte står vid elstolpe.

2021-10-23 kl 23:27

Det räcker med att limma fästena på taket. Varför ska du vinkla panelerna för? Känns jobbigt att gå upp på taket för att fälla upp panelerna. Är batteriet tomt på kvällen när du lägger dig så är det fulladdat vid frukost dagen efter om det varit sol på morgonen.
Köp en Victron regulator så kan du se via bluetooth all data som laddning och hur mycket volt du har i batteriet.
Jag kör med 75Ah batteri ska byta till 120Ah.
Då 75 är lite i klenaste laget. jag kör med denna panel.

https://www.energilandet.com/Solenergi/solceller/solpanel-150w-monokristallin-PERC

2021-10-27 kl 08:17

Tack för info.

2021-10-28 kl 15:22

Om jag inte är helt fel ute så laddar tex en 100 W panel med ca 8,3A. Med 8,3 A tar det ungefär 4,5 timme att ladda upp ett 75 Ah batteri som är urdraget (dvs tömt till 50%).

Vi har solpanel på 100-130 W (vet inte helt säkert hur mycket den är på) och den håller utan problem laddning på vårt 80 Ah batteri.

Vinkla solcellerna ger ju klart högre effektivitet, men för att ladda husvagnsbatteriet är nog ansträngningen det ger inte värt vinsten.

2021-10-28 kl 22:08

PJ skrev:
Med 8,3 A tar det ungefär 4,5 timme att ladda upp ett 75 Ah batteri som är urdraget (dvs tömt till 50%).
Nej, det tar 5 - 5½ timmar. Laddningsverkningsgraden är inte 100%.
Men det spelar inte så stor roll.

2021-10-28 kl 22:08

PJ skrev:
Med 8,3 A tar det ungefär 4,5 timme att ladda upp ett 75 Ah batteri som är urdraget (dvs tömt till 50%).

2021-11-09 kl 01:09

Om du ska ladda ett 12v batteri med en panel som inte är mång volt över 12 så behöver man verkligen inte en dyr victron mppt eller en mppt öht. Dessa typer av paket från frititds affärer är så otroligt högt prisatta i överlag också.

Julas solcellspaket är extremt prisvärda och bra om du behöver testa dig fram vad som behövs och vad du klarar dig på.

https://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv-och-camping/solceller-och-stromforsorjning/solcellspaneler/solcellspaket-013670/

Obs du kommer aldrig kunna ladda med 160w med detta paket. Detta paket kommer ladda ditt batteri med 7-9amp vid full sol eller lite drygt 100w i snitt beroende på batteriest volt.

2021-11-11 kl 13:29

apersson850 skrev:
PJ skrev:

Sant, tänkte inte på verkningsgraden. :)

2021-11-13 kl 08:53

Jag kör med Julas solceller. Samma som ovan. Dock med Victrons MPPT.
Körde först med Julas regulator och den gjorde jobbet. Dock fräste det i batteriet vid laddning. Lät som det kokade. Det gjorde det inte vid kontroll men ljudet var oroande.
Bytte sen till Victrons MPPT. Med den så plockar man ut bra mycket mer kräm sett över hela dygnet. Så för mig var den klart värd pengarna.
Jag gav dock bara 1299 per 160Watt panel på Jula när jag köpte dem.

2021-11-13 kl 09:10

I somras körde vi med endast 90 Ah.
Vi är fyra i familjen. TV, apple TV, router, laddning av mobiler surfplattor och drönare drivs/laddas via inverter 12/230V. Det är absolut största strömtjuven. Då hade vi ofta runt 80% kvar av batteriet vid läggdags.
När man vaknar är det fullt redan om det är sol.
Sålänge solen skiner så klarar panelerna att både ladda och driva allt.
Jag har en batteridator som visar all status.
Det är väldigt bra då den visar förbrukning i Ah och inte bara batteriets polspänning. Då vet man nämligen exakt hur mycket man har dragit ur batteriet. Det är givetvis inget krav att ha, men då vi förbrukar rätt mycket så vill jag ha lite koll. Blir rätt tydligt även för ungarna att det är dags att stänga av TV:en om de vill ha ström kvar för nattbelysning osv.

Låg ute själv förra veckan och då hamnade jag aldrig under 90% trots mulet väder.
Men då körde jag bara värme, någon lampa och laddade mobilen.

2021-11-15 kl 11:32

Jag köpte och monterade Julas 160 watts för 2 år sedan fungerar bra än och har inte hört något ljud från batteriet. Dock så använde jag inte medföljande fästen för dom verkade inte bra.
köpte vita fästen och kabel genomföringslock på nätet som limmades på taket.
Deras solpanelsats är dock långt ifrån komplett med säkringar och brytare etc .När jag köpte den så var det även fel i instruktionen vilket påtalades utan åtgärd .

2021-11-16 kl 06:03

Man får ta det lite som att det är billigt för själva panelen. Vilket det var när jag köpte.
Jag kompletterade med säkringar och en brytare som bryter bort panelerna innan regulatorn.
Använde medföljande fäste och limmade på taket. Skruvarna som håller panelen i fästet fick jag dock kapa eftersom de var alldeles för långa.

• 12 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1670 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 618 fristående campingplatser och 731 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206