Transportabel solcell 160 watt / av Anonym 1065739396

Transportabel solcell 160 watt
2013-04-11 kl 20:32

Såg en smart lösning på laddning på husbil som fricampar.En ihopfällbar solcell på 160 watt med gångjärn.Han hade kopplat regulatorn inne i husbilen till batteriet dragit ut snabbkoppling i luckan på utsidan,sedan flyttade han den efter solen så han fick full laddning hela dan,utan en tanke på hur han parkerat.En smart lösning tycker jag fast jag står fast men för dom som är ute och far verkar det bra ha det göött!

2013-04-12 kl 07:42

Precis så jag ska göra med min cell. Hade tänkt sätta en snabbkontakt i koffertens lock..
Bara fälla ut benen på cellen och koppla in.

2013-04-12 kl 09:48

160 watt är väl stor och klumpigt att hantera på det viset,den bästa platsen för så stor panel är väl fast skruvat på taket.

2013-04-12 kl 10:13

Då får man ju bara ström när solcellerna är kopplade till fordonet. Kan ej laddas när man vill ta en liten tur. Blir ju även bökigt att flytta in och ut och koppla på och av. Har man sedan otur, så kanske man glömmer bort att koppla bort panelen och släpar den efter fordonet när man kör.
Följ Zubac:s råd!

2013-04-12 kl 20:11

Det smarta med denna produkt är att man utnyttjar solens alla timmar för laddning,om man sen glömmer att man har den inkopplad,är ju samma som att inte ta ner markisen innan man kör vidare.Lite koll får man nog ha tror jag.Den väger 6 kg 153 cm hög 53 bred inte specillt vad jag kunde se.

2013-04-12 kl 22:11

Skaffade en 120W dito i vintras. Blir bra att ha som reserv om vagnen står skuggad. Har precis testat o koppla ihop den med Biltemas batteriväska o stoppat i mitt halvgamla 75Ah. Funkar bra. Tänkte ha den kombinationen att värma frugans duschvatten i sommar (dränkbar doppvärmare, dunk och 12v dusch)

2013-04-12 kl 22:37

Det är svårt att hitta doppvärmare som kan drivas på solceller eftersom det skall vara likstöm.Vi har hittat sådana som fungerar till solceller

2013-04-13 kl 08:21

Faktiskt så håller jag med krabban. Sån dålig koll på kringutrustning får man inte ha så att man åker ifrån den.
Jag köpte en 120 w i vintras, ska tillverka några smidiga ben till den sen bara ta ut den vid behov.
Jag vill inte ha den monterad på vagnen av flera skäl.

2013-04-13 kl 10:43

ShadowF skrev:
Skaffade en 120W dito i vintras. Blir bra att ha som reserv om vagnen står skuggad. Har precis testat o koppla ihop den med Biltemas batteriväska o stoppat i mitt halvgamla 75Ah. Funkar bra. Tänkte ha den kombinationen att värma frugans duschvatten i sommar (dränkbar doppvärmare, dunk och 12v dusch)

Vi använder också dunk och 12v dusch när sjövattnet inte är badvänligt dock värmer vi vattnet på gasolkök ,men en sån panel verkar ju intressant.

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2013-04-13 kl 16:38

krabba52 skrev:
Det är svårt att hitta doppvärmare som kan drivas på solceller eftersom det skall vara likstöm.Vi har hittat sådana som fungerar till solceller

Nja jag kör doppvärmaren via inverter. 100w av den typ som används för ölbryggning 40-55°C. Har inte provat än men enligt beräkning skall den värma en 15-20 liter till behaglig temperatur på ett par timmar.

2013-04-13 kl 18:23

Den vi har provat med gott resultat går direkt på solcellen med direkt ström och har termostat mvh

2013-05-13 kl 20:51

cxcc

2013-05-14 kl 17:22

Ett sätt att "Bumpa" tråden av Krabban...:)

Har det tillkommit något nytt nu då i "dina experiment"?

2013-05-14 kl 23:05

100w doppvärmare samt ett halvgammalt batteri förbrukar ca 10A med det gamla batteriet kanske du kan värma till en dusch i veckan lycka till

2013-05-15 kl 09:36

Knutaugust skrev:
Faktiskt så håller jag med krabban. Sån dålig koll på kringutrustning får man inte ha så att man åker ifrån den.

Var ute och campade nu i helgen. Såg då ett husvagnsekipage som körde iväg med uppdragen TV-antenn på taket (gissa hur många mil antennen håller! ;-), samma fenomen har jag sett ett par gånger till under de senaste åren. Sedan så är det t.ex. inte jätteovanligt att folk glömmer sin trappa utanför vagnen när de skall åka vidare från en rastplats. Inte kul!

