• 20 svar
Solpanel
2020-04-12 kl 21:35

Hej.
Vill skaffa en solpanel till min Adria, Har bara ett batteri, och vill kunna nyttja solen för att inte gå tomt när vi fricampar.

Vad behövs som minst, och vad hade ni rekommenderat?

Mvh Simon

2020-04-12 kl 22:05

Hej! Vi kör med denna panel och regulator på våran Adria 573PT. Funkar sjukt bra! Vi har bara ett 75A batteri men det laddar fullt direkt på förmiddagen.
Regulator rekommenderar jag Victron då du ser all trevlig info direkt i mobilen. Såsom hur mycket Watt som kommer in på panelen i realtid. Batteriets status och mycket annat :-)

https://www.energilandet.com/Solenergi/solceller/verkningsgrad-72s-24v-mppt

https://www.energilandet.com/Regulator-Bluetooth-MPPT?search=Victron&page=2

2020-04-13 kl 17:22

Tack för bra svar

2020-04-13 kl 17:49

Tack för bra svar

2020-04-13 kl 17:50

Tack för bra svar.
Vart har du satt panelen?
Mitt uppe på taket, eller i lutande takpartiet i fronten?.längs med eller tvärs? Spelar det någon roll eller sätter man det där det får plats helt enkelt?

2020-04-13 kl 21:03

Våran panel sitter ganska precis mellan bägge takluckorna fast ovanför soffgruppen alltså längs med långsidan. Placeringen är nog av mindre betydelse. Jag körde på vart den passade in bäst samt att man inte vill ha så långt avstånd till kabelgenomföringen som går ner i garderoben på våran vagn.

2020-04-14 kl 07:59

En lite dum fråga kanske, kan man byta ut den regulator man har mot en Victron rakt av? Börjar bli lite sugen på att ha lite bättre övervakning på batteriet än vad Polars kontrollpanel ger. I dagsläget har jag bara nån 2-3 år gammal väldigt enkel regulator (minns inte vad det sitter för nåt där). Men det borde väl bara vara att byta rakt av mot en Victron om man vill?

2020-04-14 kl 08:49

Hedan skrev:
Hej! Vi kör med denna panel och regulator på våran Adria 573PT. Funkar sjukt bra! Vi har bara ett 75A batteri men det laddar fullt direkt på förmiddagen.
Regulator rekommenderar jag Victron då du ser all trevlig info direkt i mobilen. Såsom hur mycket Watt som kommer in på panelen i realtid. Batteriets status och mycket annat :-)

https://www.energilandet.com/Solenergi/solceller/verkningsgrad-72s-24v-mppt

https://www.energilandet.com/Regulator-Bluetooth-MPPT?search=Victron&page=2

Har också en Victron MPPT-regulator, dock en modell större då då vi har 200w solceller nu.

Får nyansera det du skriver lite om att det laddar upp på förmiddagen. Det beror ju på hur mycket man använt från batteriet under kvällen/natten, tid på året och väder.

På sommaren en inte helt mulen dag får jag samma resultat som du.

Vi kom precis hem från sex nätter fricamping över påskhelgen. Sol vissa dagar och andra mulet. Solcellerna täckte energibehovet på dagarna och gav utöver det någonstans 1-5 ampere till batteriet. Men med vår energianvändning gick vi ändå lite back varje dygn. Men elverket behövde aldrig fram.

Vi stod i Tandådalen veckan efter nyårshelgen. När solen går upp så sent och det är mulet/regn har jag inte en sportkeps att ladda fullt. Då måste elverket fram när batteriet ska laddas.

2020-04-14 kl 11:04

Jag har två paneler som sitter längst fram till vänster. Vad det är för några vet jag inte, för de satt där när jag köpte vagnen begagnad. Men mitt på sommaren laddar de rätt hyfsat i alla fall.

Förra året var jag ute en vecka som längst, utan 230 V. Elverket fick fram en gång, men det var mest för att jag behövde liva upp en laptop, som jag inte kunde ladda via 12 V. Fast då fick förstås batteriet en omgång också, under en timme eller så.

