Är du nyfiken på pop-up-tak?

Publicerad: 2023-12-07   Uppdaterad: 2023-12-04

För tio år sedan var det bara Volkswagen California som hade uppfällbart tak, men numera finns det sängar på taket på en lång rad olika plåtismodeller. Varför är det så bra och vad är egentligen grejen med pop-up-tak? Och går det rent av att eftermontera?

Två av de mer populära fördelarna med pop-up är att antalet sängplatser ökar och att du får en rymligare miljö i ditt fordon. Det blir dessutom enklare att sova bekvämt, särskilt med lite större barn och betydligt lättare att ta med kompisar då det alltid finns en extra säng en trappa upp.

Rent generellt är det svalare på taket vilket brukar vara en uppskattad detalj under sommarhalvåret. Särskilt på kontinenten där det kan bli ordentligt varmt och det många gånger saknas skugga från träd. 

Nackdelen är att du kanske vaknar tidigare än vad som var tänkt då solen lyser på tältduken och temperaturen stiger under täcket. Ju fler öppningsbara fönster desto bättre. Vissa konstruktioner saknar dragkedjor och därmed också öppningsbara fönster vilket ger en större känsla av instängdhet.

Sovplats VanTourer
Sovplatsen i en liten VanTourer byggd på ett Mercedeschassi. /// FOTO: VanTourer

Att vakna tidigt och öppna ett par fönster för att skapa korsdrag är ett vanligt knep för att kunna sova vidare. Bäst av allt är naturligtvis att parkera i morgonskugga och dra nytta av svalkan. 

– Jag tycker taket ger en helt annan svalka än i en vanlig husbil, säger Johan Steen som precis bytt från en klassisk halvintegrerad husbil med alkov till en plåtis med öppningsbart tak. 

Nu kan han lämna hunden i husbilen under korta perioder, även när det är varmt ute. Tältet skapar nämligen ett behagligt mikroklimat och värmen stiger och ventileras bort genom ett naturligt drag med öppna fönster i tältduken.

Nackdelen är att det saknas takluckor, vilket visserligen är rätt förståeligt då dubbeltaket (yttertak och sängbottnen som du sover på) försvårar en sådan installation. Det finns visserligen undantag. Exempelvis kan du köpa en sprillans ny VanTourer med pop-up-lösning och taklucka där denna monterats ovanför stegen. 

Undertecknad har haft pop-up-tak sedan 2019 då franska Pilote introducerade höjbart tak i sina plåtisar. För min familjs del handlade det initialt om att få plats med två tonåringar och en hund samtidigt som jag behövde en längre kojplats (jag är 192 centimeter) än den tvärställda dubbelsängen längst bak i bilen. Med en extra madrass ovanpå originalet sover du dessutom riktigt bekvämt. Nackdelen är att madrassen stjäl utrymmet där täcken och kuddar vanligtvis får plats. Sängkläderna måste bort innan taket kan fällas ned för vidare färd. 

Förvaring VanTourer
I vissa modeller (VanTourer) finns smarta förvarings-lösningar i taket där du kan förvara glasögon, böcker och samtidigt ladda telefonen. /// FOTO: VanTourer

– Vi uppskattar lösningen och är tacksamma för utrymmet och rymden som uppstår. Vi åker omkring i en ganska liten bil men tack vare det öppningsbara taket har vi nästan lika mycket plats som i betydligt större husbilar, säger Bent Larsen från danska Fyn som är på besök i Kalmar och tycker att Californiamodellen är fantastisk.

Inte minst ur parkeringssynpunkt. Med allt fler förbud (enbart P-platser för fordon klass I) och med höjd- och infartsbommar är den klassiska VW-modellen återigen på frammarsch. Helt förståeligt då den räknas in i personbilskategorin och kan ställas på vilken parkeringsplats som helst. 

– Ju äldre vi blir desto bekvämare vill vi ha det. Vi har skaffat en extra tjock madrass och kan sova bekvämt oavsett om vi ligger inne i husbilen eller på taket, säger hustrun Inger Larsen som medger att det känns betydligt enklare att ligga inuti bilen då hon tycker det är svårt att ta sig upp i överslafen. Även om de allt oftare sover nertill i bilen föredrar makarna Larsen att alltid ha taket öppet, inte minst för ventilationens skull. 

När artikelförfattaren köpte plåtis 2019 var pristillägget för det höjbara taket 58 000 kronor plus moms och idag kostar samma konstruktion förmodligen något mer. Reimo säljer exempelvis taklösningar för eftermontering. Tänk på att frakt och moms tillkommer om taket ska skickas till Sverige. Och inte att förglömma: själva eftermonteringen.

När du däremot beställer en helt ny bil efter dina specifikationer är det lätt att förutspå kostnaden då priset vanligtvis följer utrustningslistan. För den som däremot köper en färdig bil som redan står i bilhallen brukar det gå att förhandla fram en rätt skaplig rabatt vilket innebär att det är svårt att uppskatta den faktiska extrakostnaden för enbart det öppningsbara taket.

När ni tar bort stegen upplevs utrymmet där den har stått som enormt. 

Oavsett prislapp är de flesta som köper extrasängar på taket oerhört tacksamma för såväl utrymmet som ljuset och känslan av äventyrlig frihet. 

– Jag uppskattar verkligen sängarna, både tvärbäddarna i bilen (196 x 135 cm) och dubbelsängen på taket (205 x 125 cm). Vi sover helt enkelt kungligt i var sin dubbelsäng, säger i sin tur Jonas Florinus som har en Hymer Grand Canyon S med full ståhöjd. 

I princip är alla som skaffar öppningsbart tak lyriska över dess funktion, även om det finns baksidor. Som exempelvis ökad bränsleförbrukning (högre takhöjd), ökad vikt och att vissa tycker sig uppleva att bodelen faktiskt blir mörkare när det saknas takluckor.

Generellt är de flesta emellertid överens om att taksängarna ger ett behagligare inomhusklimat. Arno Raukas från Nacka upplever bland annat att det öppningsbara taket ger mindre matos när det lagas mat. 

– Jag öppnar alltid pop-up-taket när jag står vid spisen, det är visserligen bökigare än att öppna en taklucka, men draget är i gengäld betydligt bättre. Är så oerhört glad att mitt val föll på öppningsbart tak till min lilla 540-plåtis. 

En av få nackdelar, enligt Arne Raukas, är att husbilen blir en aning högre (omkring 30 cm) mot samma bil utan taklösningen. Han är däremot tacksam för att slippa läckande takluckor och har alltid gästrummet med sig om det skulle dyka upp spontana besökare. 

Det sluttande taket är dessutom bra för den som planerar att installera solceller. Tack vare taklutningen kan du rikta panelerna mot solen och därmed få bättre effekt än i solceller på platta tak. I vissa fall krävs starkare gasfjädrar för att taket inte ska sjunka ned av den tunga belastningen. En rätt enkel sak att byta, något många klarar på egen hand. 

Stegen hakas oftast fast i undertaket.

Två dubbelsängar ger utan tvekan en mer flexibel campingbil. Är det varmt sover ni på taket och är det svalare väljer ni sängen inne i husbilen. Men det bygger på att ni bara är två och kan sova där det känns som mest behagligt utan att behöva ta hänsyn till några andra.

Dessutom kan den som är trött helt enkelt smita undan och ta en tupplur utan att störa den andra. Vissa använder stegen som följer med, somliga häver sig upp och ner med hjälp av soffor och bord – och lämnar stegen hemma. En klar nackdel är att det är lyhört på taket. Särskilt om du övernattar nära andra campare eller intill en festival eller större väg. 

Tältduken är inte direkt känd för att ha några ljudisolerande egenskaper. Dessutom är det lätt att räkna ut vad som försiggår på insidan och den som vill stealth-campa bör nog undvika att fälla upp taket och istället sova inne i fordonet. Även starka vindar kan greppa tag i tältmodulen, särskilt om det blåser från sidan. Då kan det också vara smart att ta ner taket och trängas inomhus. 

Trots att det finns en uppsjö av olika isolerkappor, både in- och utvändigt, särskilt till Volkswagen California förekommer det naturligtvis utmaningar med att använda taksängen vintertid. Särskilt för den som är extra frusen. 

Vissa modeller är utrustade med värmeutblås i påbyggnaden, medan andra saknar uppvärmning helt och hållet. Numera finns det smidiga mobila gasolvärmare, exempelvis den portabla Buddy Heater från Mr Heater som kan användas för tillskottsvärme när det blir extra kallt.

Det finns en rad olika isolerlösningar att välja mellan, både invändigt och utvändigt vilket gör det möjligt att använda pop-upen året om. 
Underbart att kunna vädra när du exempelvis byter sängkläder.

Bästa tipset är att använda sovsäck under vinterhalvåret och inte fälla upp pop-up-taket förrän det är dags att lägga dig. Detta för att undvika att det bildas drag då varm luft dras upp i det kalla utrymmet på taket.

På eftermarknaden kan du köpa isolerskivor som fästs på insidan (med kardborre) som bidrar till ett betydligt bättre tältklimat under den kalla årstiden. 

Du kan också skaffa en förlängningsslang som ansluts till ett av golvutblåsen och på så sätt leda upp värme på taket. I grunden är denna takmodul inget hinder för vintercamping. Snarare tvärtom. Dubbeltaket isolerar riktigt bra och så länge det är fällt är konstruktionen lika vinterduglig som vilken plåtis som helst. Gasol- och dieselbrännare är dessutom otroligt effektiva och sprider en skön värme i bilen.  

– Vi har en invändig isolerlösning i vår pop-up som vi köpt via en e-handlare i Tyskland. Vid tio minusgrader och Truman inställd på +20 °C har vi knappa 15 plusgrader i tältet. Vi upplever heller inte att det bildas något omfattande drag som suger ur värmen från kupén, säger Fredrik Holmström från Stockholm som är otroligt nöjd med det uppfällda takets alla möjligheter.


Så reser du taket

Lossa fästena och säkerhetsclipsen på båda långsidorna och tryck taket uppåt. Den som är lång kan stå på golvet. De som är kortare behöver förmodligen kliva upp på en pall eller stå med en fot i soffan och en fot i passagerarsätet. Tack vare gasfjädrarna höjer sig taket i princip på egen hand, men det kräver en knuff i rätt riktning. När taket är uppfällt lägger du ut sängkläderna och kan krypa till kojs.

Så tar du ner taket

Ta ner sängkläderna i bodelen och dra ner taket med båda händerna. Gasfjädrarna hjälper till att stänga mjukt så det inte slår ner mot biltaket okontrollerat. I vissa modeller kan du behöva vika in tältduken på sidorna så att de hamnar rätt under taket och inte sticker ut utanför
bilen. Stäng sedan pop-up-taket och fäst säkerhetsspännena. Klart att åka vidare. 

Rulla till toppen