Tips på väggmaterial över spis/diskbänk i husvagn? / av LJN

• 11 svar
Tips på väggmaterial över spis/diskbänk i husvagn?
2016-08-19 kl 07:44

Har en husvagn med "tråkig" beige-vit tapet och vill piffa upp väggen över spis/diskbänk? IKEA har tunna väggplattor, kan det vara något ?http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00335121/

Har ni några erfarenheter eller tips?

/Lennart

2016-08-19 kl 11:17

Vi satte just såna över spis och diskbänk på vår förra gamla solifer. Och även om det står att de inte ska användas vid gasspis så funkade det finemang. Inga större bekymmer att få dit heller faktiskt. Vi fick en skarv på mitten av väggen och efter vintern hade nåt rört lite på sig så ena skivan satt lite trångt och buktade ut vi skarven, så lite mellanrum längs ytterkanterna kan nog vara bra. :)

2016-08-19 kl 11:42

PJ, tack för input! Vad använde du för lim och la du någon typ av silikonfog i nedsidan? Och gick det bra att få den under fönsterkarmen vid köksbänken ( om du nu hade fönster där vill säga? ) Och när gasspisen används så fälls glasskivan över gashällen upp mot vägg så den skyddar väggen.

/Lennart

2016-08-19 kl 12:31

Så här ser det ut i vår Briljant 02 nu för tiden, Jag behövde inte limma utan det räckte att klämma fast med listerna till rutan.Bild

2016-08-19 kl 12:36

Testa även Fibo-Tresbo plattor. Finns i många varianter.

https://www.bauhaus.se/kitchenboard-c-black-concrete-1066-km99.html

2016-08-19 kl 13:03

Mazdamaan skrev:
Så här ser det ut i vår Briljant 02 nu för tiden, Jag behövde inte limma utan det räckte att klämma fast med listerna till rutan.Bild

Smart, min fönsterkarm ser väldigt lika:)
/Lennart

2016-08-19 kl 15:08

Jag tror jag använde nån sikaflexvariant, kommer inte så noga ihåg tyvärr.. Men nån typ av lim som höll sig lite flexibelt har jag för mig. Vår vagn var en gammal från andra hälften av 70-talet så nån glasskiva över spisen hade vi inte, men det hände inget med plasten ändå under 2 års användning. Listen runt fönstret var en såndär svar gummilist så det var vara lyfta på den och lägga skivan under. La ingen silikon i underkant heller. Men det kanske jag hade gjort om det vore en nyare vagn. :)

2016-08-20 kl 10:56

Alloc-skivor funkar bra också. Kapas lätt och limmas dit med vanligt Bostic limma,tätalim.
Lägg gärna en Snygg fog nere mot bänkskivan så blir det fint.

http://www.golvshop.se/c/vagg-825/vaggpanel-656/?filter[manufacturers][314]=314&sort_by=sort_order_asc&cPath=825_656&gclid=CKC54qfPz84CFcsMcwodMhQFnQ

2016-09-28 kl 19:32

Jag har monterat in Ikea-skivorna i min Sävsjö. Det blir betydligt trevligare än den gamla.

2016-09-28 kl 19:52

Det blev IKEA väggskiva enligt första inlägget och det var enkelt att få bort listverket runt fönstret. Sedan var det "bara" att mäta noga och såga rakt och snyggt. Använde ett bygglim för att få till en skiva som sitter fast ordentligt. Och sedan återmontage av listverket.

Sen har jag monterat 2-vägs komponenthögtalare samt en modern Pioneer bilstereo med digitalslutsteg och som även läser FLAC filer via USB.

En ny tv-antenn blev det också, Telves Digi Boss

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/antenner-tillbehor/tv-antenner/campingantenner/televes-digi-nova-boss-790-husvagnsantenn-p30269

Nu håller jag på och tittar på nya takluckor med "klarglas" och kanske byte till AMG batteri med passande laddare....

Tar gärna mot tips och erfarenheter.

/Lennart

2016-10-01 kl 07:09

Satte in en miniheki i vår gamla knaus.
Det vart en helt ny vagn kan jag säga, värt varenda krona.
Funderar på att sätta in en till i andra delen.

• 11 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05