trasig omvandlare? / av ullisgård

• 9 svar
trasig omvandlare?
2020-07-04 kl 16:17

Hej. Har en 2008 hobby och är inte särskilt hemma på det här med elektronik men har problem med att 12v inte fungerar när jag har switchen i garderoben ställd på 230. När jag slår över till 12v fungerar allt som det ska tills batteriet tar slut. Jag vet inte men antar att när den är ställd på 12v så försörjs 12v förbrukarna från batteriet och när den är ställd på 230 så försörjs de direkt via omvandlaren så vida man inte har 230 inkopplat till vagnen, då går det via omvandlaren oavsett. Rätta mig gärna om jag har fel. Hur som helst batteriet laddas när jag kör så laddaren verkar fungerar som den ska. Har testat att trådlöst mäta strömmen vid omvandlaren, på 230 in får jag utslag men ingenting ut.

Har sett trådar där folk satt in ctek laddare direkt på batteriet eftersom en ny omvandlare kostar multum. Har en Dometic smp214-01, verkar som att även 214-02 och 214-03 ska passa. Men en ctek laddare kräver dels att man står kopplad till 230 och även att ström ständigt går genom batteriet. Om min teori om att 12v förbrukarna försörjs direkt via omvandlaren när man står kopplad så känns en lösning med ctek ganska kortsiktig eftersom batteriets livslängd borde förkortas av att ständigt dräneras och laddas.

Någon som har idéer och tankar kring detta? Kanske någon annan lösning eller ide om vad som är fel. Jag har som sagt ingen vidare koll på elektronik och rätta mig gärna, jag vill veta hur det fungerar. Någon som vet var man kan få tag i en ny omvandlare? Hittade någon svensk sida där en 214-03 kostade typ 6500, hittar inte sidan igen och kommer inte ihåg vad den hette. Hittar även på reimo.com för 408 euro. Lite skillnad men fortfarande mycket pengar.

Blev längre inlägg än vad som var tänkt och kanske lite rörigt också...

mvh // Christian

2020-07-04 kl 16:33

Om jag förstår dig rätt fungerar inte belysningen på 12 V, om du har en omkopplare ställd på 230 V men ingen 230 V ansluten.

Inte för att jag vet hur din vagns elsystem är funtat (det finns många olika lösningar), men om det är rätt uppfattat känns det logiskt.

Att batteriet laddas när du kör säger inget om någon omvandlare eller laddare. Det behövs ju inget speciellt då, eftersom både bilen och batteriet ligger på samma nivå, 12 V.

Du kan förstås inte få laddning till batteriet utan att vara ansluten till 230 V. I vagnar som bara har laddare och batteri, så fungerar 12 V alltid så länge det är ström i batteriet. Är 230 V anslutet laddas batteriet dessutom hela tiden. En bra laddare, och det brukar C-Tek vara, laddar lagom mycket.
När du förbrukar 12 V, och har laddaren inkopplad, försörjer laddaren dina förbrukare direkt. Om laddaren kan ge 5 A och din förbrukare tar 3 A, då ger laddaren 3 A till dina förbrukare. Om batteriet då är fulladdat händer inget mer. Om du tänder fler lampor, så de tar 10 A, kommer laddaren att bidraga med 5 A och batteriet med de andra 5 A. När du släcker alla lampor laddas batteriet igen, för att återmata den ström som togs ut när laddaren inte ensam kunde stå för hela behovet.

När vagnar har både matningsdon för direkt 12 V drift via 230 V, direkt 12 V drift från bilen, batteriladdare från 230 V och från bilens 12 V och från solpaneler, samt ett batteri, då blir det förstås mer komplicerat.
Eller så har vagnen delar av detta. Det är i princip omöjligt att ge några vettiga råd utan att ha sett exakt vad som faktiskt finns i just din vagn.

2020-07-04 kl 17:32

12v fungerar inte när jag har switchen ställd på 230 och 230 är inkopplat, däremot om jag ställer om till 12v drift. Det är därför jag antar att 12v drivs direkt av omvandlaren när 230 är inkopplat. laddaren drivs av 12v från omvandlaren men batteriet laddas inte när jag är kopplad till 230 men det laddas när vagnen är kopplad till bilen, därav tänker jag att det inte är något fel på laddaren utan snarare omvandlaren som lagt av. systemet har dock fungerat vid två tillfällen sedan problemet började för ett par veckor sedan.

Men du menar alltså att batteriet inte slits av att ha en ctek laddare kopplad ist för att köpa en ny omvandlare som driver 12v direkt?

Jag har 13 polig kontakt mellan vagn och bil som gör att batteriet laddas och 12v tror jag även drivs direkt från bilens batteri iaf kylen

2020-07-04 kl 20:31

Det brukar vara så att omvandlaren driver belysningen i vagnen med 12 V. Som ingång till omvandlaren har man 230 V utifrån, eller 12 V från ett batteri. Batteriet kan vara i vagnen eller i bilen.

Har man batteri i vagnen vill man även ha batteriladdning. Den brukar få sin matning från 230 V utifrån, ofta kopplat via omvandlaren, eller från 12 V i bilen. Batteriladdaren brukar inte få 12 V från omvandlaren, för det är att gå över ån efter vatten.

2020-07-05 kl 10:28

Jag hade en Hobby från 2008 innan. Det skall inte finnas några switchar att pilla på. Någon har byggt om något.
Orginal funkar det så här. Det finns en nätdel 230VAC/12VDC, en laddare som drivs från 12VDC antingen från nätdelen eller från bilen. När 230V kopplas in skall ett relä höras som kopplar om från batteridrift till nätaggregatet. Har du allt igång och rycker ut 230V så slocknar vagnen och man får trycka på huvudbrytaren på manöverpanelen för att aktivera batteridrift.
Min Dometicladdare gick också sönder. Jag satte en större C-tek vid batteriet. Jag gick då miste om laddning från bilen, men allt annat fungerar normalt ändå.
Jag antar att din manöverpanel ser ut som någon av dessa:
https://www.google.com/search?q=hobby+2008+man%C3%B6verpanel&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=vngW7Ls-0mDAyM%252COYvG8tVJgVyqbM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kSx-NT53iiwJr5BIoEeY8a7HSWZFQ&sa=X&ved=2ahUKEwjDsayl2LXqAhUm0aYKHRvAApEQ9QEwAnoECAoQCQ&biw=1920&bih=969#imgrc=vngW7Ls-0mDAyM

2020-07-05 kl 10:34

apersson850 jag har meckat en del med Hobbyvagnar runt de årtalen, innan det nya elsystemet med displayen kom.
Laddaren i dem är typ en laddningsbooster så den får spänning från nätdelen. På så sätt har man sparat in en grunka.

2020-07-05 kl 10:46

@David, använd "infoga" länk för som det är nu så kan man inte läsa ditt inlägg då det är för brett.

2020-07-05 kl 19:07

Nej, man får kopiera ut texten och klistra in i Word eller nåt liknande. Den här forumprogramvaran är dålig på att hantera textbredden när vissa rader blir långa.

2020-07-07 kl 21:49

Sorry, satt med surfplatta och såg inte den funktionen. Det såg ok ut i surfplattan, men ser nu att det inte ser så bra ut.

• 9 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1588 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 580 fristående campingplatser och 651 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-08

• Husvagn & Camping 2020-07

• Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842