Täta fönster Polar -99 / av Sonander

• 14 svar
Täta fönster Polar -99
2021-05-24 kl 21:43

Hej!

Har en Polar -99 som läcker i framrutan mellan fönster och karm. Det är bara när man kör i kraftigt regn som vattnet trycks in. Troligen är det listen mellan ruta och karm som blivit gammal och inte håller tätt längre. Funderar på att montera bort rutan och sätta butylband istället för den gamla listen, rutan är ju inte öppningsbar så jag antar att det borde vara ok.

Låter det som en fungerande lösning eller blir butulbandet för tunt?

/Peter

2021-05-26 kl 10:11

Ett enklare sätt är att hänga dit ett frontskydd som även skyddar mot stenskott när du kör.
Typ:
https://www.campingvaruhuset.se/chassie/overdrag/frontskydd-tyvek-supra-fc-200x160-cm?gclid=EAIaIQobChMIvKGo7vLm8AIVRTcYCh1NVAGXEAQYASABEgKyQfD_BwE

2021-05-26 kl 21:16

Hagbard skrev:
Ett enklare sätt är att hänga dit ett frontskydd som även skyddar mot stenskott när du kör.
Typ:
https://www.campingvaruhuset.se/chassie/overdrag/frontskydd-tyvek-supra-fc-200x160-cm?gclid=EAIaIQobChMIvKGo7vLm8AIVRTcYCh1NVAGXEAQYASABEgKyQfD_BwE

Ja det är ju ett alternativ, jag tänkte att om man tätade med butyl så har man säkrat sig lite mot att listen blir sämre och börjar läcka även när man står still.

2021-05-27 kl 10:45

Risken är väl att det redan finns en fuktskada här, så det kanske inte räcker med att täta om... Men det lär ju visa sig om du monterar bort rutan.

2021-05-27 kl 11:03

Mellan karm och plåt är det omtätat av en firma men de bytte inte gummilisten mellan fönster och karm. Deras förslag var att lägga silikon eller sikaflex runt fönstret, jag tänkte istället byta den gamla gummilisten mot butylband.
Så det är inte blött i något trä i väggen utan det trycks in vatten mellan karm och fönster

Bild

2021-05-27 kl 11:13

Bra att det inte är blött. Men låter inte som någon seriös firma som föreslår silikon, vilket är NO, NO, NO att täta husvagnar med.

2021-05-27 kl 11:41

Ja de har fått sina chanser därför jag frågar här :)

2021-05-27 kl 12:20

Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet om hur man tätar sånt där, men har förstått att det är butyl som gäller vid tätning av husvagn. Finns förmodligen någon annan här som kan ge mer information om hur du ska gå tillväga mer exakt.

2021-05-27 kl 14:57

Sonander skrev:
Mellan karm och plåt är det omtätat av en firma men de bytte inte gummilisten mellan fönster och karm. Deras förslag var att lägga silikon eller sikaflex runt fönstret, jag tänkte istället byta den gamla gummilisten mot butylband.
Så det är inte blött i något trä i väggen utan det trycks in vatten mellan karm och fönster

Bild

Ser ut som ett öppningsbart fönster Bonocar/Bonoplex då du saknar alulisten i nederkant.

Ett annat förslag är då att smörja in listen med lite glyserin så den mjuknar upp och kanske tätar bättre.

2021-05-27 kl 15:12

Som jag förstått så är det samma fönster som används även som öppningsbart men detta har skruvade hakar på insidan så det inte går att öppna. Dock sitter det i en list överkant och går om man lossar alla skruvar att vika upp.

Testar med Butylband när det slutat regna så man kan vara ute :)

2021-05-27 kl 18:04

Aha, det är den listen som tar in vatten. Inser nu att jag tänkte helt fel. Men då skulle jag gå på Hagbards förslag och smörja upp listen med glyserin, så den blir mjukare. Där, mellan fönster och gummi, kanske inte firmans råd var så dumt trots allt, om det ändå inte skulle bli tätt.

2021-05-28 kl 10:56

Såg när jag monterade bort fönstret att listen är iskarvad 5-6cm mitt på ena långsidan.

2021-06-14 kl 15:00

Hej Sonander jag har exakt det problemet på en Polar -98. Min fråga är har du löst problemet och isåfall hur? Min vagns framruta läcker mellan ruta och gummi list i ett hörn. Har mjukat upp listen och justerat de nedre fästen med mellan lägg för att få ett högre tryck mot gummilisten. Tidigare glappade rutan en aning men detta hjälpte inte riktigt. En firma hade förslag att limma/täta med någon MS Polymer vad tror ni ?

2021-06-14 kl 19:23

Jag har lagt butyl runt hela ruta maskerade på rutan och karmen sen tryckte jag dit svart butyl och drog ut med ett finger (med gummihandske på :) )
Har inte varit ute och åkt i något riktigt hårt regnoväder efteråt men det ska vara tätt nu. Blir eventuellt ett lager butyl till bara för att vara säker.

Rutan är ju tekniskt en öppningbar ruta, men då den är skruvad på insidan kan man ju lika gärna sätta fast den.

• 14 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1663 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 608 fristående campingplatser och 734 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206