Ta bort klistermärken från husvagnen / av Trasker

• 10 svar
Ta bort klistermärken från husvagnen
2017-02-19 kl 22:32

God kväll,

Nu drar snart försäsongen igång!

Så fort det börjat töa lite ska jag ta fram vagnen och fixa lite.

Bland annat har jag ett par klistermärken som jag ska ta bort.

De sitter säkert ganska bra, men jag tänker ta lite label off från Biltema och ett rakblad och skrida till verket.

Är detta en bra plan, eller är underlaget på en vagn, i detta fall en KABE -09, av sådan karaktär att det kommer ta skada?

2017-02-20 kl 01:04

Biltemas labeloff hjälper dig inte. Det är till för att lösa upp klistret och det kommer du inte åt under den typen av dekaler som sitter utomhus. Möjligen kan du ta bort kvarvarande klisterrester men ta det varligt. Vissa mjuka plaster o lacker löses upp av detta medel. Fön på lagom värme och försiktig hjälp av ett rakblad typ hällskrapa funkar nog bättre

Har en CABBY 515 F3-98 som dras av en Kia Sportage V6 -05.
2017-02-20 kl 10:48

Jag skulle undvika rakblad och liknande, för stor risk att skada lacken. Fön eller försiktigt inställd varmluftspistol har fungerat för mig.

2017-02-20 kl 17:32

Finns ett special verktyg att kjöpa på biltema som är till för att ta bort märken.
Med art.nr. 20011.

2017-02-20 kl 17:38

Refererar till ovan produkt på Biltema: "Produkten får ej användas på plastmaterial" enligt beskrivningen. Därför bör man nog vara lite försiktig när man använder rondellen på t.ex. luckan till gasolkofferten.

2017-02-20 kl 19:19

Håller med SchadowF,Använd en fön eller varmluftpistol och du får garanterat bort klistermärkena utan problem.Håll inte för nära bara så att det blir för varmt.

2017-02-24 kl 10:05

Jag har gjort det genom att värma försiktigt med varmluftpistolen. Blev förstås en del jobb med rubber och polish efteråt för att så långt möjligt utjämna nyansskillnaderna i lacken.

2017-02-24 kl 12:03

Nästan alla vanliga dekaler har ett smältlim applicerat i produktionen. Det är därför man kan värma bort dem. Det finns speciella etiketter, som ska sitta permanent, där man har andra lösningar, men det är dyrare att tillverka, så det gör man inte utan anledning.

2017-02-25 kl 09:53

Tack för alla bra svar. Ska plocka fram värmepistolen och börja med den så får vi se hur lång jag kommer.

2017-02-26 kl 09:29

Om där sitter liten klister kvar efter föntorkeren, forsök at ta det bort med liten madolja

• 10 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017