Dölj första
Solfläkten
2012-02-05 kl 20:45

Håller på att jobbar lite extra med solenrgi så jag kan je ett tips.Har ställt en solfläkt på insidan av miitt för tält i ena fönstret kopplat den till min solcell drar 10 öre om dagen om man kör på220 volt.Ihelge var den 70 grader på insidan genererade efter en stund 29 plusgrader i 4 timmar till mitt förtält.Det var 14 minus på camingplaten i lördags.Ni som står helår på samma ställe är det en jättestor besparing på uppvärmning kostnaden.Ett litet tips bara ha det gött..

^^ Första inlägget ^^
2012-02-05 kl 20:45

Håller på att jobbar lite extra med solenrgi så jag kan je ett tips.Har ställt en solfläkt på insidan av miitt för tält i ena fönstret kopplat den till min solcell drar 10 öre om dagen om man kör på220 volt.Ihelge var den 70 grader på insidan genererade efter en stund 29 plusgrader i 4 timmar till mitt förtält.Det var 14 minus på camingplaten i lördags.Ni som står helår på samma ställe är det en jättestor besparing på uppvärmning kostnaden.Ett litet tips bara ha det gött..

2012-02-16 kl 17:20

Tråkigt att du inte begriper vad jag försöker klargöra med min liknelse.

Vi lägger ner det här jag frågar ICA Stig nästa gång.

2012-02-16 kl 23:36

Jag tror nog de flesta är mera intresserade av hur det fungerar i praktiken. När du pratar om temperaturer m.m. så är nog de flesta mera intresserade av hur varmt det blir i hela utrymmet totalt. Inte hur varmt det blåser 10 cm framför en fläkt.
Hur stora utrymmen handlar det om (antal kvadratmeter golvyta eller rumsvolym) och hur många kilowatt sparar du t.ex. jämfört om man t.ex. värmt upp motsvarande utrymme med konventionell el (230 volt)
Det är ju inte svårt att få över 100 grader i någon uppvärmningsanordning som påverkas av sol (man kan ju nästan steka ägg på en plåt ibland som ligger i solskenet). Hur varmt blir det om du försöker tända eld på något med ett förstoringsglas med hjälp av solen? 1000 grader?

2012-02-17 kl 20:46

Har du inte tänt ljuset,jag vill ha statestik.Det om du tar det tända ljuset och eldadar upp din husvagn sicken värme du får då ligger jag i lä...

2012-02-17 kl 21:12

Goddag yxskaft.

2012-02-17 kl 22:12

Hehe. ja värsta hickoryn....:)

Krabban.... Kravla iväg till ett annat forum och försök att övertyga någon där utan fakta.... Vi vill ha reda fakta och inte en massa svammel, kom tillbkaka hit med riktig fakta som folket vill ha, samt med bra priser på dessa "Undergörare".... 6-7 tusen pix för en skapelse som inte har några fakta.... Det köper ingen hur du än försöker....

Flera av oss vet att vissa delar stämmer det du säger, men vi alla vill ha riktig diókumenterad fakta på vad panelen ger, och inte ger vid olika tillfällen....
Du kan heller inte idiotförklara potentiella kunder.

2012-02-18 kl 19:50

Den generera ca 2400 kw per år i värme instålning den kan göra en mycket god energi sänkning i ett hus på 70 kvadrat.Allt är baserat på hur mycket solstålning det varit det året man gjort mätningen,allså solens luxstålning omvandlad till enrgi som om vandlas till watt.

2012-02-18 kl 23:38

Milken skrev:
Hehe. ja värsta hickoryn....:)

Krabban.... Kravla iväg till ett annat forum och försök att övertyga någon där utan fakta.... Vi vill ha reda fakta och inte en massa svammel, kom tillbkaka hit med riktig fakta som folket vill ha, samt med bra priser på dessa "Undergörare".... 6-7 tusen pix för en skapelse som inte har några fakta.... Det köper ingen hur du än försöker....

Flera av oss vet att vissa delar stämmer det du säger, men vi alla vill ha riktig diókumenterad fakta på vad panelen ger, och inte ger vid olika tillfällen....
Du kan heller inte idiotförklara potentiella kunder.

Tycker du inte att dialogen är lite väl låg nu ?

