Underlag för parkering av husvagn på tomten. / av Bytheway

• 20 svar
Underlag för parkering av husvagn på tomten.
2016-02-07 kl 12:10

Jag är en sån där som inte riktigt fixar det där med att ha dyra saker hos andra, Så jag valde att beställa ett stort tält till min husvagn som ska klara årets alla väder.

Det jag funderar på är om man verkligen behöver allt det där med bärlager och elände som underlag för husvagnen när man ska förvara den i tältet?

Jag kan tänka mig lägga plattor för stödben och däck men behöver man verkligen lägga matta, bärlager och grus på detta bara för att förvara den?
Hur har ni andra gjort?

Det är i dagsläget fruktträdgård där så träd och buskar ska bort inom kort. Så matjord är det som är under gräset...

Jag är inte bara snygg, jag är rik också!
2016-02-07 kl 15:24

Jag har lagt två rader betongplattor i gräsmattan att köra in och parkera på, sedan lade jag in lite plattor i området under vagnen för gräset dog där så det såg lite tråkigt ut när vagnen inte står där. Så har vi haft det i 28 år nu utan problem.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2016-02-07 kl 15:33

Fuktigt gräs är väl inte det optimala underlaget om man ska vinterförvara husvagnen. Jag föredrar grus eller asfalt, i alla fall på vintern.

LAEN
2016-02-07 kl 15:52

Det lutar åt att jag köper en svart presenning och lägger först sedan bygger jag tältet och därefter lägger jag plattor där det kan behövas, det blir väl en del kan jag tänka. Men jag håller med dig Laen, skulle nog vilja undvika fuktigt gräs, men det ska nog ordna sig i och med presenningen. Ska forska lite i det. blir lite dyrt att gräva ur gräsmattan och sen på med allt som behövs. Asfalt kommer inte på fråga, det skulle bli jättedyrt när vi frågade om pris på att oljegrusa vägen in till oss (120 meter) När de ändå gjorde i ordning vägen precis utanför.

Kollar lite på ditt förslag stigk. Det verkar smidigast. :)

2016-02-07 kl 15:57

Själv skippade jag tältet, men la desto mer kraft på bra uppfart. Har grävt ur matjord och packat med grus. Därefter asfalterade vi om uppfarten, så nu har jag plats till drygt 10m husvagn.
När man skall fixa med vagnen hemma så är det skönt att slippa grus eller gräs.

2016-02-07 kl 16:18

Ja det låter ju toppen. Tyvärr så blir ekonomin lite väl ansträngd i vissa lägen. Med 6 ungar så är den med största säkerhet alltid ansträngd.

Men jag gissar på att den presenningen vi skaffar blir nog alldeles utmärkt som underlagsskydd. :)

Fast självklart hade jag hellre haft en stor hall med värme som man kunde ställa den i och vad man nu ska behöva göra.

2016-02-07 kl 19:41

Jag skulle lagt två rader med plattor att ställa vagnen på.
Har Du gräs som grund så skulle jag grävt ur och kört dit grus.
Plattorna kommer att "röra" sig och sjunka en aning om dom ligger direkt på gräset.

Jens

2016-02-07 kl 23:16

Räknar man med att ha vagnen stå en längre tid så dör snart gräset och så länge vagnen står där så är ju marken torr. Naturlgtvis är det bättre med grus eller asfalt men det blir ju en viss prisskillnad. De enda plattor som sjunker lite är de som hjulen står på, de har sjunkit i lite V-form så det har fördelen att det jämnar ut trycket på däcket.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2016-02-08 kl 09:48

Plattor under hjulen och stödben. Vattna sedan med Roundup eller ättika där vagnen står. Du slipper gräset nästan hela sommaren.

2016-02-09 kl 00:44

Jag kikade på att lägga en presenning under hela tältet (eller i tältet om man vill kalla det så)
Men så blir jag lite sådär snål/smart. Eftersom jag har ett rejält tilltaget mått på tältet så kanske man vill hålla på och fixa i tältet med vad det nu kan vara, kanske till och med tvätta så kan det faktiskt vara smartare att gräva ur och lägga dränering och grus på det.
Eller överspekulerar jag kanske lite?

2016-02-18 kl 12:07

Tänk på att i ett tält, liksom under ett oisolerat plåttak, får du kondens som kommer att droppa på det som är under.
Bra ventilation anbefalles!

2016-02-18 kl 12:22

Jo, det är nog inte omöjligt att det fanns ventilationshål. Har ingen möjlighet att ta upp tältet nu då det inte ska resas i minusgrader.
Hoppas det blir toppen ändå :)

2016-02-22 kl 19:37

Behöver Du "stänga in" vagnen då?
Kika på om tex. gaveln vid draget går att ta bort, alternativt ha upphissad.
På så vis bör Du kunna undvika kondens.

Jens

2016-02-22 kl 19:54

Om jag behöver stänga in vagnen?
Nja, eftersom öppningen ligger i sydostlig riktning, det håll det blåser 85% av tiden hos just mig så är det nog så, ja.
Pratade med Dancover som sålde tältet att det kan bli ett enormt vindfång inne i tältet. Med min tur så lär det rasa ihop alternativt flyga iväg. :)
Men ska se till att göra så gott det går att få ordning å det.. Får vänta tills plusgraderna kommer så man kan slå upp det stora tältet... :)

2016-02-22 kl 20:17

Samma tur som mig då :)
Då ska Du nog förankra det rejält och skaffa konto hos SMHI så att dom ringer vid risk av kraftiga vindbyar.
Kanske finns några ventilationsluckor som får luften att cirkulera lite.

Varför har Du skaffat tältet då, är det för att kunna fixa med vagnen under tak?

Jens

2016-03-28 kl 13:01

Läste i Villa tidningen förra veckan om att ställa upp husvagn. Juristen menade att det fodras bygglov för att ha husvagnen stående på tomten i stadsplanerat område. Värt att kolla när du sätter upp skyddstältet.

Kör Subaru Forester med en Solifer 560 Artic pimpad med solceller.
CC 100556
2016-03-28 kl 18:57

SM5JYP skrev:
Läste i Villa tidningen förra veckan om att ställa upp husvagn. Juristen menade att det fodras bygglov för att ha husvagnen stående på tomten i stadsplanerat område. Värt att kolla när du sätter upp skyddstältet.

Bra kontakt med grannarna - inga problem - inget bygglov.

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
2016-03-28 kl 23:32

Jens och Anneli skrev:
Samma tur som mig då :)
Då ska Du nog förankra det rejält och skaffa konto hos SMHI så att dom ringer vid risk av kraftiga vindbyar.
Kanske finns några ventilationsluckor som får luften att cirkulera lite.

Varför har Du skaffat tältet då, är det för att kunna fixa med vagnen under tak?

Jens

Jag skaffade tältet av alla de orsaker till man vill ha skydd. Kunna pula med den, hålla den borta från sånt som kommer med vinden.
Dessutom ser man hur en husvagn ser ut efter ett par år utomhus utan skydd. :)
Dessutom till det att vi har möjligheten av ha tältet. Nog för att det samtidigt känns som en onödig kostnad så tar vi igen det den dagen vi byter in vagnen eller säljer den.
Annars ser jag bara positiva fördelar med det.

2016-03-28 kl 23:33

SM5JYP skrev:

Har 400 meter till grannen och bor utanför detaljplanerat området. Allt är lugnt med kommun och grannar. Jag passade på att fråga då jag ändå hade andra ärenden hos kommunen :)

2016-07-04 kl 23:34

När jag köpte tält till min vagn så rekommenderade tillverkaren av tältet att försöka stoppa markfukten under vagnen. Helst en presenning under vagnen (tältet) som i sin tur kunde vara täckt av grus eller singel. Sommartid ville han definitivt inte att hela tältet skulle vara täckt och tillstängt utan rekommenderade helst en långsida och en gavel upprullade/borttagna så det ventilerar ordentligt. Vintertid var det mer ok med allt stängt då det är mindre fukt och torrare luft.

• 20 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017