Spikertält, Förstuga, Förgård / av frank

• 12 svar
Spikertält, Förstuga, Förgård
2007-10-16 kl 14:52

Är det någon i församlingen som har investerat i en förstuga inför kommande vintersäsong ?

Jag har gjort det. Köpte en begagnad förstuga, byggd i block, så den var enkel att montera. Nu har vi 5 extra kvadratmeter varmutrymme, där vi kan hänga blöta kläder m m. Det ger en extra rumskänsla att kunna ha dörren öppen mellan husvagnen och förstugan. Jämfört med vintertältet vi har haft tidigare vintrar, är detta ett otroligt lyft.

2007-10-22 kl 09:36

Vi har också haft våra funderingar men inte kommit till skott.
Får man vara fräck och fråga vad man får betala för en begagnad dylig byggnation?

2007-10-22 kl 10:26

Jag gav 5 000:- för min. Priset för en begagnad ligger nog från 5 000 - 20 000 kronor. Av grannarna jag har på campingen som har byggt själv så har materialkostnaden legat på ca 20 000:-
Då är det förstugor som är lika stor som vagnen och har en hög standard.

Den konstruktionen jag har är byggd på 45 x 45 mm reglar óch isolerad med frigolit. In och utsida är täckt med 5 mm plywood. Golvblocket och takblock är tjockare och isolerad med vanlig ull.

2009-08-02 kl 21:02

Nu har jag sålt vår lilla förstuga och håller på med golvet till en ny. Golvytan blir nu 2x3,70 m.
Är förbaskat kul att bygga själv. Kommer att bygga golv,väggar och tak i block. Med ytterpanelen målad, isolerade och klar att skruva på plats. Jag kan rekommendera er som har funderingar på en förstuga att bygga den själv. Det finns en del sidor på nätet som handlar om hur folk har byggt sina förstugor. Kalkylerad kostnad för vår nya förstuga ligger på ca 15 000 i material kostnad.

2009-08-08 kl 21:21

Ja jag har en grabb som skall göra projektarbete på Bygglinjen och kanske ett spiketält vore nåt. Lägger du nån fuktspärr också. Jag har funderat på om man skall sätta stödben på den så att man inte har behov av grundstenar vad tror du om det?

2009-08-09 kl 09:22

Har gjort en förgård. Satte endast fuktspärr under takplåten. I väggar endast vindpapp. Eftersom den oftast kommer att stå ouppvärmd så kommer det ibland att vara kallare inne i förgården än utanför. Då kommer fukten att vandra innåt i väggen och ifall man har fuktspärr så kondenserar vattnet mot fuktspärren inne i väggen.

2009-08-09 kl 11:11

Projekt arbete på bygglinjen låter som en bra idé. Jag har satt fuktspärr i form av papp under ytterpanelen. Sedan blir det fuktspärr i yttertaket av byggplast. Vet inte om domkraterna håller sig under vintern. Har ett gäng betongplattor som blivit över från gårdsplanen som jag ska lägga under stugan. Sätter man upp det på hösten medans det fortfarande är torrt brukar det inte öra sig så mycket under vintern. Har nu gjort klart golvblocket. Reglat med 45x145. Lagt 120 mm råspont som grovgolv. Det blir inoljade plywood skivor i botten.
Har gjort två av väggelementen till långväggarna. Reglat med 45x95 med en infälld överliggare i topp. Ytterpanelen blir fasad 22x175 liggande. Jädrigt snyggt. Ser ut som stockar. Har ett dubbelt fönster med spröjs som är 100x60 cm. Isolerad dörr till +18 grader.

2009-08-10 kl 14:39

Vi stod i begrepp att köpa en låda inför förra vintern men av olika anledningar blev det ingen.
Tur i oturen var det då jag nu fått ett fint erbjudande att bygga en låda baserad på samma väggar och tak som jag har in min Cabby. Storleken är planerad till 2,40 x 4.20.
Projektet pågår och jag återkommer med bilder för den som är nyfiken när den är klar och på plats. Känns suveränt bra gör det.

2009-08-10 kl 20:44

Har lagt upp tre bilder i mitt fotoalbum på de reglade väggarna

2009-08-15 kl 21:27

Låter Kul med bilder!
Har Du någon adress till albumet?

2009-08-15 kl 23:39

[quote user="Knutte"]
Låter Kul med bilder!
Har Du någon adress till albumet?
[/quote]
Klicka in på profilen

2009-08-16 kl 07:09

Testa att gå in i Fotoalbum eller så kan vi se om denna länk funkar. Det ligger lite fler bilder där nu.
http://community.husvagnochcamping.se/photos/frank/picture25040.aspx

• 12 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Från Instagram
Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1239 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 515 fristående campingplatser och 279 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 445 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen 2014!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2014-10

• Husvagn & Camping 2014-09

• Husvagn & Camping 2014-08

• Husvagn & Camping 2014-07

• Husvagn & Camping 2014-06

• Husvagn & Camping 2014-05

• Campingkatalogen 2014