Solpanel, planering inköp och montage med tillbehör / av LJN

• 10 svar
Solpanel, planering inköp och montage med tillbehör
2016-10-27 kl 11:27

Planerar inköp och montage av solpanel med nödvändiga tillbehör för husvagnen. Tänker satsa på en 24 volts panel i effektområdet 150-200W. ( har 12 volts batteri ) Sen behöver jag en bra MPPT regulator och som är ställbar för laddning av olika batterityper. Och gärna med display eller IOS app för att se laddström, status mm.

Är det några här som nyligen har gjort liknande installation? Tar gärna emot tips och råd.
/Lennart

2016-10-28 kl 08:34

Skall du ha en eller två paneler? 2st 12v 100w seriekopplade är ju annars ett förslag. Funderar själv på att koppla om mina eftersom det ställer mindre krav på regulatorns kapacitet. Vad du skall ha för regulator beror väl annars på budget. EP solar Tracers serie ser jag som väldigt prisvärda i den lägre prisklassen. Kolla annars på 24volt.se. Där finns mycket tips för övrigt. Tracerna har dock vad jag vet inget appstöd. Däremot extern display (MT5). Tracern funkar för lithiumbatterier med (gel läge). NASA BM1 batteri controller finns visst i bluetooth variant med. Den är super för att hålla koll på laddning och förbrukning.

Har en CABBY 515 F3-98 som dras av en Kia Sportage V6 -05.
2016-10-28 kl 16:32

Har tänkt mig en panel, denna - länk: http://solarlab.se/solpanel/solceller-mono-180w.html Tyvärr så blir frakten rätt dyr...

Och en MMPT som jag tror på är Victron BlueSolar 75/15: http://www.ebay.co.uk/itm/Victron-Energy-MPPT-Solar-Charge-Controller-10-to-50-Amp-FREE-EU-Delivery-/301493530633?var=&hash=item46326a3009:m:mne6X2r2HEcwbeIKjcCPq3Q

Och tillhörande BT Dongle: http://www.ebay.co.uk/itm/Victron-Energy-VE-Direct-Bluetooth-Dongle-FREE-EU-Delivery-/301579173692?hash=item463784ff3c:g:SLcAAOSwq19XDPhZ

Och man laddar ner IOS appen för Victron och vid första ihop parningen så uppdateras firmwaren i controllern. Sen har man fullt infostöd och konfigureringsmöjlighter via appen. Tex. att ställa önskade laddspänningar mm.

Vad jag har läst mellan raderna så är Mastervolt och Victron topprodukter inom sitt område. Och köper man via aukt. återförsäljare så får man garantistöd vid problem.
/Lennart

2016-10-29 kl 08:42

Såg att samma prylar fanns i Tollarp hos 24v. Det var inte så stor prisskillnad. Verkar vara alldeles utmärkta val. Två 100w 12v ligger på samma pengar. Vet inte hur fraktkostnaderna är här. Å andra sidan har du väl inte så långt till solarlab i Norrköping och 1 panel blir ju både enklare o billigare att installera.

2016-10-30 kl 09:50

Så, nu är alla delkomponenter beställda enligt mitt tidigare inlägg och sedan är monteringsmaterial beställt från Fritidsfynd.se som just nu lämnar 15% på allt :) Sen vid leverans får jag "provköra" på hustomten innan montage till våren. Jag ska försöka och uppdatera tråden när detta är gjort och ev. med lite bilder.
/Lennart

2016-10-30 kl 19:03

Kom ihåg att säkra upp ordentligt bara ;-)Jag har en hängsäkring mellan panel och regulator och en vid batteriets pluspol. Då är dom lätta att dra vid behov.
Frågade f.öv Victron om kompatibiliteten med Lithiumbatterier (för egen del) men man måste gå upp en storlek för att kunna konfigurera den till det. Lycka till och ser fram emot att se resultatet.

2016-11-15 kl 18:52

Har fått hem mina solcellsprylar och har uppdaterat firmware/mjukvara på regulatorn Victron 75/15 och det gick smidigt via blåtand och min Iphone:)

Får läsa på vilka spänningar jag ska välja för absorbtion och float. Ska till våren skaffa ett nytt AGM batteri på runt 90-100Ah och då kommer dagens fråga: Behöver köpa en ny modern batteriladdare med AGM läge och gärna med temperaturkompensering. Har hittat två kandidater, Ctek MXS10 och Exide 12/15. Ctek 10A och Excide 15A, fördel Excide? Länkar, se nedan.

/Lennart

http://www.batteriexpressen.se/product.html/batteriladdare-12v-/15a-exide-tudor-for-samtliga-blybatterityper-sli-mf-vrla-agm-gel--cal/cal

http://www.ctek.se/se/sv/chargers/MXS%2010

2016-11-15 kl 19:13

Har själv en MXS7 å den funkar bra (använder till Lifeypo4 batt.)även om den inte används så mycket sommartid. Kapacitetsmässigt kan du väl klara dig med Mxs5. Har ingen erfarenhet av excide

2016-12-28 kl 11:32

Mitt solcellsprojekt fortsätter, har någon erfarenhet av detta AGM batteri? http://solarlab.se/solpanel/agm-100ah-sl.html

Fördelen på "pappret" är att det är ett "Deep Cycle" batteri jämfört med andra som ofta är av typ "Dual Purpose eller Cold Start"

/Lennart

2017-01-01 kl 16:19

Tror väl i och för sig att de AGM-batterier som benämns "dual purpose" är minst lika bra. Priset verkar väl rätt ok annars så har du inga viktproblem så kör på det.

• 10 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03