2012-02-19 kl 10:27

Vad för fakta söker Ni?Jag har skivit hur den är uppbyggd.vad den är tillverkad av,hur mycket kubik luft den blåser,drivstimmar på fläkt,hur apobarten är uppbygd,håldimmetion i vägg för genomförning i hus,att den fungera innanför plastfönstret i ett årenrunt tält,vad den behöver för stömstyrka till fläkten hur många watt fläkten drar,vad det kostar per dygn i drivskostnad.Om detta inte är fakta och information som ni skriver ja..dåvet jag inte vad ni döker.MVH Mc

2012-02-19 kl 11:55

krabba52 skrev:
Den generera ca 2400 kw per år i värme instålning den kan göra en mycket god energi sänkning i ett hus på 70 kvadrat.Allt är baserat på hur mycket solstålning det varit det året man gjort mätningen,allså solens luxstålning omvandlad till enrgi som om vandlas till watt.

Jag tror du menar 2400Kwh/år d.v.s. tillförd energi.
2400Kw är ett mått på effekt.

Normalförbrukningen på en "normal villa" ligger på c:a 25000Kwh (isolerade väggar). det ger din apparat c:a 10% vinst på energikostnaden.

I ett förtät på vintern med lågt stående sol och kallt ute. NNNeeeeejjjj.

Tror att det blir mera värme i förtältet av solens direktstrålningen genom plastfönsterna.

2012-02-19 kl 13:55

Bygg själv.
http://www.brunzell.com/projekt/solfangare/

2012-02-19 kl 14:51

krabba52 skrev:
Temeraturen som jag uppmätt vid4 plusgrader i februari var inne i solfångaren 120 plusgrader.Luftflödet är 55 kubik i timmen samt enerikostnaden är ca 10 öre om dagen.
Hoppas nu att denna information skall tillgodo se er.Och jag är påläst med det jag sysslar med.mvh mc

Kan Du översätta det här till vad det ger mitt i husvagnen? Eller förtältet?

Hur många grader kan jag få inne i vagnen? Under hur lång tid?

2012-02-19 kl 15:40

Två inlägg har raderats då de innehöll länkar som i detta fall skulle innebära direkt marknadsföring.
/ostbergr, moderator

2012-02-19 kl 18:04

Till LLG jag ser att att man sparar 10% enrgikostnad på ett år.Det är ju bra,det innebär att solfläkten är betald på 18 månader, resterande 10-12 års drift kostar 80 kr om året.Vad jag kan utläsa av ditt inlägg har du fattat det hela det är bra.

2012-02-19 kl 18:22

Har tänkt på en sak,efter ha läst aiia dessa inlägg (svar) så har jag kommit till en slutsats.Efter som svaren ligger på sandlådenivå..Så aldrig i min vildaste fanasi skulle jag ge tips om energi besbaring till dessa gentlemen.Nä sitt kvar på forumet och gnäll på allt och alla så mår ni säkert bra.

2012-02-19 kl 18:37

Betyder det att du nu tar din Mats ur skolan och vi avslutar tråden?
/Roland

2012-02-19 kl 18:39

Är det verkligen så att alla andra är korkade då de vill ha mer information.
Kan det inte vara så att informationsgivaren dvs "Krabba" har sådana brister i sin kunskap att han själv inte förstår vad folk frågar efter.

2012-02-19 kl 18:52

Vad för information vill ni ha?????????

2012-02-19 kl 19:34

Konkret fakta Krabban... Inte bara en massa svepande fakta om att si och så. Utan det finns väl någon form av statistik gjord på laboratorium, provanstalt eller vad som som har korekta mätmetoder... Statens provningsanstalt, VTI Chalmers eller vad som...

Frank: Du får ursäkta, men ibland nmåste man sänka sig till den andres nivå... Vad annars göra för att den ska inse att det inte fungerar.
Jag menar, svammel är på låg nivå, och då möter jag det också på samma låga nivå.

2012-02-19 kl 20:43

krister-j skrev:
krabba52 skrev:
Temeraturen som jag uppmätt vid4 plusgrader i februari var inne i solfångaren 120 plusgrader.Luftflödet är 55 kubik i timmen samt enerikostnaden är ca 10 öre om dagen.
Hoppas nu att denna information skall tillgodo se er.Och jag är påläst med det jag sysslar med.mvh mc

Kan Du översätta det här till vad det ger mitt i husvagnen? Eller förtältet?