Regulatorn jag har är original i vagnen, en Calira. De finns inte längre, men de hade ett modulsystem där elen hanterar 230 V in, stabiliserad 12 V i vagnen, 12 V matning från bilen samt batteriladdning från bil, 230 V och från solen.

2020-04-22 kl 13:56

NI som har lite övervakning av batterispänningen osv, hur kan man på billigast och enklaste sätt få övervakning av batteriet för att kunna ha koll på hur mycket som går åt och vad man har kvar innan det är kört? :) Victronen i länken en bit upp verkar ju kunna ge all info man kan tänkas vilja behöva, räcker det att bara köpa Victron Smart Solar och koppla in, sen kan man få ut all den infon? Eller krävs det mer grejer?

2020-04-22 kl 14:55

Billigast och enklast sätt vågar jag inte svara på.
Men ett alternativ är Victron BVM-712 (finns också billigare modeller utan Bluetooth). Den kopplar man in mellan minuspolen och laddare/förbrukare. Den ser därmed precis all ström som går ut från batteriet och all ström som går in i batteriet.

Du kan sedan sätta upp en liten medföljande display och nästan visa vad du vill. Exempelvis kan du visa hur många procent av batterikapaciteten som är förbrukad. Eller så kollar du i mobilen genom Victrons app (det gör jag oftast).

2020-04-22 kl 19:40

https://www.amazon.de/-/en/AILI-Voltmeter-Ammeter-Voltage-350m/dp/B07CTKMLVD/ref=sr_1_1?crid=3IX94GT1EL2VZ&dchild=1&keywords=aili+akku+monitor&qid=1587577181&sprefix=aili+%2Caps%2C163&sr=8-1

2020-04-22 kl 20:36

PJ skrev:
NI som har lite övervakning av batterispänningen osv, hur kan man på billigast och enklaste sätt få övervakning av batteriet för att kunna ha koll på hur mycket som går åt och vad man har kvar innan det är kört? :) Victronen i länken en bit upp verkar ju kunna ge all info man kan tänkas vilja behöva, räcker det att bara köpa Victron Smart Solar och koppla in, sen kan man få ut all den infon? Eller krävs det mer grejer?

Enklast är väl att köpa Victrons solcellsregulator med bluetooth. Då får du all den info du efterfrågar direkt i mobilen.

2020-04-23 kl 06:37

Skall du ändå byta regulator så köp en bra som håller koll på allt åt dig.
Annars är mätaren som xman68 länkade till bra och billig.
Jag har mina paneler lösa. Lite meckigt ibland. Har ett fack i ena lastluckan där de ligger. Drar ut dem, fäller ut och kör ner ett spett i marken. Då kan jag vinkla dem mot solen.
Bara att kunna vinkla dem ger 50% högre laddström mot att de ligger platt på taket. Iallafall nu när solen står lägre.

2020-04-23 kl 09:03

Hedan och David,

Om man använder solcellsregulatorn för att hålla koll på allt - Hur gör man med 230V-laddaren?

Förstår att man kopplar alla förbrukare via regulatorn så den ser vad man tar ut från batteriet, men kopplar man också 230V-laddaren via den så den ser om man laddar in?

2020-04-24 kl 06:41

Just på Victrons vet jag ej hur den kopplas. Jag har själv en Simarine Pico.
Jag kopplade om igår och har gjort såhär.
Regulatorn från solcellen går in i elblocket. Finns en ingång för det. Då väljer elblocket själv vart strömmen tas ifrån, 230V, batteri,solcell eller bilen.
Från elblocket går två kablar till batteriet via en modul med en shunt i. Den mäter spänning och strömmen på båda hållen. Den håller altså koll på exakt hur mycket som laddas i eller hur från batteriet.
Har man inte ingång för solcellsregulator på elblocket utan måste koppla den rakt mot batteriet då kan man använda den billiga mätaren, eller en Simarine eller liknande. Men man får koppla ihop elblocket och solcellsregulatorn på en punkt innan shunten sen från shunten till batteriet så den kan mäta båda. Man får då manuellt välja om man vill ha 230 laddning eller solceller.
Anledningen att jag valde Simarine har jag för mig var att för att med Victron så kunde jag bara mäta solcellerna eller byta hela elblocket till Victrons.
Kanske luddig förklaring som hade varit enklare att rita upp. Men hoppas ni hänger med ändå :)

