Startproblem Gasolvärmare Primus 2470 / av TJA

• 17 svar
Startproblem Gasolvärmare Primus 2470
2009-11-08 kl 14:42

Pannan startar ej.
Spänningen uppmätt vid gasolpanna.
Kabel ,blå samt Gul finns det spänning i.ca 13.5 volt
Däremot finns det ingen spänning i svart kabel som går till glödstiftet!
Skall det var spänning i den svarta kabeln?
Likaså saknas det spänning i blå kabel!

Det enda som jag har gjort är att bytt ut cirkulationspumpen 12 volt. Därefter startar inte gasolpannan längre.
Glassäkring som sitter i reglagepanelen i husvagnen är hel.
Finns det fler säkringar tex i gasolpannans "moderkort"?

Vad är felet??

2009-11-08 kl 16:17

Hej
Har haft en Polar 445 med Primus panna och på vänster sida rätt långt ner vill ja minnas att det fanns en liten metall grej som drog mot sig när inte pannan startade.
Lycka till

2009-11-08 kl 19:10

Hade en Polar 520 1985 med primusvärmare .Det fanns en automatsäkring på den . Var den satt är jag osäker på men jag vill minns det var rätt så långt ner på vänster sida framifrån räknat. Lycka till .

2009-11-08 kl 21:14

Automat säkringen har jag tryckt på ett antal gånger utan resultat.

2009-12-18 kl 22:56

Du må ikke sette på mer enn max 2,5 volt på den sorte ledningen. Den går til glødestiften og da vil du brenne av glødetråden.
Send meg din mail adr. så skal jeg kopiere feilsøkingsskjema til deg. Det blir i jpg filer for jeg vet ikke hvordan jeg skal få det i PDF filer.
rbj@halden.net
God Jul og Godt nyttår

2010-11-15 kl 07:39

Har själv samma problem, såom möjligt sänd mig gärna felsökningsschema. nyman.robert@spray.se

2011-03-18 kl 17:18

Primus 2470 pannan har en knapp nere på höger sida på kontrollpanelen, ute på själva gasolpannan.
Vrid upp termostaten i vagnen på ett ganska högt värde så att du är säker på att pannan borde vara igång.
Gå ut till gasolpannan och håll denna knapp intryckt i ca 3 sekunder och återkom med information om vad som händer.

1. Om pannan går igång, vänta 1 minut och gå in och vrid ner termostaten tills den stannar.
Vrid upp termostaten igen och kolla om pannan startar eller om den röda dioden tänds i panelen.
2. Pannan startar men stannar så fort du släpper knappen.

Mvh Honda

2011-03-29 kl 23:10

Hej Honda,

Jag har ett liknande problem med exakt samma panna. Provade vad du sa, men den startar inte. Jag får heller ingen gnista i stiftet. Kan det bero på den "svarta boxen" eller är det rent av stiftet, som dock verkar helt. Jag hör ett svagt ljud från pannan när jag sätter på gasol värme driften.

Tacksam för all hjälp!

Mvh Martin

2011-03-30 kl 18:23

Få mailadr. deres så skal jeg sende dere feilsøkningskjema.

2011-03-30 kl 19:13

Jag lyckades få igång den nu bara för det :)

2015-05-15 kl 00:43

Hej

Nu har jag exakt samma problem. Elpatronen fungerar och värmer vagnen och det låter som om cirkulationspumpen går. Jag hör dock inget klick och det låter inte som om någon gas används. Gasolen är på och spisen och kylen fungerar på gasol.

Jag har mätt upp så att pannan får spänning mellan blå och gul (ca 13.5 volt).

Däremot finns det ingen spänning i svart kabel som går till glödstiftet! Jag har testat glödstiftet med 2,5V enligt guide och den tänder fint men varför har inte den svarta kabeln någon spänning?

2015-05-28 kl 22:10

AndreasB se om noe her kan hjelpe deg.

http://husvagnsforum.com/index.php?option=com_kunena&func=view&catid=32&id=289688&Itemid=700103

2015-05-30 kl 10:44

Tack reodor. Jag har följt den felsökningsguiden och checkat av att :
- glödstiftet fungerar bra (la på låg spänning och den glöder fint)
- Pyrostaten verkar fungera. (Inget händer om jag kortsluter över den iaf)
- MEN vattentermostaten har ingen spänning på utsignalen. Enligt guiden ska den då bytas ut vilket jag nu har gjort nu men det är fortfarande samma fel :(

Det jag dock nu har upptäckt är att om jag kopplar förbi vattentermostaten så fungerar pannan (dvs kopplar ihop röd och blå istället för att låta dem gå in i vattentermostaten)! När jag kopplar förbi vattentermostaten så hör jag hur magnetventilen öppnar sig och en stund senare så startas pannan och det blir varmt.

Vad kan det då vara för fel?

2015-06-06 kl 23:03

AndreasB
Kan det være så enkelt at den nye vattentermostaten er sønder? Sett på ei lampe og kople det til 12 volt og kok opp vann så ser du om den fungerer når termostatenslår ut når den når riktig temperatur.

2015-06-23 kl 15:52

Tack för bra tips.

Ska vattentermostaten vara nedstoppad i vattnet eller nudda kastrullen på utsidan?

Om den ska vara nere i vattnet, går det inte ström genom vattnet då?

/Andreas

2015-06-27 kl 01:32

Tack för dessa funderingar o svar som har kommit mig till del. Har själv en Primus 2450 i min vagn o de här var mkt bra tips.
/GJ

2016-06-30 kl 13:16

reodor skrev:
AndreasB
Kan det være så enkelt at den nye vattentermostaten er sønder? Sett på ei lampe og kople det til 12 volt og kok opp vann så ser du om den fungerer når termostatenslår ut når den når riktig temperatur.

Nästan exakt ett år senare och jag har nu fortsatt felsöka mitt problem. Tur att det finns elplatser på de flesta campingplatser :p

Jag är nu inne på samma spår som reodor, dvs att den nya vattentermostaten också är trasig. Kan någon rätta mig om jag har gjort fel i mitt test:

Jag kikade i felsökningsguiden och där står det att vattentermostaten slår ifrån värmaren när den når 80 grader. Det har jag tolkat som att det ska gå fram spänning genom kretsen tills den når 80 grader och sedan slår den ifrån. För att testa det så kopplade jag

12V -> ena benet på vattentermostaten -> andra benet på vattentermostaten -> lampa -> 12V

Detta borde enligt mig fungera i rumstemperatur vilket varken den nya eller den gamla vattentermostaten gör. Om jag istället hoppar över vattentermostaten så lyser lampan (så ja den fungerar :) ).

• 17 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03