Hur många grader kan jag få inne i vagnen? Under hur lång tid?

Jag ställde denna fråga!!
Hur många grader & vad luftflödet är i själva solfläkten är ganska ointressant för mig. Vad jag vill veta är vad dessa värden gör i vagnen??
Hur mycket kan den höja temperaturen i vagnen & under hur lång tid. Vad gör jag då för besparing på vanliga värmen?

2012-02-19 kl 21:16

Allt är baserat på hur kallt har du i vagnen på morgonen,säg att vagnen är 3 plus och stått utan värme en vecka.Solfläkten statar när solstrålarna träffar den.Då har termostaten uppnått en temp an min 24 grader,allså så levererar den minum 24 till 55 grader när det är vårsol.55kubik varm luft i timmen.I tanke på att en husvagn inte är så jätte stor så blir den uppvärm ganska fort.Den värme bara så länge som solen lyser eller det är soldis.Sedan hur länge värmen stannar kvar beror på isolering som vagnen har.När jag kör min allde panna på kvällarna så har vi vart och skönt,men tar gasen slut så blir det kallt efter nånon timma eller 2.så fungerar det i verkligheten.Även om solen skiner utan värme i vagnen så blir den inte varm på insidan på grund av dess isolering som häller värme eller kyla ute.

2012-02-20 kl 11:02

Hej Krabba!

Jag har en husvagn med golvyta på ca 14 kvadratmeter (en Kabe Diamant). Brukar ha den uppställd på vintercamping mellan 1 oktober till sista mars. Vistas i vagnen ca varannan helg och i januari februari stannar jag ett par gånger under ca en vecka och när jag inte är där brukar jag ha elvärmen på min dvs 5 grader i mitt fall. Under denna period brukar jag förbruka ca 2.500 kWh. När jag vistas i vagnen så brukar jag ha 21 grader inne under dagtid och 17 på nätterna. I januari – februari är normal dagstemperatur där jag står ca 3 grader i snitt och på nätterna ca -5. Jag skulle väl kunna uppskatta att solfläkten kan ge någon värme ca 8 timmar i snitt per dag. Under december – januari ca 6 timmar och övriga månader ca 9 timmar. Under den tid solfläkten inte kan ge någon värme så bör min vagn dra ca 2.000 kWh (det är ju kallare när solen inte är framme) och under den tid då det är möjligt att en solfläkt skulle kunna värma, så drar vagnen 500 kWh.

Nu till första frågan! Om jag hade en solfläkt, hur många kWh uppskattar du då att jag kan spara totalt på dessa 6 månader?

Fråga två. Hur hög blir rumstemperaturen under dagen i vagnen om det är typ 0 grader i vagnen på morgonen med enbart solfläkten om solen skiner och det är -5 ute?

Fråga tre. Hur hög blir rumstemperaturen utan någon uppvärmning alls under samma förhållanden som gäller fråga två?

Låt mig gissa ett svar på fråga ett först!
I dessa fall, så kan alltså solfläkten i teorin ge mig max 500 kWh. Eftersom jag inte tror den klarar av att helt värma upp hela utrymmet under dagarna, så kanske jag kan gissa att jag totalt sparar kanske 300 kWh under de sex månader jag har den uppställd på vintercampingen. Med den avgift jag betalar (1.40 kr kWh) för elen skulle det då ta mig ca 11 vintersäsonger för att spara in vad solfläkten kostat i inköp.

Visst jag tror på dig att man kan spara el, men jag tror man vill spara in en sådan här investering fortare om man vill satsa på något sådant! Speciellt om detta handlar om camping. Sedan har jag läst någonstans att solfläkten (man tar hänsyn till väderstatistik) avger > 1.200 kWh (ligger nog nära sanningen) per år och inte 2.400 kWh.

Under sommaren tror jag inte man har så mycket nytta av en solfläkt. Det brukar vara tillräckligt varmt i husvagnen ändå på dagarna och då har man ju ingen värme på!
I förtälten brukar det vara rena bastun ibland när det är fint väder. Skulle vara skönt med värme på kvällarna i tältet, men då gör ju solfläkten inte mycket nytta.