2020-04-24 kl 09:23

Då missförstod jag nog dig i "skall du ändå byta regulator så köp en bra som håller koll på allt åt dig".

Jag trodde att du menade att du rekommenderade att köpa en solcellsregulator som har koll på allting.

Men om jag förstår dig rätt nu menar du att rekommendationen är att både köpa en solcellsregulator och en "mätare" som har koll på allt (typ Victron BVM-7xx, Simarine Pico med shunt eller den billiga som xman68 hänvisade till).

Det jag inte fick ihop är hur man får en solcellsregulator att ha koll på allt då den normalt inte ser vad 230-laddaren ger till batteriet, men då kan vi glömma den biten :).

2020-04-24 kl 10:46

Om man har solceller och en Victron solcellsregulator. Så får man ju koll på antal Watt in från panelen. Hur mycket laddning den laddar batteriet med. Hur mycket nuvarande förbrukning är på. Står man på 230v finns det väl ingen anledning att se förbrukning då är ju batteriet fulladdat iaf.

Min regulator är inte kopplat via belastningsutgången utan går direkt till elblocket då blocket har ingång för regulatorn.

Man kan styra belastningsutgången direkt från mobilen om den ska vara på/av. Samt efter soluppgång/nedgång eller timer styra den. Men jag använder mig som sagt inte av den funktionen. På min regulator tål belastningsutgången max 15Ampere. En trevlig funktion vore kanske lägga vagnens ytterbelysning på belastningsutgången. Då kan man ju få automatisk tändning/släckning av belysningen.

2020-04-24 kl 14:32

"Står man på 230v finns det väl ingen anledning att se förbrukning då är ju batteriet fulladdat iaf."

Jag förutsatte att vi pratar fricamping, sorry. För att vara tydlig då: när man kör elverket ger 230V-laddaren ström till batteriet.

Nu har jag bara två 30A-laddare. Kör jag elverket två timmar laddar jag in ca 120Ah. Det har ju inte solcellsregulatorn en aning om normalt sett. Den kan tro att jag står med 30% kvar trots att jag laddat in 120Ah till 70% kapacitet. Då vill man ha en batterimätare som ovan helt enkelt så att man har någon form av koll. Annars kommer man helt tappa bort sig efter några dygn den årstiden/vädret där solcellerna inte räcker till att ladda fullt...

Jo, 15A max på min också... svårt när dammsugaren drar 160A och hårfönen 180A. Tror inte att jag testar :).

2020-04-24 kl 17:58

Anden du missförstod inte. Men jag var kanske otydlig. Jag har inte koll på hur alla regulatorer funkar. De finns versioner som klarar att mäta allt. Som då är kopplade mellan elblocket och batteriet. Och jag menade att det bästa är att hitta ett sådant system. Annars får man lösa det med separata prylar. Det viktiga för korrekt batterinivå är att man kan mäta uttag av ström, och även tillbaka laddning oavsett källa. Annars blir mätaren som sagt förvirrad.
Anledningen till att jag körde med Simarine är för att det finns shuntar till den som klarar min inverters strömuttag. Sen ville jag inte modifiera hela elsystemet då det fanns regulator ingång i elblocket. Det var då väldigt enkelt och hyfsat billigt att slänga på batteridatorn mellan elblocket och batteriet. Man kan från den styra relär osv och koppla bort om batteriet blir för urladdat.

• 20 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1684 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 745 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 301 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

• Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206