2013-05-15 kl 22:55

Det tyder på att folk antingen behöver semester, eller har för bråttom på semestern. :)

2013-05-19 kl 21:26

Fixan skrev:
100w doppvärmare samt ett halvgammalt batteri förbrukar ca 10A med det gamla batteriet kanske du kan värma till en dusch i veckan lycka till

P = (m x Cp x ΔT) / t

m = vattnets massa i kg (1 kg/l)
Cp = värmekapaciteten för vatten = 4,18 kJ/kg K
ΔT = temperaturskillnaden i grader Celsius
t = tid i sekunder

15 liter vatten tar då fem timmar att värma 30 grader med en 100w doppvärmare. 120w solcell plus 75Ah batteri dedikerat till detta torde nog klara en dusch om dagen.

Jag har dock tänkt om och kommer nog att använda någon form av gasoluppvärming i kombination med solvärme istället.

2013-05-29 kl 20:22

Har sett att det finns portabla varianter utomlands som man kan "fälla ihop". Verkar smidigt.

2013-05-29 kl 20:39

Det är ungefär det som avhandlas i denna tråden. Finns på tyska Ebay men också i Sverige. Är ganska smidigt även om en 120-160w inte blir så liten och lätt. Ihoprullbara tunnfilmspaneler är smidigare men än så länge rätt kostsamma om de skall ha nån användbar kapacitet

2013-06-01 kl 13:43

Aha :)
Är det en portabel solpanel liknande dessa ni menar: http://www.knowtech.se/index.php?route=product/category&path=69

För mig är det viktigt att solpanelen inte är för klumpig att flytta runt på. Någon som har erfarenhet av liknande variant?

2013-06-01 kl 23:58

Typ sådan ja. Har en tredelad 120w själv o lite klumpig är den nog. tvådelad hade varit smidigare men också en viss prisskillnad. Vi pratar drygt 1000.- jämfört med 3700.- för den i länken

2021-12-07 kl 20:30

Solpanel ska sitta på taket.

2021-12-08 kl 11:27

apersson850 skrev:
Solpanel ska sitta på taket.
Nåja, tråden är ju bara 8 år gammal så varför inte...

2021-12-09 kl 16:21

Fast det gäller fortfarande.

2021-12-09 kl 23:03

Håller fullständigt med men jag tror knappast att trådskaparen söker svar efter så lång tid.

2021-12-10 kl 06:57

Håller med dig Goldwave, varför sitter nån och letar fram ett flertal trådar från 2013 och svarar på?

2021-12-10 kl 10:02

Nej, självklart inte. Men i forum finns det en sökfunktion, som gör att den som idag har en viss frågeställning kan söka och se om den redan avhandlats. Därför finns det all anledning att uppdatera gamla trådar också, när så är relevant.

Så svaret på Kristians fråga är: "Alla som gör rätt".

2021-12-13 kl 15:13

Ska och ska. Vill man ha ut något lite mer av en solpanel och inte har nåt emot extraarbetet med att tar fram, ställa upp, rikta in, rikta om och flytta panelen under dagen, så är det väl inget som säger att den MÅSTE sitta på taket. Fördelen med en lös är ju att den blåser inte av taket. Fördelen med en fast är att den bara funkar utan att man anstränger sig.

2021-12-13 kl 15:53

För att den ska sitta på taket krävs förstås att den är fäst så den blir kvar där, även om det blåser motvind när man kör. Den ligger ju ner, så något större vindfång är det inte.

Med att den "ska sitta på taket" menar jag att då är den alltid igång, inte bara från första minuten när du stannar utan även när du kör. Utan att du behöver göra någonting.
Just när motorn är igång laddar man från bilen, om man fixat till det så. Men vid stopp för lunch och andra raster har du ström från panelen.

Vinkeln på taket är förstås sällan optimal, om man inte kört så långt söderut att man är innanför vändkretsarna. Men det skiner alltid på panelen. Ställer du en lös panel på backen får du flytta den flera gånger om dagen, om du ska ha den optimalt vinklad mot solen. Bryr du dig inte om att flytta den kunde du lika gärna ha den på taket.

2021-12-15 kl 11:42

Nu håller jag helt med dig Apersson, men jag tänkte bara att ska vi lyfta fram gamla trådar för att ge tydliga svar så får vi ju se till att svaren är tydliga och jag tyckte att ditt "ska vara" lät lite för hårt, eftersom det inte finns några regler eller anledningar som tvingar solpaneler att vara monterade på taket. Däremot ser jag precis lika många fördelar med sån montering som du gör, jag skulle aldrig palla att ha en lös solpanel. Vår solpanel på taket ger även laddning vid körning, för jag tror iaf inte vår bil ger laddning då. :)

Mitt inlägg var bara ett förtydligande om att man KAN såklart ha den lös med. Om man vill. :)

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1680 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 637 fristående campingplatser och 741 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 302 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-01

• Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206