2012-02-20 kl 14:35

Troligtvis har forumet blivit för varmt med solfläkten inkopplad :-)

2012-02-20 kl 18:09

Tror att det är svårt att få ett svar på frågan hur varmt det bli i vagnen, förstår också (oxå) att ett svar på kapaciteten på produkten är ett måste.

Tänk er utrustningen att mäta.

Utomhus: Solenergi/vind/luftfuktighet.

Inomhus: Instrålning genom fönster/luftvolym i rummet /isolering i väggar (avskylning)/antal personer i rummet/ o.s.v.

Sen skall dessa värden samköras då först kan Krabba 52 få en kurva på ett diagram som ingen förstår inkl undertecknad.

En amatörmässig bedömning är väll att om solen ger motsvarande W/m² kan inte fläkten ge mera värme ifrån sig en vad som tillförts via solstrålning.
Viss tillskots energi ger den när solen skiner hur mycket får vi nog gissa.
Tack för mig.

2012-02-20 kl 19:36

Du har äntligen rätt...fläkten tillförr igen värme den tranpoterar värme.Fakta en fläkt består av fläktvingar som antingen suger luft eller blåser beroende på hur man kopplar polerna.Allså hur mycket producerar värmepanelen inne i solfångaren?Detta är helt beroende på solens dencitit avser luxen so solen strålar i detta specfika tillfället.Så om man skall ha ett diagram för att få fram ett speciellt värmemönster under en konstant tid så måste luxen vara exakt samma vid olika tillfällen vilket den aldrig är.Det jag gör att jag är att hitta på olika lösningar på hur man kan sänka sina värmekostnader på sitt mobila hem.Det är intressant att så många har synpunkter på mina försök.Men det är bara jag som kan avläsa resultaten,på mina instrument.Helt riktgt har jag ett bett att få ett utlåtande i från statens provninganstalt,ty det kostar väldigt myckert pengar.Om någon vecka sitter den uppe på mitt husvagnstak med en aluminium fästse med ett ingångshål till husvagnen.Då kan ja ge besked om hur den fungerar samt hue mycket värme den har tillfört min husvagn.Håll ut ni skall få besked...

2012-02-21 kl 09:22

Du förstår väl att du inte utan vidare kan omsätta div kurvor i praktiken. På sommaren är det redan varmt och jag tror knappast en solfläkt är till nytta då. Det du måste göra är att hitta på ett sätt att lagra energin så man kan nyttja den under rätt tid på dygnet. Kanske man kan värma varmvatten? Det är t.o.m. tveksamt om denna pryl är till nytta till hus under sommaren, då det redan är varmt. Vad många vill ha då är svalka. De flesta fastigheter har sin uppvärmning avstängd under sommaren.
Med tanke på detta så kan man inte ens sänka sin energiförbrukning med typ 2.400 kWh per år, då merparten av denna tillskottsluft produceras under den varma årstiden.

2012-02-21 kl 15:15

Har 4 ggr skrivit namnet på denna produkt samt webb adresssen men blir censuerad av webbansvarige, anses som reklam.

2012-02-21 kl 18:18

Ja och raderingar fortsätter eftersom det är marknadsföring som ligger bakom.
/ostbergr, moderator

2012-02-26 kl 09:09

Att information kan anses som reklam? venti, venti finns på webben under ventilation eller i Grekiskan

2012-02-28 kl 20:04

Efter som ingen verkar vara intresserad av värme till sin husvagn,så har jag idag provkört en kylanläggning till husvagn,för en driftskostnad av 10 öre i timman.Blåser 50 kubik i timman något billigare än dagens anläggningar.sen kan man även koppla in den i husvagnen om man har vatten buren uppvärmning,och får på detta sätt en suverän golvvärme.Är ni intreserade av mer information?
Skall själv intallera detta i min husvagn snarast.

2012-02-28 kl 22:12

Ja det blir intressant att höra mer om

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn och Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Sök tester

Välj husvagn eller husbil, märke och sök bland våra tester

Senaste testerna

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn och Campings medlemmar.

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

• Husvagn & Camping 2012-05

• Husvagn & Camping 2012-04

• Husvagn & Camping 2012-03

• Husvagn & Camping 2012-02

• Husvagn & Camping 2012-01

• Husvagn & Camping 2011-12

• Husvagn & Camping 2011-11

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter