Tv bild i Danmark / av 552 uk

• 14 svar
Tv bild i Danmark
2016-07-15 kl 19:44

Är det någon som vet om Danmark har vet annorlunda tv system än Sverige nu mer. Förr så fick vi tv bild på Jylland inte nu längre vid Legolands camping. Eller är det en annan antennbredd som behövs.

2016-07-15 kl 20:42

Digital marksänd tv har varit/är via DVB-T, nu byter Sverige så sakta till DVB-T2, Frankrike bytte över en natt i april i år till Mpeg4 men fortsätter med DVB-T ett tag till. Kanske Danmark håller på. Har man en äldre TV behövs en dekoder, nya TV klarar Mpeg4 och DVB-T2.

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
2016-07-19 kl 11:38

Danmark bytte till Mpeg 4 för 4-5år sedan.I Sverige har vi fortfarande Mpeg2. Ev kan man med HD TV fortfarande se de danska kanalerna, annars krävs det en box.

2016-07-19 kl 12:08

Standarden för digital marksänd tv i Europa är sedan 2009 DVB-T nu kommer DVB-T2, Mpeg är komprimering av video - Mpeg2 och Mpeg4 i DVB-T - Mpeg4 i DVB-T2. DVB-T2 sänder även HDTV. Med en HD TV kan man se DVB-T2 och Mpeg4 utan konverter.

Pierre Palm
2016-07-19 kl 17:07

Tack för svaren. Synd på en annars bra husvagns tv med dvd som inte är så gammal. Bra affärs ide att byta system med jämna mellanrum så att man får sälja mer. Sverige vill ju även införa digital radio, då blir många bilradio döda utan box.

2016-07-19 kl 18:51

552 uk skrev:
Tack för svaren. Synd på en annars bra husvagns tv med dvd som inte är så gammal. Bra affärs ide att byta system med jämna mellanrum så att man får sälja mer. Sverige vill ju även införa digital radio, då blir många bilradio döda utan box.

Vid ett snabbsök på nätet hittade jag denna - håller liv i tv:n många år till :-)

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/digital-tv/digital-tv-box/tv-box-for-antennsignal-p30598

Pierre Palm
2016-07-19 kl 19:18

552 uk skrev:

Tyvärr verkar det vara så... Även om det inte är tillverkarna som hittar på det utan staten pga. att det är "trångt i luften" när alla nya mobilmaster ska ge alla tillgång till mobiltäckning och internet, som en säljare förklarade det för mig. Då måste man utöka och ändra ibland, för att få plats. Är inte så kunnig i detta själv, som ni kanske hör... Men frågade på en TV-firma när vi med vår nya TV och Boxerkort/box ändå inte fick in mer än TV1, 2 och kunskapskanalen... Tydligen måste man även byta antenn ibland pga. dessa nya sändningstyper/frekvenser, som ändras rätt ofta, enligt säljaren.:( Enligt honom var det därför bättre med parabol, som varit lika sen slutet på 80-talet, tror jag han sa. Men han ville kanske bara sälja på mig parabolutrustning istället... :P

2016-07-19 kl 20:18

Marksänd tv fungerar utmärkt - inget behov av parabol som kräver fri sikt mot himlen. Som i mina tidigare svar behövs det bara ny tv eller decoder. Vi har drygt tio år gamla antenner hemma och på husbilen - inga problem.

Pierre Palm
2016-07-19 kl 21:24

Vår vagn är från -02 och antennen kanske lika gammal... Vet ej eftersom jag köpte vagnen för 3 år sedan. Tror du den behöver ny antenn?

2016-07-20 kl 10:12

Jan-E skrev:
Vår vagn är från -02 och antennen kanske lika gammal... Vet ej eftersom jag köpte vagnen för 3 år sedan. Tror du den behöver ny antenn?

Absolut inte, upplever att mottagningen på äldre antenner blivit bättre med dom digitala sändningarna. Lite knepigare att rikta in i bland då marginalerna är små i sidled.

Har själv tre gamla antenner - en på bordet vid datorn minst 15 år gammal - en på huset - billig som jag satt på ett stuprör ca 10 år - en på husbilen - inte rundstrålande - ca 10 år. Alla fungerar utmärkt med de nya digitala sändningarna.
TV.n i husbilen fungerade bra i Sverige men i Frankrike i sommar fick jag köpa till en decoder - liten ca 300:-.

Pierre Palm
2016-07-20 kl 13:50

Tack mrcool! Det låter ju bra!:) Kanske är det helt enkelt så att det är dåliga mottagningsförhållanden där vi står på säsong... Alla har sina antenner riktade åt olika håll!:P Så inte mycket vägledning där. Får testa under semestern när vi åker runt lite, om det funkar bättre på andra platser!;)

Fick förresten in Eurosport också, utöver 1,2 och kunskapskanalen, men det var den enda av betalkanalerna som jag fick in. Och alla dessa kanaler fick jag in oavsett åt vilket håll jag riktade antennen!!! Finns det något enkelt instrument att köpa så man kan se åt vilket håll antennen har bäst signal, eller hur gör ni andra?

2016-07-20 kl 15:23

Googlade och hittade denna sida, som var till bra hjälp: https://www.teracom.se/privat/tv/

Enligt den har vi vid vår camping "Svag mottagning
Begränsat utbud till bara Mux 1 och/eller utmanande att få mottagning av komplett utbud." Där har vi förklaringen. :( Men nu vet jag åt vilket håll jag ska vrida antennen, tack vare denna sida!

2016-07-22 kl 13:32

Inspirerad av den här tråden bytte jag en av vår äldre till den här: https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/antenner-tillbehor/tv-antenner/campingantenner/luxorparts-campingantenn-p30301 helt suverän - slut på vridandet ;-)

Pierre Palm
2016-08-06 kl 16:14

Med hjälp av Terracoms hemsida och en kompass hittar jag alltid bästa mottagning i Sverige. Med "platstjänst" aktiverad i mobilen går det snabbt och enkelt.

• 14 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03